Leállósávban az autókereskedők

Nagyobb piachoz épített üvegpaloták, erőn felüli beruházások, valamint a csökkenő kereslet miatti kíméletlen árharc jellemzi az új autók piacát, ahol tizenkét hónap alatt 15,7 százalékkal estek az eladások.

Közel másfél évtizedes folyamatos növekedés után immár második éve esik vissza az új autók piaca Magyarországon: A JATO piacelemző cég adatai szerint január elsejétől december elsejéig 167200 új személyautót helyeztek forgalomba, ez 15,7 százakkal kevesebb, mint tavaly. Sok kereskedő még évi 220 ezer, sőt hosszabb távon negyedmillió darabos és folyamatosan bővülő piaccal számolt, ezért ennek megfelelő méretű szalont és szervizt épített. Napjainkban egy ezer négyzetméteres márkakereskedés és szerviz beruházási költsége meghaladja az egymilliárd forintot, telekár, közművesítés és útépítés nélkül.

Sokan a megszorító intézkedések hatásával magyarázzák az autópiac forgalmának viszszaesését, pedig annak hatásai inkább jövőre lesznek majd érezhetőek. Gablini Gábor, a Gémosz (Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége) elnöke szerint ez még csak kisebb korrekció, a tényleges hatás majd jövőre várható, amikor mindenki saját zsebén érzi a kiadások növekedését. A valós magyar piac évi 160 ezer új autót jelent, a kétszázezerhez még legalább 3-4 évet várni kell. Jelenleg 1100 márkaszalon és szerviz működik a negyvenezer főt foglalkoztató ágazatban, melyet 780 tulajdonos birtokol. Elbocsátásokkal nem kell számolni, hiszen kereskedéseket nem zárnak be, azok tulajdonost cserélnek, tehát tovább folytatódik a koncentráció. Hetente cserélnek gazdát vadonatúj, több százmillió forintos beruházással épült márkakereskedések.

Az előző években többnyire a kockázatos és felelőtlen hitelfelvételek hajtották az eladásokat, mára megszűntek a nullaszázalékos előleggel induló autóvásárlások, és maradtak ugyan a 10-15 éves futamidők, viszont megfogyatkozott azoknak a száma, akiknek hitelezni lehet. Elfogytak a jó adósok, sokan nem győzik sem a törlesztést, sem az üzemeltetés költségeit, ráadásul a családok helyzetét az is nehezíti, hogy általában nem csak a kocsival kapcsolatos csekkeket kell feladniuk. Tavalyhoz hasonlóan idén is 40-50 ezer bedőlt szerződéssel kellett foglalkozniuk a bankoknak, mert törlesztésképtelenné vált az ügyfél. A visszavett autók miatt is csökkent az újak eladása, hiszen nőtt a viszonylag keveset futott, egy-két éves autók kínálata. A több mint félmilliónyi használtautó-kínálatot gyarapíthatja a regisztrációs adó tervezett csökkentése, mely újabb roncsáradatot okozhat, aminek főleg a nyugat-európai országokban örülnek majd, hiszen mentesülnek a feldolgozás költségeitől.

A visszaeső eladások miatt sok kereskedő már idén sem tudta teljesíteni tervét, miközben törlesztenie kellett a beruházásra felvett banki hiteleit, ezért többen eladásra kínálják szalonjaikat. Az erős verseny miatt az egyre nagyobb mértékű akciók jók a vevőknek, ám rontják az amúgy is vékony jégen egyensúlyozó kereskedők helyzetét.

Jelentősen fejlődik a drágább autók piaca, a prémiummárkákból idén már hatezernél több kelt el, a luxus Audik magyarországi eladásai 11 százalékkal nőttek.

A kereskedők már nem is reménykednek csodában és a túlfűtött decemberben, ami azt jelenti, hogy a tavalyi 199 ezer új személyautó helyett idén legfeljebb 183-185 ezer darabbal lehet számolni. Jövőre még kisebb forgalommal kalkulálnak, az előrejelzések 155-160 ezer új személyautóról szólnak. Önmagában a darabszám esése még nem lenne tragédia, ám a bankok is visszafogottabban díjazzák majd a hitelek közvetítését, hogy kevesebb legyen a befuccsolt üzlet. Csökkenő jutalékokkal és kisebb forgalommal kell számolniuk.

Nem számol a 219 szerződött szervizt és 186 értékesítési pontot magában foglaló kereskedői hálózatának csökkenésével Eppel János, a legnagyobb hazai forgalmazó (a tavaly 44 ezer, idén pedig 42 ezer autót értékesítő) Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója. Eppel szerint 2007-ben 170-175 ezer új személyautó eladásával lehet számolni, sőt 2008-ban sem bővül a piac, és nemcsak az autóké, hanem a finanszírozóké sem. Az egyre több hitelképtelenné vált ügyfél miatt az autófinanszírozók átértékelik stratégiájukat, és valószínűleg változnak a pénzhez jutás feltételei. Vélhetően megszűnnek az első látásra csábító, ám minden realitást nélkülöző, irreálisan hosszú futamidők, az önerő nélküli, nullaszázalékos kezdőrészletek, amelyek igénybevételére a kereskedők a magasabb jutalék reményében is rábeszélték az ügyfeleket.

Villányi Andrea, a Porsche Bank ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: a korábbi évek 70-80 százalékáról 50-60 százalékra csökkent a hitelre vásárolt autók aránya. Egyre több a készpénzes ügylet, különösen a drágább prémiumkategóriájú kocsiknál, aminek vélhetően a kamatadó a magyarázata. Folyamatosan nő viszont a klasszikus tartós bérlet, az operatív lízing iránti igény. A szakember óva int a veszélyes termékektől, és ez most nem az autókra, hanem a hitelekre vonatkozik: legfontosabb tanácsa, hogy mindenki alaposan olvassa el a szerződést, mert sokszor csak az első három évben igaz a reklámokban beígért viszonylag alacsony havi törlesztés, aztán jön a feketeleves, hiszen a későbbiekben már nem csak a kamatokat kell törleszteni.

Nem harapnak rá a vevõk
Nem harapnak rá a vevõk
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.