A képerdő sűrűjében

A táncban bármi megtörténhet. Ideje, hogy a színház határait is feszegessük - mondja a pesti Trafó igazgatója, Szabó György. A háromhetes Temps d'images Fesztivállal most újra próbára teszik amúgy is edzett közönségük tűrőképességét.

Három hófehér bábu ül egy polcon, szemmagasság felett. Szemüket forgatják, beszélgetnek. Élnek.

Szinte. Emberi arcuk valójában precízen hangolt videóból vetül a gipszformákra. Rövid szünet, és sötét erdőben találjuk magunkat: tizenkét vetített arc, tizenkét eltévedt vak emberé.

A világhírű kanadai rendező, Denis Marleau és társulata, a Compaigne Ubu előadásával indult az idei Temps d'images fesztivál két héttel ezelőtt. Az úgynevezett videoinstallációs darabjukkal színházat csináltak - színészek nélkül. Szereplőiket a nézőtér soraiba "ültették", a nézőket a színpadra. Kísérletükben kiforgatták a színházi hagyományokat.

- Ennél tovább is merészkedtünk - mondja Szabó György, és a norvég Verdensteatret társulat néhány napja bemutatott grönlandi "koncertjére" utal. Ők aztán még az emberi hangokat, az elbeszélést is száműzték előadásukból. A grönlandi utazást imitáló művészek, ottani tárgyak, tájak vetítésével a jéghegyek közé kalauzolták utasaikat. Mindössze annyit akartak elérni, a nézők érezzék magukat Grönlandon.

- A színház Magyarországon még mindig egyenlő a narrációval - mondja Szabó. - Bár az embereket folyamatos, sokszor agresszív vizuális hatások érik a hétköznapokban, ezek kivétel nélkül egyértelműek, konkrétak. Egy pillanatig sem kell rajtuk elgondolkodni. A fesztivál ebből a kényelmes helyzetből akar kirángatni mindenkit, aki hajlandó alávetni magát a procedúrának.

Mint Szabó meséli, egyre többen jönnek programjaikra, így a fesztivál részeként rendezett filmvetítésekre a Művész moziba, a Trafóba és a partnerül szegődött két intézménybe, a MU Színházba és a Flórián Műhelybe. A külföldi közönségekkel összehasonlítva azonban még mindig nem eléggé nyitott a magyar néző. A Trafó ezért rendületlenül provokál, az idén a megszokottnál is bátrabb kínálattal.

Tavaly Rui Horta egy táncelőadásban kicserélte a nézők nemét, életkorát és családi állapotát, egy divatbemutató égisze alatt Nagy Fruzsináék szeméttelepen készített fényképeket vetítettek az újrahasznosított ruhákat viselő modellekre, a Peeping Tom társulat tagjai pedig egyenesen a vászonról másztak le. Ezeken is túlment Pina Bausch innovatív táncosa, Alexandre Castres, aki a színpadon kettesben maradt egy videoval. Mr. Zero szerepében, fekete-fehér filmek hangulatát idézve elegyedett párbeszédbe a halállal. A fesztivál magyar bemutatója, november 24-26. között, az öngyilkos merénylők tetteinek körülményeit kutatja, ez Árvai György Haláltrilógiájának befejező része.

A négy éve alapított, Párizsból "importált", Brüsszel, Róma, Düsseldorf után nálunk is másodszorra megrendezett fesztivál (magyarul: Eljött a képek ideje címen) a mozgókép megjelenési lehetőségeit firtatja. Akár egy előadáson belül keveri a színház, a koncert, az installáció, a performance, a képzőművészet, a tánc és a film elemeit.

Szabó akkor elégedett, ha esténként nem csak ők, de a közönség is vitatkozik. Azt sem bánja, ha valaki bosszankodva otthagyja az előadást. Ez azt bizonyítja ugyanis, hogy a hatás nem maradt el.

Árvai György - Természetes Vészek Kollektíva: PRE-ACTIO
Árvai György - Természetes Vészek Kollektíva: PRE-ACTIO
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.