Átok ül a filmeken?

Megannyi színházi előadásról és koncertről készült felvétel 2001 szeptemberétől 2002 áprilisáig a Millenáris Teátrumban. Most nem azt kutatjuk, hogy ki mennyit kapott a felvételekért - a százmilliók ügyében korábban vizsgálat is folyt -, hanem azt, mi lett a produkciókkal.

A Millenáris Teátrumban 2001 szeptemberétől - Berkecz Mária igazgató 2002-es, áprilisi távozásáig - 160 forgatási napon készült produkció - nyilatkozta lapunknak az azóta a Jövő Házának átkeresztelt intézmény azóta visszahívott vezetője, Marosvölgyi Zsuzsa. A felvételeket nem az akkori Millenáris, hanem egy megbízott cég rögzítette. A közzététel útjában álló legfőbb probléma, hogy nem maradt dokumentum arról, milyen szerzői jogokat kell kifizetni a sugárzás érdekében. Igaz, az sem tudható: ha ez megoldódna, melyik televízió tartaná fontosnak, hogy a felvételeket a műsorrendjébe illessze.

A hírek szerint az előzetesen készült listából a Magyar Televízió és a Duna Tévé válogathatott. Az átvett kazettákat pedig kétszer forgathatták le (ismétléssel együtt). Ami egyik tévének sem kellett, természetesen az is megmaradt. Egy részük vágatlan, mások adásra készen sorakoznak a Jövő Háza archívumában. Marosvölgyi Zsuzsa szerint nem maradt nyom arról, hogy egy-egy felvétel mennyibe is kerülhetett. A felvételt elnyerő cég ugyanis közbeszerzési eljárás keretében szerezte meg a rögzítés jogát, és nem készült tételes költségvetés. Azt sem lehet tudni, hogy miért épp ezeket a produkciókat rögzítették.

2001 óta ugyanaz a stáb dolgozik a stúdióban, Bakk Attila időközben a teátrum stúdióvezetője lett. Úgy emlékszik: hazai és határon túli magyar kulturális együttesek kaptak megmutatkozási lehetőséget. Rengeteg pénz volt akkor a rögzítésre, de ma arra sincs, hogy a saját produkcióikat felvegyék. Csak akkor örökítenek meg egy-egy előadást, ha a bérlők ezt kérik. Így készült el a felvétel a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik programjáról, a Mozart Maratonról. A tévéminőségű felvételt megvágták, és átadták a Fesztiválközpontnak. A stúdiót főként zenekarok veszik bérbe, elvégre kell a Jövő Házának a saját bevétel. (Jelenleg a vállalkozási bevételek negyven százalékát teszi ki a stúdió használatából származó öszszeg.) A Millenáris megnyitása idején ugyanis az állami támogatás 3 milliárd forint volt, ami később kettőre csökkent, most meg tudni lehet, hogy 2007-ben az új vezetésnek egymilliárdnál kevesebből kell gazdálkodnia.

De térjünk vissza a színházi felvételekhez. 2001. szeptember 1. és december 31. között a Pentaton koncert- és művészügynökség felelt a Millenáris-produkciók rögzítéséért. Megkerestük Lőrinczy György ügyvezetőt, aki elmondta, hogy ebben az időszakban 77 produkciót rögzítettek, a köztévék negyvenet válogattak ki ebből, de hárommal kevesebbet vettek át. Maradt tehát három montírozott és 37 munkakazetta, amelyekből válogatva csak a sugárzási jogdíjat kellene kifizetniük a csatornáknak. Az alkotók és fellépők minden közszolgálati sugárzással kapcsolatos díját rendezték. A 2002 utáni, valamint a Magyar Televíziónak készített 25 perces összefoglalók elkészítésében nem vett részt a Pentaton. Ellenben évek óta szorgalmazza, hogy adják le az elkészült színházi felvételeket.

A két köztelevízió átvette ugyan a 37 felvételt, a Magyar Televízió azonban alig adott le belőle párat. Sőt a huszonötből összesen öt darabot láthatott a közönség: a Cigányszerelem című Lehár-operettet, a Zorán-koncertet, a Marica grófnőt, Szép Ernő Vőlegény című művét, valamint Szokolay Sándor operáját, a Vérnászt. Az átvett, de sosem sugárzottak között van a Mi újság, múlt század? című színdarab, Lovasi András, valamint a Szakcsi Generations koncertjei, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház produkciója: Shakespeare királynője, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenye.

Az MTV szóvivője, Holub Katalin lapunknak úgy nyilatkozott: azért nem kerültek adásba ezek a műsorok, mert 2002-ben más hordozón adta át nekik a Millenáris Kht., mint amiről a megrendelés szólt, ráadásul az ezzel járó adminisztráció is hiányosnak bizonyult. Mivel a felhasználás időben nem korlátozott, ezért fokozatosan pótolják a hiányzó adatokat, és a színházi felvételeket majd adásba szerkesztik. Attól sem zárkóznak el, hogy a Jövő Háza archívumában fekvő kazetták közül válogassanak. Az m2-t mint kulturális, művészeti tematikájú csatornát érdekelné a lehetőség: felveszik a kapcsolatot a Millenárissal.

A Duna Tévé zenei főszerkesztőségének vezetőjétől, Kelemen Magdától azt tudtuk meg, 2002 és 2006 között az összes felvétel adásba ment, amelyet a Millenáristól vettek át. A Budapest Táncegyüttestől a Balanescu Quartet és a Muzsikás együttes koncertjén át a Szent György és a sárkány című színielőadásig tizenhét kazettát játszottak le a Duna Tévén.

Az archívumban jelenleg olyan előadások várnak gazdára (2001 után felvettek is), mint például a tatabányai Jászai Mari Színház előadása, a Feleségem története, a Sámán Színháztól a Paralellepipedon, a Pintér Béla és Társulatától A sehova kapuja, a Szegedi Balett Requiemje, a legtöbb hazai szimfonikus zenekartól egy-egy hangverseny, bábprodukciók, könnyűzenei koncertek.

A Szent György és a sárkányt leadta a Duna Tévé
A Szent György és a sárkányt leadta a Duna Tévé
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.