Bükkösd messze kerül az M6-ostól

A bükkösdiek többsége hiába támogatta a szeptemberi népszavazáson, hogy a faluban cementgyár épüljön. Valószínűleg mégsem itt valósul meg a 30 milliárd forintos, új mun- kahelyeket teremtő beruházás.

 

Pécs

 

 

Továbbra is nehézségekkel kell szembenéznie a Strabag Rt.-nek, ha Bükkösdön akar cementgyárat építeni, ezért az osztrák cég hajlik arra, hogy lemondjon itteni terveiről. A Strabag Rt. először 2003-ban kereste meg a bükkösdi önkormányzatot azzal, hogy cementművet épít a baranyai falu határában, a cég saját kőbányájában. A részvénytársaság azt ígérte, hogy az évi 800 ezer tonna cementet előállító gyár kétszáz embernek biztosít majd munkát, emellett az üzem évi 100 millió forint iparűzési adót fizet a falunak. Az 1300 lelkes, munkanélküliségtől és forráshiánytól szenvedő baranyai község lakóinak egy része örömmel fogadta az elképzelést, ugyanakkor a Bükkösd nyugalmáért és természeti értékeiért aggódó helybéliek ellenezték a beruházást. Az utóbbiak úgy vélték, hogy a festői környezetben megbúvó falu számára az idegenforgalom jelent perspektívát, ám ha megépül a cementgyár, akkor a turisták elkerülik a környéket. A település képviselő-testülete 2004-ben helyi nép-szavazást írt ki a cementmű dolgában, s a referendum az elutasítók sikerét hozta.

A Strabag nem adta fel beruházási terveit, ám úgy döntött: nem Bükkösdön építi meg a cementművet. A cég két közeli falu, Királyegyháza és Kővágószőlős önkormányzatát kereste meg beruházási ajánlatával. A két település jól fogadta az ajánlatot, így a részvénytársaság mindkét községben hozzáfogott a beruházás előkészítéséhez. Közben viszont Bükkösdön megalakult egy civil szervezet, amely támogatta a cementgyár megépítését. Ez az egyesület az idén nyáron aláírásgyűjtéssel kikényszerítette, hogy a falu újra népszavazással döntsön a cementműről. Az idén szeptember 24-én megrendezett referendum a cementgyár pártolóinak győzelmét hozta.

A megforduló népakarat hatására a Strabag leporolta bükkösdi terveit, hisz a cementgyár mégiscsak a kőbánya szomszédságában termelne a legolcsóbban. A részvénytársaság november elején arra kérte a bükkösdi képviselőtestületet, hogy a cementmű érdekében módosítsa a falu rendezési tervét. Jelenleg a rendezési tervben a kőbánya olyan ipari területként szerepel, ahol cementgyár nem épülhet. Ez a kitétel még a 2004-es népszavazás hatására került be a rendezési tervbe. A Strabag azt szeretné, ha - az idei referendum eredményének megfelelően - a cementgyárat kitiltó mondatot a testület kivenné a rendezési tervből.

Budai Zsolt, Bükkösd polgármestere úgy látja, hogy ehhez sok időre van szükség. A polgármester ugyan pártolja a cementművet - ő volt az idei népszavazást kikényszerítő aláírásgyűjtés fő szervezője -, csakhogy az önkormányzati képviselők többsége ellenzi a beruházást.

- A testület nyolc tagjából hatan elutasítják a cementművet - mondja Budai Zsolt. - A legutóbbi testületi ülésen leszavazták azt, hogy foglalkozzunk a cementgyár ügyével, arra hivatkozva, hogy a napirend nem írásban volt beterjesztve.

Tegyük hozzá: a rendezési terv említett módosítása akkor is igénybe vesz 6-8 hónapot, ha a testület támogatja a Strabag kérését. Ha azonban a képviselők gátolni akarják a terv módosítását - s erre az általunk megkérdezett jogászok szerint számtalan lehetőségük van - akkor a folyamat évekig elhúzódhat. Budai Zsolt állásfoglalást kért az ügyben a megyei közigazgatási hivataltól és az önkormányzati tárcától. Arra szeretne hivatalosan választ kapni, hogy az ügydöntő népszavazás eredménye mire kötelezi a képviselőtestületet.

Kővári József, a Strabag cementgyári projektjének vezetője ugyancsak azt prognosztizálja, hogy a bükkösdi testület a végletekig elhúzza majd a döntést. Ezért a részvénytársaság kénytelen lemondani a bükkösdi helyszínről. Kővári hozzáteszi azonban, hogy cégét nemcsak a bükkösdiek ellenállása készteti erre, hanem az is, hogy megváltozott az M6-os építésének ütemezése. A kormány 2010-re csak Pécsig akarja megépíteni az autósztrádát, a baranyai megyeszékhelyen túli pályaszakasz kivitelezése bizonytalan. Ez viszont azt jelenti, hogy Bükkösd messze kerül az M6-ostól, ami bonyolítja a cement szállítását a Strabag számára - mondja Kővári József. A projektvezető nem titkolja: az M6-os "megrövidülése" rontja Királyegyháza esélyeit is, pedig ott a cementmű már januárban megkapja az építési engedélyt. Így viszont most a Pécs melletti Kővágószőlős a legesélyesebb a cementgyár befogadására, bár ott a létesítmény engedélyezése 4-5 hónap hátrányban van Királyegyházához képest. Mint megtudtuk, ha a Strabag valóban Kővágószőlősön valósítja meg a beruházást, akkor leghamarabb 2011-ben kezd majd termelni az osztrák cég cementgyára.

A bükkösdi kõbánya mellé nagy valószínûséggel nem épül cementmû
A bükkösdi kõbánya mellé nagy valószínûséggel nem épül cementmû
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.