Kicsúszunk Tengizből?
A gáz- és olajiparhoz kötődő építőipari beruházásokban érdekelt magyar Kaszpi Trade és az általa alapított kazahsztáni bejegyzésű Atirau-Tengiz Construction Service (ATCS) jelenleg a Tengizchevroillal áll fővállalkozói szerződésben. Alkalmazásában mintegy 250 magyar dolgozik. (Mellette a részben Vegyépszer érdekeltségű Chemimontázs és a kazah Nyeftyeszervizsztroj (NSS) ad munkát a Kaszpi-mélyföldön magyaroknak.)
A vállalatok azonban úgy érzik, minimális magyar állami segítséggel szélesíteni lehetne a jelenleg hatvan magyar cégből álló kört, amelyik jelen van a gáz és olajipara révén a világ egyik legdinamikusabban fejlődő országában. Egyes vélemények szerint elszalasztott lobbilehetőség volt a nyáron rendezett kazah államadósság is. A százmilliárd forintra becsült összegtől végül hatmilliárdért vált meg nyáron a magyar állam. Ám a beruházási lehetőségeket Magyarországon gyakran közöny fogadja. Ennek volt a jele, hogy a kazah intézkedések nyomán megszűnt Malév-járatokat a magyar légitársaság nem tudta felújítani. Bár a kazahsztáni olajipar legnagyobb szereplője, az amerikai Chevron dolgozói is Budapesten keresztül hagyták el Kazahsztánt - heti négy charterjárattal, több száz szobát éveken át lefoglalva a budapesti szállodákban - ma már Amszterdamban teszik ugyanezt. Nem elég intenzív a diplomáciai kapcsolat, nincs vezetői szintű találkozó, és delegációk is alig látogatnak el, mondják, bár az almati magyar nagykövetség tesz próbálkozásokat. A két ország jó politikai viszonyát megéreznék a régióban tevékenykedő magyar cégek.
- Nem várhatjuk a magyar államtól, hogy vállalkozói atmoszférát teremtsen, de akkor az állam sem várhat el bevétel-növekedést - mondta lapunknak Török Sándor. A Kaszpi Trade tulajdonosa szerint Kazahsztán nagy exportnövekedési perspektívát kínál, nem csak az építőiparban, hanem a más ágazatokban is. Ám Magyarország egyre kevésbé lesz számottevő partner, hiszen ahogy növekszik a kazah gazdaság, úgy vonz oda egyre nagyobb szereplőket. Magyarország ilyan piacot veszít napról napra, pedig nem lenne muszáj - véli a vállalkozó, aki szerint a vonat még nem ment el, de az idő nem a magyar félnek dolgozik.