Nagykarácsony a kiskereskedőknek

Bár az igazi bevásárló roham még várat magára, a karácsonyfa alá való áruk zöme már kint van a polcokon. A vásárlók az idén is árversenyre, a kereskedők mérsékelten növekvő forgalomra számíthatnak.

Optimisták a kereskedők: a tavalyi szezonhoz képest az idei karácsony is növekedést hoz - még ha valamivel kisebb mértékben is, mint korábban - véli Vámos György, az Országos Kereskedelemi Szövetség (OKSZ) főtitkára. A december mindenképpen piros betűs ünnep a kereskedőknek: az egész éves folyamatos növekedés után ilyenkor éri el a csúcsot a forgalom, majd az ünnepek után akár 30-40 százalékot is visszaesik. Jelesül: 2005 decemberében 286 milliárd forintért fogyasztottak élelmiszert a vásárlók, 2006 januárjában pedig 186 milliárdért. Még élesebb a kontraszt a teljes kiskereskedelem esetében: az ünnepi szezon egy havi 836 milliárdos árbevétele az új évre 526 milliárdra esett vissza. A megszorítások kapcsán Vámos György elképzelhetőnek tartja, hogy az idén kicsit óvatosabbak lesznek az emberek, tovább kivárnak az ajándékvásárlással. Hosszabb távon pedig lassú, mérsékelt átrendeződés várható az olcsóbb termékek, illetve márkák irányába.

Bár az első nagy rohamot mindenki december első heteire várja, a polcokon már kint van az ünnepi kínálat, valamint már most érezhető a forgalom lassú növekedése. A karácsonyi nagybevásárlás zöme idén is az utcai árusoknál, az alacsony áraikkal taroló hipermarketekben és diszkontokban csapódik le. Kétszámjegyű forgalomnövekedésre számít az ünnepek alatt Feiner Péter, a szuper- és hipermarket kategóriában egyaránt jelen lévő Spar ügyvezető igazgatója. Szerinte a karácsonyi szezon minden termékkategóriában másfélszeres forgalomnövekedést hoz.

A hazai piac nagy része felett diszponáló Auchan és Tesco üzleteiben egyaránt megjelentek az első szezonális ajánlatok, az igazán nagy karácsonyi promóciókat azonban a következő hetekben élesítik. Guillemot Katalin, az Auchan szóvivője szerint az idén is erős árversenyre lehet számítani, a háztartások az eddigieknél is jobban megnézik, mire költenek. Hozzátette: az eddig hetek forgalmából az a kép rajzolódik ki, hogy a vásárlók elsősorban az élelmiszerek esetében orientálódtak az olcsóbb termékkategóriák felé. A karácsonyi szezon slágertermékeinek számító műszaki, szórakoztató elektronikai cikkekből, színes tévékből, DVD-, CD- és MP3 lejátszókból továbbra is a régi minőséget és árat keresik a vevők. Murányi László, a hazai tulajdonú Coop hálózat vezérigazgató-helyettese szerint, bár a szezon alatt végig érezhető a hipermarketek jelenléte, a december a Coop számára is 10-20 százalékos forgalombővülést hoz.

Az persze kérdés, hogy maguk a láncok mennyit szánnak a karácsonyi promócióra, hiszen a megszorításokkal nekik is számolniuk kell, így elképzelhető, hogy a marketingbüdzsék is apadnak.

A karácsonyi szezon hagyományos cikkei, a szaloncukor és a csoki mikulás esetében viszont koránt sem biztos, hogy irányadó az olcsóság. Horváth Imre, a Sweetpoint Zrt. ügyvezető igazgatója a prémium kategóriában vár hangsúlyos növekedést, mivel az édesipari termékekben a vékonyabb pénztárcájú fogyasztó is inkább a minőséget keresi. Vagyis az olcsóbb árkategóriában is a közepesnél valamivel jobb minőségű nyalánkságok fogynak jobban. Csoki mikulásból az ügyvezető szerint eddig csak itthon 1,5 millió, az exporttal együtt megközelítőleg hárommillió darabot adtak el - a viszonylag gyengébb 2004-es év után a cég 2005-re 22 százalékos forgalomnövekedést ért el, és az idén is további 8-10 százalékos bővülésre számít. Ennek forrása elsősorban az év végi szezonális édességek lehetnek, amelyek forgalma az éves eladás felét teszi ki.

A kiskarácsony az internetes kereskedőknek is nagykarácsony lehet - bár a hazai piac 2006-ra prognosztizált 26-27 milliárdos forgalmával a hagyományos kereskedelemi csatornáknak egyelőre csak kistestvére lehet. Az e-kereskedelem súlypontját éppen a karácsonykor főszerepet játszó könyvek, szórakoztató elektronikai cikkek adják. A GKIeNET felmérése szerint az internetes áruházak ilyenkor realizálják bevételük 17 százalékát, vagyis másfélszer annyit, mint az év többi hónapjában. Mindazonáltal a gombamód szaporodó internetes áruházak számára a karácsonyi szezon jelentősége a nagyobb árbevételen túl abban áll, hogy a fiatal áruházak számára ez az időszak jelent esélyt a felzárkózásra, illetve az életben maradásra - állapítja meg a GKIeNet elemzése.

MP3-as készüléken játszák az idén a slágert

Két éve még a hordozható CD-lejátszó volt az egyik karácsonyi slágerajándék, helyét már tavaly átvette a korszerűbb MP3-as készülék, amely az idei ünnep előtt is az egyik legjobban fogyó árunak ígérkezik. A tehetősebb családokban a plazma és az LCD- tévé a slágerajándék - legalábbis erre készülnek a teljes erőbedobással akciózó üzletek. No meg a sulinetes kedvezménnyel utoljára megvehető laptopokból is rekordfogyás várható.

A magyar családokban hagyománya van az amúgy is szükséges holmi karácsonyi beszerzésének - korábbi felmérések szerint az ünnep előtt megnő az autóvásárlók száma épp úgy, mint a mobiltelefont, fényképezőgépet vagy a hűtőgépet, mosogatógépet keresőké. A praktikus, közösen vett családi ajándék mellett karácsonykor a gyerekek kapnak külön ajándékot. Játékfronton a világtrendek érvényesülnek nálunk is: a Harry Potter könyveket és a legújabb PlayStation játékokat nagyjából ugyanakkor teszik a kirakatba mindenütt. Az idén az olcsóbb, vagyis távol-keleti játékok felé fordul a tömegpiac, a megszorító intézkedéseket megsínylő többgyerekes családok igényei miatt. (S. T.)

Vásárlói kosár. A kereskedõknek tele lesz a puttony
Vásárlói kosár. A kereskedõknek tele lesz a puttony
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.