Több lépcsőben drágulhat a vonat- és a buszjegy

A Volán az infláció mértékével, a MÁV ennek két és félszeresével emelhetné személyszállítási tarifáit januárban. Változik az utazási kedvezmények rendszere is: a 65 év felettiek ingyen, de már nem korlátlanul vonatozhatnak és buszozhatnak majd.

Érlelgeti a helyközi személyszállítás díjainak januári emeléséről, az utazási kedvezmények rendszerének átalakításáról szóló dolgozatát Kóka János. A gazdasági tárca vezetője a MÁV és a Volán-társaságok jövő évi viteldíjairól, tarifáinak összehangolásáról szóló terveivel még nem állt a kormány elé. A feltehetően egy lázas októberi napon megfogalmazott - leginkább utasriogatásra alkalmas - hetvenszázalékos díjemelési vízióknak ma már nyomuk sincs. Abban viszont nincs változás, hogy a vonattal utazóknak jövőre az eddiginél mélyebben kell majd a zsebükbe nyúlniuk a jegypénztáraknál, mint a buszszal közlekedőknek. Átlagosan 16 százalékkal emelheti viteldíjait januárban a MÁV és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV), ha a kormány szabad utat ad a tárca készülő helyközi személyszállítási tarifa rendelettervezetének. Eközben a Volán-társaságok átlagos jegyáremelésének mértéke legfeljebb hat százalék lehet. Azaz, a távolságiautóbusz-jegyek drágulása még a kormány 2007-re szóló hivatalos prognózisaiban szereplő 6,2 százalékos inflációt sem ellensúlyozza majd. A vasút és a Volán viteldíjainak eltérő emelése ettől függetlenül az első lépés lehet a helyközi személyszállítási szolgáltatások tarifáinak kiegyenlítése felé.

Értesüléseinket a szakminisztériumban egyelőre nem kommentálták. Így arra sincs válasz: a többlépcsős díjkiegyenlítés mikor és milyen mértékű tarifaváltozásokkal folytatódik majd. Papírforma szerint mindenesetre a vonatok és az autóbuszok jegyárainak közelítésére a legközelebbi alkalom 2008 eleje lenne. Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a szakminisztérium esetleg áldását adja évközi díjkorrekciókra is.

A jövő évi személyszállítási tarifák mellett hamarosan kormány elé kerülhet az utazási kedvezményrendszer átalakításának terve is. Ennek fő csapásiránya - a rendszer egyszerűsítésén, egységesítésén túl - a kedvezményezettek körének és a kedvezmények mértékének csökkentése lenne. Úgy tudjuk: a változások ellenére a 65 év felettiek, illetve a vasutasok és családtagjaik a jövőben is ingyen utazhatnak majd. Igaz, nagy változás lesz számukra, hogy a korlátlan számú ingyenvonatozás és -buszozás korszaka december végével lezárulhat.

A gazdasági tárca tervei szerint legalábbis januártól meghatároznák, hogy az ingyenes utazásra jogosultak évente hányszor vehetik igénybe a százszázalékos állami jegyártámogatást. Vagyis hogy hányszor ülhetnek fel ingyen a vasút és a Volán járataira. Azoknak pedig, akik a rendelkezésükre álló kvótánál többször indulnának útnak, egy új kedvezményt vezetnének be. Ennek mértékéről azonban egyelőre éppúgy nincs döntés, mint a felhasználható ingyenutak számáról.

Emellett a szakminisztériumban nem mondták ki a végső szót az ingyenesen utazók számának nyilvántartásához szükséges, úgynevezett regisztrációs jegy bevezetéséről sem. Lehetséges azonban, hogy ennek terve átmenetileg lekerül a napirendről. Az egyes Volán-társaságoknál erre a célra már kipróbált "nullaforintos" jegyek alkalmazása ugyanis a tapasztalatok szerint nehézkes, és többletköltséget jelent a szolgáltatók számára. Ezért a szakminisztériumban fontolgatják, hogy az ingyenes utazások regisztrálásának technikai megoldását későbbre, előreláthatólag az elektronikus jegyrendszer 2008-ra várható bevezetésének idejére halasztják.

A hírek szerint a kedvezményrendszer átalakításának vesztesei elsősorban azok lesznek, akik ma még a számos speciális kedvezmény révén utaznak olcsóbban. Így a magyar foci hanyatlásával párhuzamosan januártól elveszthetik ötvenszázalékos utazási kedvezményeiket a játékvezetők és a versenybírók. De szorosabbra kell majd húzniuk a nadrágszíjat a diákoknak is. A készülő előterjesztés tervezete szerint ugyanis az állam a jövőben elsősorban a lakóhelyük és a tanintézmények közti utazásaikat támogatná. Egyéb útjaikhoz a legjobb esetben is kénytelenek lesznek szerényebb kedvezményekkel beérni.

Ezzel szemben várhatóan több kedvezményt kapnak majd a szociális intézmények bentlakói, a bejáró gondozottak, kísérőik és látogatóik. Ők a gyógypedagógiai intézmények tanulóival és kísérőikkel együtt a vasútnál és a Volán-társaságoknál eddig járó 67,5 százalékos, illetve a HÉV-en igénybe vehető ötvenszázalékos kedvezmény helyett egységesen kilencvenszázalékos térítést kaphatnak majd.

Új kedvezményrendszer érkezik. Marad ugyan az ingyenes vonatút a nyugdíjasoknak, kérdés, évente hányszor
Új kedvezményrendszer érkezik. Marad ugyan az ingyenes vonatút a nyugdíjasoknak, kérdés, évente hányszor
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.