Ügyintézés dróton át
Gyerekcipőben jár a hazai e-közigazgatás, legtöbbször már annak is örülni kell, ha a helyhatóságok megjelennek az interneten az alapadatokat tartalmazó honlappal - erre a következtetésre jut az alkalmi felhasználó, ha találomra végigböngész néhány önkormányzati honlapot. Az unió az e-közigazgatás négy szintjét definiálta az egyszerű információszolgáltatástól, a netes megjelenéstől kezdve a teljes elektronikus ügyintézésig. A magyar önkormányzatok többsége csak az információs minimumot, jó esetben a második szintet éri el azzal, hogy néhány ügyleírást és ügyindításhoz szükséges űrlapot is föltölt a honlapjára.
A Hajdúszoboszlói Kistérségi Többcélú Társulás ennél jóval tovább ment, amikor az I. Nemzeti Fejlesztési Terv Gazdasági Versenyképesség Operatív Programjának pályázatait benyújtotta, és konzorciumi partnereivel egy olyan egységes és máshol is könnyen bevezethető ügyviteli rendszert alakított ki, amely technikailag képes a közigazgatásban előforduló tranzakciók - például adó- és illetékfizetés - elektronikus lebonyolítására is. Ehhez pillanatnyilag a jogszabályi háttér hiányzik, bár a kormányzati ígéretek szerint jövőre valamennyi vitás kérdés tisztázódik, és hatályba lép az új szabályozás.
- Az integrált kistérségi e-közigazgatási rendszer kialakítása régi vágyunk, már több mint tíz éve dolgozunk a létrehozásán - mondja Vincze Ferenc, hajdúszoboszlói jegyző, a projektirányító bizottság elnöke, és a Jegyzők Országos Szövetsége informatikai munkacsoportjának vezetője. Ez idő alatt sikerült is a környék több önkormányzatát megnyerni a gondolatnak, így tenderükben a rendszer 17 településen való bevezetését ígérték. Azóta további hat helyhatóság csatlakozott a projekthez.
Az önkormányzatok információszolgáltató tevékenységének fejlesztését támogató pályázaton 450 millió forintot nyert el a társulás, a Belügyminisztériumtól további 39 milliót, emellett 26 millió forint önerővel járultak hozzá az IKeR létrehozásához. Ez utóbbi megtérülését már jövőre szeretnék elérni a csatlakozott települések által fizetendő rendszerhasználati díjakból. A másik e-közigazgatás-fejlesztési pályázaton, amelyet az önkormányzati adatvagyon másodlagos hasznosítása érdekében hirdetett meg az irányító hatóság, 120 millió forint összköltségű projektjükhöz 105 milliót nyertek el.
- Mániákus egyszerűsítők vagyunk: épp ezért igyekeztünk egy mindenki által könnyedén bevezethető, használható rendszert létrehozni. A közigazgatás többnyire csak elszenvedi az informatikai fejlesztéseket, mi azonban a dolgozókat bevonva alakítottuk ki az IkeR-t - mondja Vincze Ferenc. A program négy részből áll: alapja az a szerverpark, amelyet a megyeházán, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központjában alakítottak ki, és amelyet széles sávú internetkapcsolaton keresztül érhetnek el a csatlakozott települések polgármesteri hivatalai.
Kialakítottak egy közös portált is, amelyen keresztül az ügyfelek eljuthatnak a helyhatóságok saját honlapjaira - utóbbiakat természetesen mindenki maga tölti föl tetszés szerinti tartalommal - a helytörténeti dokumentumoktól kezdve a statisztikai adatokig és a települések aktuális híreivel bezárólag -, a külső megjelenés, és az alkalmazásszolgáltatási rendszer azonban mindenhol azonos. Hajdúszoboszló vállalta az ASP-rendszer folyamatos frissítését, fejlesztését, a társuláshoz csatlakozott önkormányzatok pedig a használati díjért cserébe kész terméket kapnak, amelynek használatára már ki is képezték az önkormányzati dolgozók többségét.
Gyakorlatilag mindent, ami az ügyintézéshez, kezeléshez szükséges, számítógépre vittek, jelenleg 150-féle, az önkormányzatoknál tömegesen előforduló ügyleírás található a társulás honlapján: (a hiányzókért pedig útba igazítják az érdeklődőt a kormányzati portál felé) jogszabályok, dokumentumsablonok, sőt már az a működési szabályzat is elérhető a világhálón, amely részletesen leírja, hogy az egyes beadványokat, ügyeket hány napon belül és kiknek kell elvégezni. Arra is lehetőség lesz, hogy az ügyfelek az iktatószám alapján folyamatosan nyomon kövessék, akár SMS-ben is lekérhessék, hogy mikorra várhatnak eredményt.
Az ügymenetkezelő program sajátossága, hogy munkája során nem tud hibázni, kivételezni, de lazsálni sem a hivatali dolgozó, emellett a "lelkiismeret-generátor" folyamatosan emlékezteti a határidőkre, a beérkező új ügyekre. Ha ennek ellenére sincs előrelépés egy-egy kérdésben, akkor a program automatikusan felhívja a főnök figyelmét a problémára. - Mivel a rendszer mindent rögzít, abszolút pontos képet kapunk az előttünk álló feladatokról, a saját munkánkról, teljesítményünkről, illetve arról, hogy mindez mekkora költséget jelent az önkormányzatnak - mondja Vincze Ferenc. Az IkeR a munkaszervezésben és a helyettesítésben is segítséget nyújt, gyakorlatilag kényszerpályán vezeti végig az ügyintézőt a feladat lezárásáig. A rendszer harmadik modulja a pénzügyi-gazdálkodási program, a negyedik pedig a kistérségi térinformatikai erőforrástérkép, mely abban segíti az önkormányzatokat, hogy a legfontosabbnak tartott adatokat, statisztikákat és elemzéseket látványosan, felhasználóbarát formában tegyék közzé az interneten, de a kistérségi, önkormányzati döntéshozatalt is támogatja, mivel olyan új tendenciákra is rávilágíthat alkalmazója, amely a hagyományos adatfeldolgozási módszerek mellett elsikkadhat.
Januártól mintegy húsz ügytípus - a hatósági bizonyítványok, igazolások, anyakönyvi kivonatok kiadásától kezdve egészen az építési engedélyezésig - esetében indul meg a teljes körű online ügyintézés az érintett településeken. Természetesen csak a regisztráció után. Az ügyfelek a kormányzat, illetve a társulás saját ügyfélkapujáról érhetik el az ügyviteli rendszert. A gyorsaság érdekében szeretnék az online kommunikációs lehetőségeket maximálisan kihasználni, és a kért igazolásokat, határozatokat elektronikusan kiadni. A közigazgatási hatósági eljárási törvény értelmében az efféle dokumentumokat el kell fogadniuk a hivataloknak, de kérésre természetesen papíron is kiállítják a kért igazolásokat. - Kezdetben főként a vállalati ügyfelekre számítunk, de később bizonyára a lakosság részéről is élénkül az érdeklődés - mondja a jegyző.
Ez utóbbit a jövőre kialakítandó infomentori hálózat segítségével érnék el. Ezt igazgatási tapasztalattal rendelkező egykori közszolgák átképzésével hoznák létre, célja pedig a lakossági e-ügyintézés népszerűsítése, támogatása lenne. - Az iskolákban, teleházakban rendelkezésre álló és a működési időn túl kihasználatlan informatikai infrastruktúra segítségével oktathatnánk az embereknek, hogyan intézhetik kényelmesebben hivatali ügyeiket - teszi hozzá Vincze Ferenc. Az IkeR bevezetése nem jelenti azt, hogy a személyesen betévedő polgárokkal nem is foglalkoznak - mindössze arról van szó, hogy a hivatalban diktálják be az új rendszerbe a kívánt adatokat. Emellett információközlésre is felhasználnák a hálózatot: a kéthetente megjelenő hírlevélben, vagy kör e-mailekkel a legfrissebb önkormányzati határozatok mellett a kulturális, közösségi eseményekre, sőt akár adófizetési határidőkre is felhívhatják a figyelmet.