1-2 milliárdos kampánykeretet javasol az SZDSZ
A szabad demokraták szerint a jelenlegi 386 millió forintos keretösszeget 1 és 2 milliárd forint közötti összegre kellene emelni - mondta el sajtótájékoztatón Horn Gábor. Szavai szerint ezek a keretek betarthatatlanok, és elfogadhatatlan állapot, hogy éppen a törvényeket alkotó pártok szegik meg a törvényt.
Gusztos Péter úgy fogalmazott: "nagyon fontos, hogy a magyar politika szembenézzen ezzel a kérdéssel, nagyon fontos, hogy a politikai pártok ezt együtt tegyék meg hiszen jelen pillanatban gyakorlatilag betarthatatlan és rossz jogszabályok szabályozzák ezt a területet".
Horn Gábor elmondta, Magyarországon is be kell vezetni a rövidebb kampányidőszakot, a jelenlegi időben nem korlátozott kampányidőszakot négy vagy hat hétben kellene meghatározni. Ez önmagában is korlátozza a kampányra felhasználható összegeket - tette hozzá.
A leglényegesebbnek azt nevezte, hogy meg kell teremteni a finanszírozási rendszer átláthatóságát és ellenőrizhetőségét, ezért az ÁSZ-nak valóságos jogosítványokat kell adni, mert jelenleg a pártok által bemondott számokat veszi figyelembe ellenőrzéskor. A számvevőszék hozzon létre egy olyan testületet, amelyik megszámolja, hogy egy párt mennyit költ - közölte.
Az ügyvivő szerint a reklámcégeknek kötelezettséget kell vállalniuk arra, hogy minden pártnak ugyanannyiért adják a reklámfelületeket, legyen egységes áruk a politikai reklámoknak. "Elfogadhatatlan burkolt pártfinanszírozásnak tartjuk azt, amikor egy adott cég (...) az egyik pártnak 10 százalékért adja ugyanazt, amit egy másik pártnak 100 százalékért" - jelentette ki.
A liberális párt javaslatának része az is, hogy a pártokat csak magánszemélyek támogathassák, és kötelezően nyilvánosan, függetlenül attól, hogy mekkora összeggel. Vállalkozások, vállalatok, gazdasági szervezetek ne tehessék - hangoztatta.
Mint mondta, a párt és kampányfinanszírozás az egyik témája az SZDSZ által kezdeményezett, hat kérdést áttekintő ötpárti egyeztetés-sorozatnak, amelyről már tárgyalnak a pártok; a megbeszélésekre várhatóan januártól kerülhet sor.
Mivel a népszavazásoknál nincs szabályozva a pénzfelhasználás, például a várhatóan ősszel sorra kerülő népszavazásra már meg lehet alkotni a jogi kereteket - tette hozzá.
Gusztos Péter beszélt arról, hogy a párt- és kampányfinanszírozás a legfontosabb rendezetlen morális kérdése a magyar politikának, ezért a liberálisok azt javasolják, hogy ezzel közösen nézzenek szembe a pártok.
Felidézte, hogy a nyáron ebben a tárgyban egy törvényjavaslat eljutott az általános vitáig a parlamentben, és szeretnék ha ennek néhány eleme az új javaslatba is bekerülne.
Példaként említette a nyilvános kampányszámla bevezetését, a választáson jelöltet nem állító, de a kampányban résztvevő, úgynevezett fantomszervezetek nyilvántartásba vételét, és kampányköltségeinek ellenőrzését.
Emlékeztetett, hogy nyáron a Fidesznek volt egy józan és megfontolandó javaslata, miszerint a választások előtti egy évben kormányzati kommunikáció címén ne költhessenek közpénzt a kormánypártok a kormányzati intézkedések reklámozására.
Hozzátette: ezt a szerencsétlen gyakorlatot a Fidesz teremtette meg, az Orbán-kormány nagyságrendekkel több közpénzt költött el önmaga reklámozására, mint például az előző ciklusban a szocialista-szabad demokrata kormányzat.
Fidesz: a törvény módosítását vegyék is komolyan
Nyitrai Zsolt, a Fidesz országgyűlési képviselője pártja névében úgy fogalmazott: a Fidesz egyetért azzal, hogy a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvény mára teljesen elavult, és több ponton módosításra szorul. Hangsúlyozta azonban: fontosnak tartják, hogy ez a téma ne csak kampányszerűen merüljön fel, hanem a pártok a törvény módosítását vegyék is komolyan. Hozzátette: már van benyújtott javaslat ebben a témában, mégsem lett belőle parlamenti szavazás.
A Fidesz fontosnak tartja azt is, hogy a leendő jogszabályban legyenek garanciák arra nézve, hogy a kormánypártok ne folytathassanak közpénzből pártkampányt, mint ahogy az a 2006-os országgyűlési és önkormányzati választáson történt - jegyezte meg.
(MTI)