Kastélyfűtés gázártámogatással

Könnyű csalni a gázár-támogatási igénylésben: a lebukás veszélye csekély, büntetés nincs, legfeljebb némi kamatot kell fizetni. A vállalkozóknak ráadásul annyi a kiskapu, hogy akár a rózsadombi palotákat is fűthetik majd támogatott gázzal.

A köztisztviselők, a rendes munkavállalók és a nemrég nyugdíjba vonultak számára szűnik meg a gáz- és távhőár-támogatás januártól - ők azok, akiknél a kimutatott egy főre jutó havi jövedelem nagy valószínűséggel nettó 94 ezer forint felett lesz, és akiknek emiatt nem jár az állami segítség. Az új támogatási rendszerrel igazán jól az a vállalkozói réteg járhat, amely eddig is kerülte az adó- és járulékfizetést. Az új támogatási rendszer ugyanis a visszaélések lehetőségeinek tárházát kínálja. Lehet játszani a lakásba bejelentettek számával és a bevallott jövedelmekkel is, miközben valódi ellenőrzésre nem igazán kell számítani.

Az adóhatóság például azt igen bonyolult eljárással tudná csak megállapítani, hogy valóban egy háztartásban élnek-e annyian, amennyit az igénylőlapra beírtak - mivel családi adózás nincs, az APEH nem tudja pontosan, kik minősülnek együtt élőnek és kik nem. Csak 4,5 millióan adnak személyi jövedelemadó-bevallást - a többiekről adat nehézkesen szerezhető be. Így könnyedén beírhatók további "fogyasztási egységként" a nagyszülők - ám ha valaki félne ezt hivatalos dokumentum nélkül megtenni, akkor egyórás okmányirodai ügyintézéssel könnyen növelheti a fogyasztók számát az egyébként fával fűtő idős rokonokkal.

Ennél könnyebben csak a vállalkozók juthatnak hozzá a támogatáshoz - náluk tulajdonképpen csak döntés kérdése, hogy a legnagyobb állami segítségre pályázva csak a minimálbér körüli jövedelmet vallanak be vagy azért annál valamivel nagyobbat, és így megelégszenek kisebb központi segítséggel. Az igénylőlapon - mint arról már beszámoltunk - az elmúlt háromhavi jövedelmek átlagáról kell számot adni személyenként. A jövedelmet azonban nem teljesen pontosan határozzák meg - az igénylés általánosságban vállalkozói jövedelmekről beszél. Az általános kiegészítés szerint ide tartozik minden a személyi jövedelemadó-bevallásban szereplő jövedelem - így a vállalkozói kivét vagy az osztalékból származó is. Ám azt, hogy ezt éppen abban a három hónapban kapja-e meg a vállalkozó - sokszor saját magától -, nem befolyásolja semmi. Ráadásként mivel az igénylőlap március végéig benyújtható úgy, hogy a támogatás visszamenőlegesen januártól jár, az élelmes vállalkozó képes lehet olyan időszakot meghatározni, amikor a cégéből nem vett fel pénzt. Mindeközben számos jövedelemről szó se esik: ilyen például az evás vállalkozó jövedelme - neki elvben nem kell beírnia semmilyen összeget, hiszen szja hatálya alá tartozó keresménye nem volt. Ám az sem előírható, hogy az evás vállalkozó a teljes bevételét tekintse személyes jövedelemnek - ez ugyanis nála nem igaz, hiszen a vállalkozással kapcsolatban költségei merülnek fel. Átalányt azonban erre aligha állapíthatnak meg nála - erre nincs törvényi felhatalmazás, ráadásul vállalkozástípusonként eltérő a nyereséghányad.

Így a vállalkozók tulajdonképpen majdhogynem olyan jövedelmet írnak az igénylőlapra, amilyet akarnak - és ezért cserébe meg is kaphatják a támogatást. Mindezeken túl az új rendszerben nem számít a lakásnagyság sem: a gázártámogatásnak alapesetben csak a háromezer (nagycsaládosoknál az ötezer) köbméteres fogyasztás szab határt: az állami árkiegészítés csak az e feletti mennyiségre nem jár. Ám így - fűtsön bármekkora palotát a vállalkozó - ha a jövedelembevallásban alacsony összeg szerepel, az állam fizet.

A legszebb azonban, hogy tulajdonképpen a direkt csalás is hasznot hajt az új rendszerben. És nem csak azért, mert a lebukás veszélye - ilyen nehézkes ellenőrzési mechanizmusban - kicsiny. Csalni azért is megéri, mert nincs szigorú büntetés: az egyetlen szankció, hogy a támogatást "kamatokkal növelten" kell visszafizetni. A jogosulatlanul igényelt gázártámogatást ugyanis az állam nem adó formájában hajtja be, hanem visszaperli - mégpedig polgári peres úton. A kamat ekkor az érvényes jegybanki alapkamattal lesz egyenlő - ha a bíróság majd másfél-két év múlva kimondja a jogosulatlan igénylés tényét. Más esetben az APEH egyszerűen ezt megállapítja, büntet és büntetőkamatokkal terhel. Az új támogatási rendszerben viszont perek sokaságával kell számolni, és a bizonyítási teher is az államon van. A gázártámogatás így meglehetősen olcsó hitelnek minősül akkor is, ha egyébként nem járna. A lebukás után is a bírósági eljárás végéig tart a meglehetősen hosszú - talán élethosszig tartó - törlesztésmentes időszak, majd Magyarország legolcsóbb kölcsönét (az alapkamatnál minden hitel terhe magasabb) egy összegben vissza kell fizetni. Ennél jobb ajánlat ma nincs a piacon.

Vagyonokat érõ villák olcsó gázfûtéssel?
Vagyonokat érõ villák olcsó gázfûtéssel?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.