Budapesten ismeretlen a szmogriadó?
Nem lehet olyan rossz a főváros levegője, gondolhatják a budapesteki, hiszen a három éve szigorított szmogrendelet alapján még egyszer sem rendeltek el riadót, és arra sem kötelezték az autósokat, hogy például páros napokon csak a páros rendszámú járművek közlekedjenek. Pedig a légszennyezettség sokszorosan meghaladja az EU-s határértékeket, vagyis bőven volna alkalom, hogy a főváros lépjen.
Erre azonban még várni kell. Hónapok óta késik a főváros levegőminőségét javítani hivatott intézkedési terv elfogadása. Az általános programot már nyáron elfogadták a városatyák azzal, hogy a konkrétumokra szeptemberben visszatérnek. Már az előzetes anyagból is kiderült, hogy a magyar főváros egyes levegőminőségi mutatói siralmasak, a javulás érdekében drasztikus intézkedésekre - útdíj bevezetésére, sávok szűkítésére - volna szükség.
"Az intézkedési terv első változata elkészült, jelenleg a főváros a civil szervezetekkel egyeztet az anyagról" - mondta a késéssel kapcsolatban lapunknak Czuk Dóra, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke. Amíg az egyeztetések zajlanak, a főváros nem árul el részleteket a dokumentumról.
A légszennyezettség ellen is küzdő egyik legismertebb civil szervezet, a Levegő Munkacsoport értetlenül áll a városháza hivatalos magyarázata előtt. "Már korábban, a 2005 novemberében indult egyeztetések során tárgyalt velünk a főváros. A levegőtisztaság-védelmi program intézkedési tervébe be is kerültek javaslataink. Az elkészült tervet azonban mindeddig nem léptették életbe, az jelenleg is egy városházi fiókban porosodik" - mondta lapunknak Lenkei Péter, a szervezet elnökségi tagja.
Magyarország már 2001-ben átültette a hazai jogba a levegőminőséggel kapcsolatos uniós előírásokat, ám azokat eddig nem sikerült betartatni. Késve, csak 2003 közepére készült el a budapesti mérőhálózat, és 2004 volt az első esztendő, amikor az egész évre rendelkezésre álltak mérési adatok. Ezek alapján már két éve 142 olyan nap volt, amikor a levegőben lévő káros anyagok mennyisége meghaladta az EU-határértékeket. Tavaly már 163 napon keresztül haladta meg a budapesti levegő károsanyag-tartalma a határértékeket. A 35 napon túli túllépés esetén már intézkedni kell, például tájékoztatni kell a polgárokat, hogy ne üljenek autóba. Budapesten ez sem történt meg - tette hozzá.
A Levegő Munkacsoport programba is bekerült javaslata a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása, önkormányzati segítség az áruszállítás megszervezéséhez, valamint a városi útdíj bevezetése. A program jó, ha életbe lépne és betartatnák, Budapest levegője is megfelelne az EU-előírásoknak. Jelenleg a magyar fővárosban élők egyedül a finompor-szennyezés miatt bizonyítottan átlagosan akár három évet veszíthetnek az életükből - jegyezte meg Lenkei Péter.
l Nem tilthatják ki önhatalmúlag a teherautókat saját útjaikról a kerületek - foglalt állást a fővárosi közigazgatási hivatal. Forgács Imre, a hivatal vezetője lapunknak azt mondta: egyetértenek a kerületek szándékaival, az előírásoktól azonban nem tekinthetnek el. Az említett forgalomtechnikai szabályozásra ugyanis csak a főváros volna jogosult, az egyes városrészek nem. (K. A. I.)