Kedvesház, Mozgáskotta, emelt szintű angol
Korábban két dohos épületben működtek a tagóvodák, ám az "Az integrált nevelés tárgyi és módszertani feltételrendszerének megteremtése az Újszászi Városi Óvodai Intézményben" címmel, a Regionális Fejlesztés Operatív Program (ROP) keretében elnyert 195 millió forintos támogatás lehetővé tette, hogy rekonstrukcióval és bővítéssel egy korszerű, hétcsoportos óvodaépülettel gazdagodjon a település. Emellett tornaszoba, egyéni és csoportos fejlesztő foglalkoztatóterem, orvosi szoba, elkülönítő, szülői fogadó, s kiszolgáló helyiségek kaptak helyet az épületben.
A több mint 200 millió forintos beruházáshoz szükséges önerő előteremtésére az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumtól pályázaton hatmillió forintot nyert el az önkormányzat, négymilliót pedig saját költségvetéséből biztosított. Az óvodában újak lettek a bútorok, berendezési tárgyak, a játék, fejlesztő- és sporteszközök, akadálymentesített, és esztétikus a környezete. Az óvodában nem csupán a környezet lett szebb és egészségesebb, hanem a nevelés színvonala is javult. Olyan pedagógiai programokat dolgoztak ki az óvónők, amelyek megkönnyítik a hátrányos helyzetű gyerekek beilleszkedését a csoportokba. Bevezették például a "Kedvesház" elnevezésű alternatív programot, amely a másság elfogadására, a szülőkkel való együttműködés kialakítására tesz kísértetet. A "Mozgáskotta" pedig egy olyan személyiségfejlesztő eljárás, amely játékos formában hívja fel a figyelmet a mozgásra, s az abból fakadó siker fontosságára.
Ugyancsak a Regionális Fejlesztés Operatív Program keretében nyert támogatást az újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola a tanulási környezet és közösségi háttér infrastrukturális és módszertani feltételeinek fejlesztésére, az integrált oktatás megteremtésére. Az iskolába 550-600 diák jár, évfolyamonként általában három osztályt indítanak. Az iskolaépületek állapota azonban hosszú évtizedek óta nagy gondot okozott a településnek. Molnár Péter polgármestertől megtudtuk: korábban hat helyszínen folyt az oktatás, köztük százéves, már-már életveszélyes helyiségekben is. Jól jellemzi a korábbi állapotokat, hogy még az Orczy család idejében istállóként szolgáló épületben is tanítaniuk kellett a pedagógusoknak, mert másképp nem fértek el a gyerekek.
A diákok fele hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű. Ez a környezet kényszerítette az önkormányzatot arra, hogy pályázati forrásokat keressen a problémák megoldására.
- Két reménysugár vezette fejlesztési terveinket - mondta a polgármester: az egyik a címzett állami támogatás, a másik pedig az EU-s pályázati források. Ennek érdekében nagy erőkkel indult a régi iskolaépületre alapozott rekonstrukciós bővítés tervezése. Molnár Pétertől megtudtuk: a ROP keretében 189 millió forintos támogatást kaptak, s így elkezdődhetett a 200 millió forintos épületbővítés és -korszerűsítés. Egy szinttel bővült az iskola, így a gyerekek immár kényelmesebben elférnek az új épületben. A ROP-pályázat támogatásával felgyorsult a pedagógiai fejlesztőmunka is. Bevezették az informatikai írástudás használatát, az emelt szintű angol- és németnyelv-oktatást.
Az újszászi iskola építésének második üteme már címzett állami támogatásból valósul meg: tovább bővül a jelenlegi épület egy új szárnnyal, aulát, orvosi szobát, könyvtárat, melegítő konyhát és étkezőt, valamint egyéb szükséges kiszolgáló helyiségeket is kialakítanak. Tervezik, hogy a kertvárosban később tető alá hoznak egy tíz tantermes kisebb iskolát, ahol nem csak a diákok tanulhatnának, de a környéken élők is egyfajta közösségi térként használhatnák az épületet. A folyamat végére a polgármester reményei szerint elérik majd, hogy az általános iskola nem hat, hanem csak két - felújított és kibővített - épületben működik, s ekkor válik lehetővé, hogy véglegesen megszüntessék a régi vizes, egészségtelen iskolaépületeket.