Kamionmatrica csak tranzitutakra

Feladta tervét a gazdasági tárca: a kamionok számára nem köti az összes főút használatát autópálya-matrica megvásárlásához. A teherautóval közlekedőknek a tranzitutakon márciustól vagy áprilistól kell majd fizetniük.

Csak az ökör következetes - így Kóka János is változtathat elképzelésein. A gazdasági tárca vezetője nyáron még azt tervezte, hogy fizetős tranzitutak kijelölésével sarcolja meg, illetve kényszeríti az autópályák használatára a kamionokat. Októberben az aprólékos előkészületek, a kevéssé hatékonynak ígérkező ellenőrzés, és a sztrádamatricák megvásárlásának kötelezettségére figyelmeztető táblaerdő kihelyezésének nehézségei miatt az ötletet a szakminisztérium elvetette. Azóta már a helyette megálmodott egyszerűbb megoldás is a múlté, a szakértők ismét útlisták összeállításával foglalkozhatnak.

Fellélegezhetnek a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik üzembentartói. A gazdasági tárca a jelek szerint lemondott arról a tervéről, hogy az autópályák után az ország valamennyi autóútját és állami kezelésű főútját is fizetőssé teszi a kamionok számára. A matricás díjrendszer kiterjesztése továbbra sem került le a napirendről, de január helyett előreláthatólag márciusra, esetleg áprilisra csúszik. Az előkészítése és egyeztetése ugyanis hónapokat vehet igénybe.

Egyelőre nincs válasz arra: az összesen mintegy hatezer kilométernyi közút matricás autópályadíj rendszerbe kapcsolását előrevetítő, októberben felvázolt elképzelés miért bukott el. Meglehet, a döntéshozók a kistelepülések közértjeibe kenyeret, és tejet szállító fuvarozók költségeinek emelkedése miatt aggódtak. A 3,5-7,5 tonna közti teherautók autópálya- - és jövőre tranzitút - használatát lehetővé tevő éves matricák ugyanis 2007-ben ötszáz forinttal többe, 106,5 ezer forintba kerülnek majd.

A közúti közlekedésről szóló törvény módosításának kormány elé kerülő tervezetében mindenesetre a valamennyi főút fizetővé tételét szorgalmazó elképzelés helyét egy, a forgalmi igényekhez rugalmasan igazítható megoldás vette át. Ez azonban lényegében nem más, mint a korábban kivitelezésének nehézségei miatt kritizált fizetős tranzitutak kijelölése. A régi-új elképzelés szerint a tehergépkocsival csak autópálya-matricával használható utak listáját a kormány vagy a gazdasági tárca rendeletben határozná meg. A tranzitutak végleges kijelölésére azonban egyelőre várni kell.

Akárhogy is, ha a korábbi számítások helytállóak voltak, a szaktárca a visszakozással komoly bevételekről mond le. Az összes autóút és valamennyi egy, kettő, illetve három számjeggyel jelölt út kamionok számára fizetővé tételétől az ideinél mintegy húsz százalékkal több sztrádamatrica eladását remélték. Úgy számoltak: a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikra az idén várt 2,5 millió után, jövőre már mintegy hárommillió címkét váltanak majd. A tehergépkocsik így a 2006-os tervekben szereplő tízmilliárd forint után 2007-ben 12 milliárdhoz juttatták volna az Útpénztárt.

A tényleges összehasonlítás, és az elmaradó bevételek meghatározása azonban egyelőre nem lehetséges, mert a díjrendszer kiterjesztésének pénzügyi háttérszámításai nem ismeretesek. Igaz, a szakminisztérium már korábban is jelezte: a tehergépkocsik úthasználatának megfizettetésénél nem a bevételek a meghatározóak. Ennél fontosabb, hogy kevesebb kamion kerüli majd el a fizetős sztrádákat. Így forgalmuk kevésbé zavarja az útjukba eső települések lakosait, csökken a balesetek kockázata, lassul az utak burkolatának rongálódása és mérséklődik a környezetszennyezés.

A matricás rendszer kiterjesztése csupán átmeneti megoldás. Szerepét a használatarányos elektronikus útdíjrendszer veszi majd át. Feltéve, hogy elkészül. Szolgálatba állítására - kincstári optimizmus szerint - 2008-ban fokozatosan kerül majd sor. Eddig azonban a több tízmilliárd forintos rendszer még az idei második nekifutásra sem jutott túl a megvalósításához szükséges tanácsadók kiválasztását szolgáló tenderen. Így egyre valószínűbb, hogy a tehergépkocsik legalább 2009-ig matricával használhatják majd az autópályákat.

Címkézett motorosok

A tehergépkocsival közlekedőkön kívül a motorosok számára is hozhat újdonságot az új esztendő a sztrádákon. Bár a gazdasági tárca autópályadíj-rendeletében egyelőre nem szerepel, mégis lehetséges, hogy a kétkerekűek 2007-ben saját matricát kapnak majd. Ma még nem lehet tudni, hogy a fizetős utakat jelenleg a személygépkocsikra érvényes címkével használó motorok kategóriájában milyen tarifákat állapítanak majd meg. Mindenesetre a hírek szerint a beárazásnál árcsökkentő szempont lehet, hogy a motorosok közlekedésükkel kevéssé károsítják az utak burkolatát. A számukra kiszabott díjak összegét ugyanakkor alaposan felhajthatja, hogy baleseteik jelentős költséget jelentenek az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nek. A motorosok baleseteinél ugyanis általános a gyorsforgalmi utak esetenként teljes lezárását igénylő légi mentés, amelyre - általában súlyos - sérüléseik gyors ellátásához van szükség. Úgy tudjuk: a még csak formálódó elképzelések szerint az új díjkategória esetleges bevezetésével nem jelenne meg egyben új matrica is. Így a motorosoknak nem kell keresgélniük a helyet járgányaikon a ragasztós címkéknek. Valószínű, hogy számukra az ÁAK csak az elektronikus matricavásárlás lehetőségét teremti majd meg. Így az autópálya-használatra kiszabott díjat a mobiltelefonon, illetve a hamarosan induló internetes matricavásárlással róhatják majd le.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.