Vízcsőfelújítás a föld alatt - rekordhosszúságban
Béleléses módszerrel az eddigi leghosszabb, az egy kilométert közelítő vízcső felújítására vállalkozott a Fővárosi Vízművek Zrt., a már Budapesten is egyre többször alkalmazott úgynevezett No Dig technológia különlegessége, hogy a munkálatok idejére nem kell megbontani az aszfalatot. Ezzel időt és pénzt lehet megtakarítani, de ami a fővárosiak szempontjából talán a legfontosabb, hogy ezzel a módszerrel - szemben a hagyomnyos útfelbontással - a járműforgalmat sokkal kevésbé akadályozzák. A Fővárosi Vízművek a Németországban már jól bevált eljárást ezúttal a XIX. kerületi Kolozsvár utcában alkalmazza, egy 830 méteres vezetékszakaszt újítottak így fel.
A vízművek 2003-ban útjára indított hálózatrekonstrukciós programjának részeként idén is több mint 56 kilométernyi vezetéket újított fel. A munkálatok döntő többsége a fővárosi útrekonstrukciós programmal és a más közműfelújításokkal összehangoltan folyt. A társaság az ivóvízellátás biztonságának és a minőség színvonalának megőrzése érdekében fokozatosan újítja meg a csaknem ötezer kilométeres hálózatát, eközben egyre inkébb törekszik arra is, hogy a fővárosiak mindennapjait, a város közlekedését minél kevésbé zavaró technológiákat próbáljon ki és alkalmazzon.
Ezek közül kiemelkednek az úgynevezett No Dig technológiák, melyek segítségével a teljes vezetékszakasz kiásása helyett mindössze néhány indítógödörre van szükség az új vezeték behúzásához. Ezáltal lényegesen rövidebb időt vesz igénybe a felújítás és sokkal hamarabb visszaadható a munkaterület a forgalomnak. Az idei felújításoknak már több mint a 21 százaléka e technológiák segítségével valósult meg.
A kitakarás nélküli közművezeték-felújítási eljárások közül az egyik legújabbat, a Németországban már jól bevált Primus Line technológiával a Kolozsvár utcában egy minden eddiginél hosszabb, 830 méteres vezetékszakasz egy ütemben történő rekonstrukciójára kerül sor. A hasonló célra kifejlesztett eljárások közül kiemelkedik a kis falvastagságú, hajlékony béléscső rendkívül egyszerű eszközökkel történő gyors és költségtakarékos beépítési módja. A felújítandó vezeték csupán nyomvonalként szolgál ahhoz, hogy minimális átmérőcsökkenéssel egy új nyomócsövet helyezzenek üzembe a meglévő szakaszon.
Ezeknek az eljárásoknak az egyik legnagyobb előnye, hogy egyedülálló módon hosszú, akár két kilométeres szakaszokat egyetlen indítógödörből, egy béléscső behúzásával lehet kibélelni úgy, hogy eközben a vezeték kapacitása nem csökken. Ellenkezőleg, igazolhatóan nő.
Az ilyen vezetékeknek rendkívül nagy a kopásállósága, a flexibilis béléscső pedig íves szakaszokon át is beépíthető. Végül az is előnye ennek a módszernek, hogy olyan takart, rejtett vezetékszakaszok felújítása is elvégezhető, melyek más technológiákkal már nem hozzáférhetőek