Zajperek a főváros ellen
Még legalább három évig kell elviselniük a forgalom okozta zajt az M5-ös autópálya fővárosi bevezető szakasza mentén élőknek, addigra készülhet el az út menti zajvédő fal. Az ombudsman nemrégiben mondta ki, hogy a hatalmas lárma miatt az autópálya mentén lakók egészséghez való alkotmányos joga sérül, a megoldás pedig a fővárosi önkormányzat kezében van. A pesterzsébeti Fidesz nem várja meg, míg megépül a zajvédő fal. - Mivel az ígérgetések ellenére nem történt semmi, az IKEA elleni korábbi pernyertes szakértő jogi iroda bevonásával segítséget nyújtunk a lakóknak, hogy kártérítési pert indíthassanak - mondta lapunknak Földesi Gyula, fővárosi fideszes képviselő. Az ellenzéki párt szerint a bírósági eljárások jó eséllyel zárulhatnak azzal, hogy az érintetteknek több százezer forintos kártérítést ítélnek meg. A per költségeinek nagy részét az ügyvédi iroda megelőlegezi.
Azt, hogy Budapesten hol mekkora a zajszennyezettség, hivatalosan nem is tudni, az egész városra és az agglomerációra kiterjedő zajtérkép ugyanis csak jövő nyárra készülhet el. Az EU által is támogatott, 690 millió forintba kerülő munka elvégzése után, 2008-ra a fővárosnak intézkedési tervet is ki kell dolgoznia. A fővárosban eddig két kerületben - a Belvárosban és Újbudán - készült felmérés a zajról, eszerint a leglármásabb útvonal az M1-M7-es autópálya bevezető szakasza, valamint a Kossuth Lajos utca. Egy öt évvel ezelőtti felmérés szerint Budapest Európa egyik legzajosabb fővárosának számít, minden második városlakó zavaró erősségű ricsajban él.
A fővárossal szemben jelenleg is több per folyik a zavaró zaj, és a lakásokban emiatt bekövetkezett értékcsökkenés okán. Az első, precedensértékűnek tartható ítélet 2003 őszén született; a bíróság csaknem 11 millió forintos kártérítést ítélt meg egy kelenföldi lakónak, elismerve, hogy az Egér út megépítése miatt ennyivel csökkent házának értéke. A városházán érdeklődésünkre megerősítették, hogy jelenleg is tucatnyi hasonló bírósági eljárás zajlik, de mivel folyamatban lévő ügyekről van szó, nem nyilatkoztak. A városháza álláspontja jelenleg is az, hogy a lakók kártérítési igényeit teljes mértékben el kell utasítani. Egy korábbi fővárosi szakértői anyag szerint arra lehet számítani, hogy az Egér út mentiek mellett a 3-as, az 5-ös és a 7-es utak szomszédságában lakók indíthatnak pereket az elviselhetetlen zaj miatt.