Szárnyaló tervek a Malévról

Még az idén le akarja zárni a többmilliárdos veszteséget termelő Malév értékesítésére kiírt pályázatot az ÁPV Zrt. A befektetők, ha szükséges, akár az eget is kékre festik ajánlataikban, a kérdés inkább csak az, mihez kezdenének valójában a légitársasággal.

 

 

 

Ma délelőttig adhatják le a hiánypótlásként bekért dokumentumokat a Malév-pályázat résztvevői az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt.-nél. Az információkat az ÁPV értékelő bizottsága véleményezi, majd az igazgatóság dönt arról, hogy kivel vagy kikkel kezdődjenek meg a tárgyalások. Az eredményhirdetésre a tervek szerint még az idén sor kerülhet. A gyors döntéshozatalt egyebek mellett a Malév minden várakozást alulmúló pénzügyi teljesítménye is indokolja. Lapunk úgy tudja, hogy a légitársaság a tavalyi kilencmilliárdos üzemi veszteségnél jóval vastagabb mínuszban repül.

A privatizációs pályázat november 3-i határidejéig négyen nyújtottak be ajánlatot a Malév állami részvénycsomagjára: a litván flyLAL légitársaságban érdekelt LAL investiciju valdymas, a többségében maléves pilóták által alapított Sky Alliance, a Borisz Abramovics többségi tulajdonában lévő AirBridge és Ofer Hava, az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Home Center vezérigazgatója.

A litván befektetők szerint a Malév-projekt költsége két éven belül elérheti a körülbelül 380-414 millió litát, azaz körülbelül 31 milliárd forintot. Erről Gediminas Ziemelis, a Zia valda befektetési társaság képviselője beszélt múlt héten a Lietuvos Rytas litván napilapnak, azt azonban nem mondta meg, hogy ezt az összeget pontosan mire költenék. A Népszabadság értesülése szerint a litvánok egy ésszerűnek tűnő, ám meglehetősen radikális tervvel álltak elő: egy éven belül körülbelül 40 százalékkal csökkentenék a költségeket, az irodai dolgozók harmadát elbocsátanák; egy éven belül nullszaldót, 2008-ra pedig már szerény nyereséget tűztek ki célul. Úgy tudjuk, az átalakításban komoly szerepet vállalna a Malév 1990 és 1992 közötti menedzsmentjének két tagja, Déri Tamás és Tarnóczi Barna is (jelenleg mindketten a Tensi cégcsoport tulajdonosai és vezetői). A befektetőcsapat egyébként kifejezetten nagy terveket sző, budapesti központtal komoly európai hálózatot építenének, melyben a litván és a magyar mellett más légitársaságok is részt vennének. Mindez arra utal, hogy a csoport a Malév mellett kész akár további légitársaság(ok) felvásárlását is megfontolni.

A Sky Alliance ajánlatának pénzügyi részletei nem ismertek. Lapunk úgy tudja, a maléves pilóták flottabővítésben, a rövid és hosszú távú járatok számának növelésében gondolkodnak. Úgy vélik, a Malév hiteleit a cégnek magának kell visszafizetnie, és erre képes is lehet, ha sikerül helyreállítani a gazdálkodás egyensúlyát. Ehhez azonban jelentős létszámleépítésre, átszervezésre lesz szükség, szerintük a nullszaldós működés körülbelül két év alatt érhető el.

A négyek közül az AirBridge tűnik a legelszántabbnak, hiszen már tavaly is jelentkezett, ám az akkori pályázatot politikai nyomásra végül eredménytelennek nyilvánította az ÁPV. Az orosz-magyar társaság egy évvel ezelőtt egymilliárd forintos vételár mellett négymilliárdos tőkeemelést, illetve bankgaranciát ígért a Malév közel harmincmilliárdos, jelenleg államilag garantált hiteleire. A cég képviselői korábban jelezték: ezúttal figyelembe veszik, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen csökkent a légitársaság vagyona. Az AirBridge stratégiája az oroszországi, illetve az európai piacok összekapcsolására épül, így Ferihegy tranzitszerepe is felértékelődne. Bizonytalanságot jelenthet ugyanakkor, hogy még mindig nem tisztázott: az állam vagy a magánbefektetők lesznek-e többségi tulajdonosai az AiRUnion légi szövetség tagjaiból megalakítandó új cégnek, melyet öt orosz légitársaság, köztük a Borisz Abramovics résztulajdonában lévő KrasAir egyesítésével hoznak létre. A Rosszijszkaja Gazeta napokban megjelent kommentárja például kifejezetten amellett érvelt, hogy az AiRUnionon belüli állami részesedést ötven százalék alá kell szorítani: "A magántőke vezetési szerepének tudatos korlátozásával az állam fejlődésképtelen társaságot kap" - vélekedett Valerij Leszkov, a cikk szerzője.

A Home Center vezérigazgatója, Ofer Hava nevével fémjelzett ír ajánlat az Irish Times szerint megközelítheti a 150 millió eurót, azaz átszámítva körülbelül 39 milliárd forintot. Ez esetben sem tudni azonban, hogy az összeg mekkora részét költenék tőkeemelésre, hitelek visszafizetésére, illetve a Malév részvényeinek megvásárlására. A befektetőcsapat szakmai vezetését Tom Mulcahy vállalta el, aki az ír Aer Lingust alakította át fapadossá. Mulcahy 2004 májusában kénytelen volt távozni a cégtől, miután kiderült, hogy még 1989 és 1998 között, az Allied Irish Banks vezetőjeként, offshore pénzügyi alapokba utalt pénzeket adóelkerülési célból. Felmerült, hogy a Malév megvásárlására alakult befektetőcsoport tagjai és a sármelléki repülőteret üzemeltető Cape Clear Kft. tulajdonosai között lehetnek átfedések; lapunk kérdésére a sármellékiek egyik képviselője ezt cáfolta, mondván: mindössze "személyek közötti ismeretségről van szó". Egy névtelenséget kérő informátorunk ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, Simon-Piers Mahoney, a Malév marketingigazgatója jelenleg is tulajdonosa a sármelléki repülőteret üzemeltető Cape Clear Kft.-nek, korábban pedig az ír nagykövetség gazdasági és kereskedelmi tanácsosa volt.

Felszállás Ferihegyen. Figyelõ szemek
Felszállás Ferihegyen. Figyelõ szemek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.