Nem ön dönt: iszik vagy vezet
Új-Mexikó államban egy év alatt húsz százalékkal csökkent az ittas vezetésen kapottak száma. A statisztikai értelemben szenzációs javulás jórészt annak köszönhető, hogy Amerikában először itt vezették be a gyújtáskapcsolóba épített alkoholszondát. Ha valakit ittas vezetésen érnek, első alkalommal, egy, a következő esetben két, harmadszorra három évre írják elő neki a szerkezet használatát. Az ittasan balesetet okozók egész életükben csak ilyen autót vezethetnek - amikor egyáltalán visszakapják a jogosítványukat.
Az Egyesült Államokban évente 13 ezren vesztik életüket ittas sofőrök miatt. Az Anyák a Részeg Vezetés Ellen (az angol rövidítés a "dühös" szóra utaló MADD) elnevezésű szervezet most kampányba kezdett, hogy az USA valamennyi tagállamában vezessenek be az új-mexikóihoz hasonló szabályozást. Sőt, ennél is tovább mentek, és a Saab egyes Skandináviában forgalmazott modelljeire hivatkozva azt tűzték ki célul, hogy az USA autópiacára kerülő valamennyi járművet szereljék fel ilyen berendezéssel. Ez valamelyest mindenki számára megdrágítaná az autót, de a kiadás busásan megtérülne a kevesebb baleset és a csökkenő biztosítási tarifák révén.
Felmerül persze a kérdés, hogy az ittas vezető megkérhet valakit, hogy fújja meg helyette a szondát. Ehhez azonban az kell, hogy egy józan személy ítélőképessége teljében jóváhagyja a részeg döntését. Még valószínűtlenebb, hogy egy józan utas saját életét is veszélyeztetve a veszélyesen ittas sofőr cinkosává váljon. A lehetőség kizárásán különben már dolgoznak. Tíz éven belül olyan autók készülhetnek, amelyeknek kormányszerkezete érzékeli a bizonytalan kézmozdulatokat, és letiltja a gyújtást.