Sugárzó anyag London 12 helyszínén és három repülőgépen
John Reid, aki a londoni alsóházban számolt be az egykori orosz titkosügynök, Alekszandr Litvinyenko polónium 210-es radioaktív izotóppal történt meggyilkolásának eddigi vizsgálatáról, nyilatkozata elején egy orosz repülőgép átvizsgálásáról szólt, majd nem sokkal később közölte, hogy egy további, ötödik - szintén orosz - repülőgép is "a hatóságok érdeklődésének középpontjába került".
Reid szerint az általa említett első orosz repülőgép a Transaero orosz légitársaság egy Boeing 737-ese, amely csütörtök reggel érkezett a londoni Heathrow repülőtér 1-es termináljára. A belügyminiszter ezzel a repülőgéppel kapcsolatban csak annyit közölt, hogy "érdeklődésre ad okot", a brit hatóságok begyűjtik az utasok adatait, és az egészségügyi szervek felveszik a kapcsolatot a gépen utazókkal, ha "bármilyen aggasztó dolgot találnak".
Reid nem részletezte, hogy a Transaero repülőgépére mi hívta fel a brit hatóságok figyelmét, és az sem derült ki nyilatkozatából, hogy a másik orosz repülőgép miért került a Scotland Yard látókörébe, sőt az sem, hogy ez a gép hol van és melyik légitársaságé.
A belügyminiszter megerősítette ugyanakkor azt az előző éjszakai hírt, miszerint a British Airways légitársaság két repülőgépén is kimutatták sugárzó anyag nyomait. A BA szerda esti londoni közleménye szerint összesen három repülőgépet vontak vizsgálat alá. Az egyik gép éppen Moszkvában volt, a másik kettő a londoni Heathrow repülőtéren; a sugárzó anyag jelenlétét ez utóbbi repülőkön mutatták ki.
A légitársaság bejelentése szerint európai útvonalakon közlekedő, Boeing 767-es típusú repülőgépekről van szó. A három gép október 25-e és november 29-e között London Heathrow, valamint Moszkva, Barcelona, Düsseldorf, Athén, Larnaca, Stockholm, Bécs, Frankfurt, Isztambul, Madrid és Varsó között teljesített járatokat.
A széles törzsű Boeing 767-eseket a BA általában hosszú távú járatain használja, de több ilyen gépet rövidebb, Európán belüli, nagy utasszámú járatokra állított be.
John Reid csütörtöki alsóházi nyilatkozatában megerősítette: a három brit repülőgép a szóban forgó időszakban összesen 221 járatot bonyolított le a felsorolt városokba, és a British Airways e járatok 33 ezer utasával igyekszik most felvenni a kapcsolatot.
A gépeken a kérdéses időpontokban összesen háromezer főnyi személyzet teljesített szolgálatot.
Az érintett járatok időpontját és járatszámát a BA információs honlapján lehet megtekinteni, az "Information - Forensic tests on three Boeing 767 aircraft" feliratú linkre kattintva. A BA külön telefonszámot is megadott azon utasainak, akik az érintett járatokon repültek; külföldről az információs vonalat a (00 44) 191 211 3690 számon lehet elérni.
A Moszkvában veszteglő Boeing 767-es vizsgálatára brit szakértők indultak a Domogyedovo repülőtérre.
Korábbi - nem megerősített - londoni sajtóértesülés szerint a Litvinyenko halálát okozó izotópot repülőgéppel, diplomáciai postazsákba rejtve csempészhették Oroszországból Nagy-Britanniába.
Alekszandr Litvinyenkónak, az orosz állambiztonság (FSZB) egykori dezertőr alezredesének múlt csütörtöki halálát az eddigi vizsgálatok szerint polónium 210-es radioaktív izotóp okozta, amely valamiképp a 2000-ben Londonba szökött hírszerző tiszt szervezetébe került.
A brit belügyminiszter csütörtöki alsóházi nyilatkozatában azt mondta: előző éjfélig 1700-an hívták fel a brit egészségügyi szolgálat megadott telefonszámát, és közülük 69 személy tünetleírását ismertették a brit Egészségvédelmi Hatósággal (HPA). Ebből a csoportból az HPA 59 jelentkezővel vette fel a kapcsolatot és közülük 18-at utalt be sugárszennyeződés felderítésére szakosodott speciális klinikákra - mondta a belügyminiszter.
Reid hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az eddig vizsgált vizeletminták egyike sem "adott okot aggodalomra", és a londoni lakosság sugárszennyeződésének kockázata egyébként is "alacsony".
(MTI)