Kanyargós villamostender

A Siemens magyarországi cégeit érintő ügyek közül az egyik már nagyjából lezárult, a másikban most folyik a nyomozás - írt lapunk. A versenytársak és politikusok a Combino villamosokra kiírt tender tisztaságát is kétségbe vonták. Azt is enyhén szólva furcsállották, hogy a Városháza kulturális rendezvényeinek a Siemens az állandó szponzora.

Nemcsak a versenytársak, hanem néhány városházi politikus is kétségbe vonta annak idején, 2003-ban a Combino villamosokra kiírt negyvenmilliárd forintos tender tisztaságát. A BKV felügyelő bizottságának egyik tagja vizsgálatot is kezdeményezett az ügyben, mert – mint korábban lapunknak nyilatkozta – szerinte irányított döntés született, amikor a Siemenset hozták ki győztesnek. A német cég adta a legdrágább ajánlatot, és számos műszaki paraméterben sem volt jobb versenytársainál, az Alstomnál és és a Bombardier-nél. Igaz, a BKV az eredményhirdetés után elmagyarázta: az ajánlatokat szigorú pontrendszer alapján rangsorolták, és ebben nemcsak a költség, hanem számos egyéb műszaki, garanciális és referencia kapott nagy hangsúlyt. Ez utóbbi később súlyosan sérült, hiszen a szerződéskötés után nem sokkal kiderült, gyártási hibás a világ összes üzemelő Combino-villamosa, repednek az alumínium kocsiszekrények. A megrendeléstől még ekkor sem állt el a főváros, visszalépés helyett inkább „átírták” a tender műszaki elvárásainak egy részét: szegecselt alumínium helyett öntött acél szerkezetű kocsiszekrényt kértek a Siemenstől.

A Fővárosi Közgyűlés egyik ülésén egy képviselő korrupció-gyanús ügyletnek nevezte a Combino-sztorit, ám rágalmazás miatt feljelentették. Akkoriban azt is enyhén szólva furcsállották, hogy a Városháza kulturális rendezvényeinek a Siemens az állandó szponzora.

A pályáztatás idején többek szerint aggályos volt, hogy a tender nem az eredeti, kétborítékos módszer alapján zajlott. Vagyis a műszaki feltételekre adott pontokat nem hozták a pályázók tudomására, nem tették átláthatóvá. A Városházán és a BKV-nál azonban többször megerősítették, hogy a pályázatot a főváros szabályosan írta ki, abból minden aspiráns világosan láthatta, mit vár a megrendelő. Az eljárás pedig minden szempontból megfelelt a hitelt folyósító nemzetközi bank, az EIB által előírtaknak – szögezték le.

Az Alstom kétéves garancia mellett 140,7 millió, a Bombardier 140,4 millió, illetve hároméves kezességvállalásra 141,7 millió, míg a Siemens ugyancsak kétéves garancia mellett 149,4 millió eurót kért a villamosokért. A kiírás szerint a műszaki feltételekre a pontok 26, a pénzügyi ajánlatokra pedig 74 százalékát adták.
(N. H. E.)

Lásd még: Siemens-botrány: magyar szál nincs, magyar ügy van

Combino kanyarban
Combino kanyarban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.