Különutas dohányosok

Úgy tűnik, bedöglött a dohánygyárak lobbigépezete, legalábbis a rendszer fogaskerekei ellenmozgásba lendültek. A hazai dohánygyárak második legnagyobbika úgy döntött, december 31-ével kilép a Magyar Dohányipari Szövetségből.

A Philip Morris Magyarország (PM) ezentúl egyedül képviseli a saját és - állításuk szerint - a dohányos és nem dohányos társadalom érdekeit. Dávid Péter, a cég vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója szerint ugyanis a szövetségben elodázhatatlan egyeztetési körökön újra és újra felőrlődött a társaság által képviselt következetes, betartható, illetve betartatható, valamint a népegészségügyi célokat is szolgáló, átfogó ágazati szabályozás ügye.

Nem véletlenül. A közös hang a dohánytermékek adóztatását illetően is hiányzik. Ma ugyanis aránylag jóval nagyobb jövedéki adó terheli a szálas cigarettát - ami az éves hazai piac 90 százalékát teszi ki -, mint a sodró- és a pipadohányt vagy a szivarkát. Az elmúlt években pedig - ahogy a jövedéki adó emelésével egyre nőtt a szálas cigaretta ára - egyre többen tértek át az alacsonyabb adótétel miatt is olcsóbb helyettesítő termékekre, például a sodródohányból otthon készített cigarettára. Persze a feketepiac is kapott az alkalmon: tavaly már az éves forgalom húsz százalékát vitte el a becslések szerint. Ám az idén a vámhatóság sikeres akciói révén jelentősen csökkent a feketén, a legális piaci ár alig feléért értékesített cigaretta mennyisége. (Míg tavaly 13,5 milliárd szál cigaretta kelt el a legális piacon, addig az idén 17 milliárd szállal számolnak, s a különbözetet a feketepiacról visszatérő kereslet adja.)

A helyzet tehát az, hogy az adószabályok kevésbé terhelik a cigaretta helyettesítő termékeit, és ezzel azok a gyártók járnak jól, akik viszonylag nagy bevételre tesznek szert ebben az alacsony árú szegmensben. Ugyanakkor mindez nem segíti elő az emberek leszokását a dohányzásról, és azt sem, hogy minél kevesebb kiskorú nyúljon a füstölnivalóhoz - mondja Dávid Péter. A cég szerint akkor lennének korrektek, ha a kormány által képviselt népegészségügyi céloknak is megfelelően az adó- és ágazati szabályok egyenlő versenyfeltételeket biztosítanának a szálas cigarettát és az egyéb dohánytermékeket gyártóknak, vagyis azonos lenne az adóterhelés ezeken a termékeken. Az így adódó magasabb árak mellett vélhetőleg többen megfontolnák: leszokjanak a dohányzásról, esetleg kevesebbet szívjanak - s persze ha már ezt teszik, az azonos árkategórián belül a jobb minőséget választanák.

Emellett - a PM várható fellépése révén - újra terítékre kerülhet a dohánytermékeket árusító nagy- és kiskereskedelmi tevékenység vámhatósági engedélyhez kötésének ötlete. Alig több mint egy évvel ezelőtt a többi dohánygyártó azzal lobbizta ki az úgynevezett licencötletet, hogy így az a fél jutna elfogadhatatlan versenyelőnyhöz a piacon, aki a díjat fizetni nem tudó kiskereskedők helyett fizet. A PM ellenérvei pedig: ez a fiatalkori dohányzás megelőzésének egy hatékony eszköze lenne. Az ugyanis, ha a 18 éven alulinak eladott cigaretta miatt 30-50 ezer forintra bírságolnak meg egy kereskedőt, még nem gátolja meg a további törvénytelen értékesítést, ellenben ha egy hónapra megvonják a dohányárusítási engedélyt, az már komoly érvágás lenne. (De természetesen ez is csak hathatós vámhatósági kontroll mellett működne jól.)

Szálascigaretta-forgalom (milliárd szál)

Forrás: Nsz-gyűjtés
2003 19,3
2004 15
2005 13,5
2006 17

Hamvadó lobbiegység
Hamvadó lobbiegység
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.