Kamionmatrica csak tranzitutakra
Csak az ökör következetes - így Kóka János is változtathat elképzelésein. A gazdasági tárca vezetője nyáron még azt tervezte, hogy fizetős tranzitutak kijelölésével sarcolja meg, illetve kényszeríti az autópályák használatára a kamionokat. Októberben az aprólékos előkészületek, a kevéssé hatékonynak ígérkező ellenőrzés, és a sztrádamatricák megvásárlásának kötelezettségére figyelmeztető táblaerdő kihelyezésének nehézségei miatt az ötletet a szakminisztérium elvetette. Azóta már a helyette megálmodott egyszerűbb megoldás is a múlté, a szakértők ismét útlisták összeállításával foglalkozhatnak.
Fellélegezhetnek a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik üzembentartói. A gazdasági tárca a jelek szerint lemondott arról a tervéről, hogy az autópályák után az ország valamennyi autóútját és állami kezelésű főútját is fizetőssé teszi a kamionok számára. A matricás díjrendszer kiterjesztése továbbra sem került le a napirendről, de január helyett előreláthatólag márciusra, esetleg áprilisra csúszik. Az előkészítése és egyeztetése ugyanis hónapokat vehet igénybe.
Egyelőre nincs válasz arra: az összesen mintegy hatezer kilométernyi közút matricás autópályadíj rendszerbe kapcsolását előrevetítő, októberben felvázolt elképzelés miért bukott el. Meglehet, a döntéshozók a kistelepülések közértjeibe kenyeret, és tejet szállító fuvarozók költségeinek emelkedése miatt aggódtak. A 3,5-7,5 tonna közti teherautók autópálya- - és jövőre tranzitút - használatát lehetővé tevő éves matricák ugyanis 2007-ben ötszáz forinttal többe, 106,5 ezer forintba kerülnek majd.
A közúti közlekedésről szóló törvény módosításának kormány elé kerülő tervezetében mindenesetre a valamennyi főút fizetővé tételét szorgalmazó elképzelés helyét egy, a forgalmi igényekhez rugalmasan igazítható megoldás vette át. Ez azonban lényegében nem más, mint a korábban kivitelezésének nehézségei miatt kritizált fizetős tranzitutak kijelölése. A régi-új elképzelés szerint a tehergépkocsival csak autópálya-matricával használható utak listáját a kormány vagy a gazdasági tárca rendeletben határozná meg. A tranzitutak végleges kijelölésére azonban egyelőre várni kell.
Akárhogy is, ha a korábbi számítások helytállóak voltak, a szaktárca a visszakozással komoly bevételekről mond le. Az összes autóút és valamennyi egy, kettő, illetve három számjeggyel jelölt út kamionok számára fizetővé tételétől az ideinél mintegy húsz százalékkal több sztrádamatrica eladását remélték. Úgy számoltak: a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikra az idén várt 2,5 millió után, jövőre már mintegy hárommillió címkét váltanak majd. A tehergépkocsik így a 2006-os tervekben szereplő tízmilliárd forint után 2007-ben 12 milliárdhoz juttatták volna az Útpénztárt.
A tényleges összehasonlítás, és az elmaradó bevételek meghatározása azonban egyelőre nem lehetséges, mert a díjrendszer kiterjesztésének pénzügyi háttérszámításai nem ismeretesek. Igaz, a szakminisztérium már korábban is jelezte: a tehergépkocsik úthasználatának megfizettetésénél nem a bevételek a meghatározóak. Ennél fontosabb, hogy kevesebb kamion kerüli majd el a fizetős sztrádákat. Így forgalmuk kevésbé zavarja az útjukba eső települések lakosait, csökken a balesetek kockázata, lassul az utak burkolatának rongálódása és mérséklődik a környezetszennyezés.
A matricás rendszer kiterjesztése csupán átmeneti megoldás. Szerepét a használatarányos elektronikus útdíjrendszer veszi majd át. Feltéve, hogy elkészül. Szolgálatba állítására - kincstári optimizmus szerint - 2008-ban fokozatosan kerül majd sor. Eddig azonban a több tízmilliárd forintos rendszer még az idei második nekifutásra sem jutott túl a megvalósításához szükséges tanácsadók kiválasztását szolgáló tenderen. Így egyre valószínűbb, hogy a tehergépkocsik legalább 2009-ig matricával használhatják majd az autópályákat.