Gyorsabb, biztonságosabb a négyes út

Ha már elindulnak az autók, a buszok, a teherautók, jobb, ha gyorsan elérik céljukat, lehetőleg úgy, hogy minél kevesebbet állnak, gyorsítanak és lassítanak. A négyes főút elkerülő szakaszainak építése a gyors célba jutást szolgálja.

 

 

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye legfontosabb főútjának fejlesztését az egyre növekvő forgalom indokolja. A fővárost Záhonnyal összekötő út Nyíregyháza-Záhony közötti szakaszán naponta több ezer jármű, különösen sok nehézgépjármű robog át. Ennek oka, hogy az Ukrajnából érkező, illetve az oda tartó teherforgalom - és a személyforgalom - döntő része erre az útra koncentrálódik. A forgalomra "rátesz" a megyében jelenleg működő hét ipari park, amelyek száma a jobb elérhetőség esetén tovább növekedhet. A gyorsabb megközelíthetőség ugyanis alapvető szempont a cégek telephely-kiválasztásánál. Ráadásul logisztikai szempontból is kitüntetett ez a régió. "Az előbb említett szempontok miatt volt szükség a négyes út településeket elkerülő szakaszainak építésére" - nyilatkozta lapunknak Horváth László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium háttérintézményeként működő Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) igazgatója. Az I. Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Programja (KIOP) éppen az ilyen útszakaszok fejlesztését szolgálta.

Berkesz közvetlen közelében négy ipari park található, illetve alig húsz kilométerre van a záhonyi logisztikai központ és természetesen a magyar-ukrán határátkelő. Az út fejlesztése azonban sokáig nem követte a gazdaság fejlődését. Ennek következtében a főút belterületi szakaszain időszakonként jelentős volt a zsúfoltság és szinte elviselhetetlen volt az ott élők számára a zaj és a kipufogógázok okozta terhelés. A nagyobb forgalom miatt nőtt a balesetveszélyes szakaszok és kereszteződések száma. Azaz, úgy nézett ki, mint bármelyik másik túlterhelt hazai útvonal.

A berkeszi elkerülő út építési engedélye már 1998-ban elkészült, két évvel később sor került a terület lőszermentesítésére, majd a régészek is alaposan átkutatták a majdani út helyét. Ezt követően "már csak" pénzt kellett szerezni a kivitelezésre. A sikeres KIOP-pályázatnak köszönhetően 2005 elején az Európai Unió támogatásával megindult a munka. A kivitelező Betonút Zrt. 2005 decemberében adta át az öt kilométeres útszakaszt. A 2,19 milliárd forintért elkészült út költségeinek 75 százaléka uniós támogatás volt, a maradék költségvetési pénz. Az öt kilométeres, 11,5 tonnás tengelyterhelést is elbíró szakaszon két csomópont és négy áteresz készült.

Az UKIG az I. NFT KIOP pályázati keretére - mint kijelölt pályázó - eddig 22 pályázatot adott be, ebből 17-et nyert meg. Ezek egyike volt a berkeszi elkerülő út megépítése. Horváth László igazgató szerint a fejlesztés hatására nőtt a közlekedők biztonsága, csökkentek a környezetet károsító hatások. Az új útnak köszönhetően a tranzitforgalom elkerüli a kedvezőtlen vonalvezetésű berkeszi települési szakaszt, így az utazási sebesség jelentősen lerövidült a megyeszékhely és a záhonyi határátkelő között. A jó minőségű út csökkentette a balesetveszélyt, ugyanakkor növelte a többszörösen hátrányos helyzetű térség tőkevonzó képességét.

A tõkevonzó öt kilométer
A tõkevonzó öt kilométer
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.