Fidesz: Orbán Viktor a szpindoktor

Szinte valamennyi parlamenti párt lecseréli, illetve átpozícionálja "kreatívjait" - az ötletgazdák vagy kiszállnak, vagy röptetik őket.

A tavaszi választások óta visszafordíthatatlanul megrendült a Fidesz első számú PR- és marketingszemélyiségének a pozíciója - értesült lapunk. Habony Árpád a választások előtt még valóságos "kampányhadsereget" működtetett a párt mellett; a 20-30 fős teamhez kutatók, stratégák is tartoztak, közvélemény-kutatásokat, célcsoportos vizsgálatokat végeztek, Orbán Viktor nyilvános szerepléseit, imázsát, sőt a frizuráját is tesztelték. Nem is olyan régen az "előzetes döntéseket" még Habony Árpád hozta meg a politikai akcióról (sokszor külföldön sikeres modellek másolásával).

Mára ez radikálisan megváltozott, Habony cége nagyrészt megszűnt, ő maga a Fidesz vezérkara szemében megbukott - tudtuk meg a párt egyik neve közlésétől elzárkózó vezetőjétől. Habony nevéhez kapcsolták a szerencsétlen vekkeres demonstrációt vagy az "Igen, Magyarország" chartát, amely "kimúlt". Habony Orbán Viktor személyes tanácsadója lett, a Fidesz szpindoktora maga a pártelnök.

A "forró drót" egyébként most Orbán Viktor, Varga Mihály alelnök és Kubatov Gábor pártigazgató között működik, de Navracsics Tibor parlamenti frakcióvezető és Deutsch-Für Tamás elnöki kabinetfőnök befolyása is meghatározó.

Habony Árpád hátraszorulásával párhuzamosan megváltozott a Fidesz-elnökség szerepe is: már nem pusztán rábólintanak egy-egy Orbán által felvezetett akcióra (lásd: nemzeti petíció, nemzeti konzultáció). A pártelnök által javasolt elképzelésekről általában komoly vita folyik. Emellett informális kapcsolat is van Orbán és néhány külső kreatív reklámszakember, pszichológus között.

Az MDF mellett nincs meghatározó kreatív csapat: a pártelnökség dönt a mindennapi politikai, illetve stratégiai kérdésekről. Nyílt titok, hogy a Political Capital felkérésre kutatásokat végez, elemzéseket készít az MDF-nek. Lehet olyan híreket is hallani, hogy a fórumosok "kapcsolatba kerültek" Wermer Andrással, aki az Orbán-kormány idején teljhatalmú PR-guru volt a miniszterelnök mellett. De ez a kapcsolat egyelőre még informálisnak sem mondható.

Új kommunikációs helyzettel kell szembenéznie a kormánynak és a szocialistáknak, mivel az utóbbi hónapokban Gyurcsány Ferenc immár valóban kormányoz. Ennek ellenére a kommunikációs stratégia még nem állt át. Ennek oka az, hogy a kormány "ötletemberei" - idő hiányában - képtelenek előre megtervezett akciókat végigvinni, mivel az utóbbi hónapokban a kormány rendkívül sok döntést hozott. Az új típusú kommunikációs eszközöket csak a nyáron vagy ősszel vethetik be, mivel csak januárban, a 2007-es büdzsé elfogadása után írhatók ki azok a - mintegy 2,7 milliárd forint értékű - közbeszerzési pályázatok, amelyek a "változásokat megértető, elfogadtató" kampányt fedezik.

A "nagy reformmagyarázat" a tervek szerint a tárgyszerű tájékoztatásra épít, egyszerű eszközökkel: ilyen lehet majd például az az orvosi rendelőkben kihelyezendő brosúra, amely az egészségügyi reformlépések miértjét taglalja.

A stílus még formálódik, ahogy a kormányzati ötletgazdák köre is - igaz, részben kényszerből. Többek között nem vállalta a kormányzati kommunikációs központ vezetését (KKK) az MSZP kampányigazgatója, Szigetvári Viktor. (Továbbá a jelek szerint Batiz András, a kormányszóvivői iroda vezetője, illetve László Boglár is hátrébb lépett a nyilvánosság előtt.) Emlékeztetőül: Szigetvári - aki lapunknak nem volt hajlandó nyilatkozni - csak akkor állt volna a KKK élére, ha egy egységes kommunikációs szervezetet irányíthat, magyarul: nemcsak a minisztériumok, de a kormányfő nyilvános "megjelenéseit" is koordinálhatja, ehhez pedig nélkülözhetetlen lett volna a miniszterelnöki titkárság felügyelete. Gál J. Zoltán, a MEH államtitkára (aki jövőre kabinetfőnök lesz) viszont ragaszkodott a hagyományos kabinetfőnöki feladatkörhöz (többek között a politikai stratégiaalkotáshoz, a miniszterelnök kommunikációjához, megjelenítéséhez). Így most Gál, Batiz, illetve Keszthelyi András miniszterelnöki főtanácsadó adja a kormány kreatív magját - legalábbis megrendelői szinten. És persze maga a miniszterelnök.

Az SZDSZ kreatívja a kampányban Superman, vagyis Erdélyi Zsolt volt - "Kovács Pisti-s" ötletei láttán a szakértők is csettintettek. Ő azonban csak kampányidőszakban vállalta ezt a munkát - a szabad demokraták most nem alkalmaznak külső csapatot. Az új pártelnök megválasztásáig ez valószínűleg így is marad.

Kovács Pisti szellemesebb volt
Kovács Pisti szellemesebb volt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.