Trükkös légi árverseny

Nincs ingyenjegy - ezzel a tudattal érdemes nekilátni az akciós repülőjegyek keresésének. Az adót és az illetéket ugyanis a nullaforintos ajánlatoknál is ki kell fizetni, így legjobb esetben is körülbelül 15 ezer forinttól indul az oda-vissza útra szóló számla.

Sajátos szabályokkal játsszák a "ki tud nagyobbat mondani?" versenyt a légitársaságok. Ebben a játszmában ugyanis a legkisebb összeg a nyerő, pontosabban az a cég, amelyik a leginkább el tudja magáról hitetni, hogy igazán olcsó.

Három-négy évvel ezelőtt még a nullaforintos jegyárak is hihetetlennek tűntek, néhány hete azonban már mínusz tízforintos ajánlattal is lehetett találkozni. A lényeg természetesen ezúttal is az apró betűs részben olvasható: a mínusz tíz forint valójában az adókból és a díjakból levont kedvezményként értendő. Tegnap délután például egy találomra kiválasztott stockholmi útért csak 15734 forintot kellett volna fizetni a SkyEurope-nál február 13-i indulással és február 15-i érkezéssel. Az akció ugyan csak vasárnap éjfélig tartott, de szinte biztos, hogy tavaszig még bőven lesz alkalom kedvezményes jegyvásárlásra - bár valószínű, hogy a légitársaság a korábbinál jóval visszafogottabb hirdetéseket készít majd. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ugyanis október végén 50 millió forintos bírságot szabott ki, mivel álláspontja szerint a SkyEurope 2005-ben és 2006-ban "a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított". A GVH épp a már említett "apró betűs gyakorlatot" kifogásolta. A versenyhivatal ugyanakkor ennyi erővel szinte az összes többi légitársaságot is megbüntethette volna, hiszen a SkyEurope reklámjai nem térnek el különösebben a több éve általánossá vált piaci gyakorlattól. Minden bizonnyal ma már kevés embert ér váratlanul, hogy a "990 forinttól" hirdetett több ezer kilométeres repülőutakért valójában több tízezer forint kell fizetni.

Ha valaki az átlagos jegyárakra kíváncsi, akkor a légitársaságok honlapjain a pénzügyi információk között érdemes keresgélni. A legutóbbi adatok szerint például a Ryanair 49, a SkyEurope 62, az easyJet pedig 68 eurót számított fel átlagosan egy-egy utasnak. Méretgazdaságossági okok miatt ez a szint az évi 30-40 millió utast szállító Ryanairnek és az easyJetnek elég a nyereségességhez, a 2,6 milliós utasforgalmú SkyEurope azonban egyelőre - az azonos adottságú versenytársaihoz hasonlóan - masszívan veszteséges. Az utasoknak mindebből csupán annyi lehet érdekes, hogy a fapadosok esetében körülbelül 15 ezer forintos jegyárakkal mindenki boldog lehet, afölött már a nyereséget gyarapítjuk vagy a veszteséget csökkentjük a pénzünkkel.

A légitársaságok árképzési politikái szigorú üzleti titoknak számítanak, de az nem kérdés, hogy érdemesebb minél előbb helyet foglalni, mivel a jegyárak az idő előrehaladtával emelkednek. Last minute akciókra nem érdemes várni, mivel ezek arra ösztönöznék az utasokat, hogy minél később foglaljanak, holott ennek épp az ellenkezője a cél. A téli menetrendi időszakban amúgy is egymást érik az akciók, amikor minden szereplő minimáláron próbálja meg piacra dobni a nyári csúcsidényre méretezett kapacitásait. Annak viszont csalódnia kell, aki karácsony és szilveszter tájékán szeretne olcsón utazni: az akciós ajánlatok a december közepétől számított két-három hétre általában nem érvényesek. Ha valaki konkrét időpont és úti cél nélkül egyszerűen csak kedvező ajánlatokra vadászik, akkor érdemes feliratkoznia a légitársaságok hírleveleire, így minden akcióról időben értesülhet. Nyaralás vagy akár üzleti út előtt érdemes felkeresni a www.go.hu vagy a www.dohop.com internetes oldalt, mindkettő rendkívül hasznos összehasonlító táblázatokat közöl árakkal együtt a megadott szempontoknak megfelelő járatokról. Utóbbi a fapados ajánlatokat is közli, és képes akár a nap megadott időszakán belül is szűrni a találatokat. Ez akkor lehet hasznos, ha egy üzleti út esetén ragaszkodunk például a délelőtt kilenc órai érkezéshez.

A sikeres starthoz a kedvezõ széljárás már nem elég
A sikeres starthoz a kedvezõ széljárás már nem elég
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.