Hivatássá lett gyűjtőszenvedély

Egy vasárnapi ebédnél a megtakarításokról esett szó, amikor mostohaapja megjegyezte: ha neki felesleges pénze lenne, képet venne. De csakis Czóbelt. Haas János elgondolkozott ezen az ötleten.

Akkor már nagyjából négy éve dolgozott az egyik nagy nyomdában, és némi pénzt is összegyűjtött. Szabadnapján betért a körúti képbizományiba - 1973-ban talán összesen három ilyen volt a városban -, és ott valóban talált egy Czóbel Béla-festményt.

Tizenötezer forint volt, alig fele a megspórolt pénzének. Szinte szemügyre sem vette az alkotást, nyomban megvette. Otthon azután elkezdtek barátkozni - ő meg a kép -, és rájött, ebből hosszan tartó kapcsolat lesz.

Elkapta a gyűjtőszenvedély - már amennyire szakmunkásfizetéséből megengedhette magának - rendszeres látogatója lett a kevés számú galériának és a szép számú kiállításnak. Kezdetben nem nagyon fordult szakértőkhöz annak kipuhatolására, hogy értékálló alkotást vesz-e, a vásárlás egyetlen szempontja az volt, neki tetszik-e a kép. A szívéhez közelállóknak a két világháború közötti - és főleg a szentendrei csoporthoz tartozó - festők bizonyultak. Persze csak a "kisebb" nevekre tellett, de - szerinte - ez korántsem jelenti azt, hogy másodvonalbeli alkotók lennének. Elkezdett elméleti szinten is felkészülni a korból, a stílusokból és az alkotókból, műgyűjtőkkel, művészekkel, művészözvegyekkel összejárni. Ám ez még mindig csak hobbi volt, bár egyre tudatosabban építette a gyűjteményt.

Közben három műszakban dolgozott a nyomdában, elvégezte a marxista-leninista esti egyetemen a filozófiaszakosítót - nekem érdekes volt, jegyzi meg kis dacos fintorral - majd az újságíró-iskola tördelőszerkesztői tanfolyamát. 1981-ben igent mondott egy kisebb nyomda vezetői posztjára, ám nem tellett sok időbe, hogy rájöjjön, nem igazán vezetői alkat. A kínlódás úgy három évig tartott, amikor a Népszabadsághoz hívták tervezőszerkesztőnek.

Mondjuk úgy, hogy a legrosszabb korban volt - már negyvenes évei közepén járt -, amikor technológiaváltás történt a lapnál, elektronizálták a tördelőszerkesztést. - Egészen kiütött a dolog - fogalmazza meg a felmondást követő lelkiállapotát, ami akár szó szerint is érthető, hiszen hónapokig volt betegállományban. Azután következett a munkanélküliség hivatalos időszaka, aminek anyagi gondjait több, heti-, kétheti lap tördeléséért kapott honoráriuma enyhítette. Majd ezek a munkák is elfogytak.

A gyűjteményéhez nem akart nyúlni, de - legalább vigaszul - jó lett volna egy-két újabb szerzemény. Nekiállt szisztematikusan szelektálni, mi az, amitől legkisebb szívfájdalommal tud megszabadulni. Ezeket kezdte az ismeretségi körén keresztül árulni vagy cserélni. 1995-öt írtunk, és akkor már volt neve a műgyűjtőszakmában, hiszen a birtokában lévő képek nemegyszer kiállításokon is szerepeltek. Talán egy évbe tellett, mire megfogalmazódott benne: lehet, hogy az eddigi hobbi nyújtana kiutat. Vidéki galériás barátaival kibéreltek egy helyiséget a belvárosban, egy naggyá nőtt magyar vállalkozás tulajdonát. Pár hónap után kiderült, hogy ez az ügyvezető magánbiznisze volt.

- Percek alatt utcára kerültünk - sóhajtja, nem is annyira a beleölt pénzt siratva, ami azért nem volt olyan sok, mint inkább azt, hogy bárki azt gondolhatta, valami nincs rendben velük. Ez ugyanis bizalmi szakma, a szavahihetőség legalább annyit ér, mint a szakértelem. A kérdésre, hogy őt becsapták-e valaha, mosolyogva rázza a fejét. - Kérdezni kell, ha az ember bizonytalan. Én ezt harminc év után sem restellem - jegyzi meg -, ha az ember többektől kér véleményt, és azoktól, akiktől tájékozódni érdemes, minimalizálja a kockázatot.

A lakásárak akkor még a padlón voltak a Belvárosban, így jött az ötlet, hogy a műtárgy-kereskedelem centrumában - ahova ifjúkori nosztalgiái is vonzották -, a Falk Miksa utcában kellene egy lakást venni, mert üzlethelyiségre azért nem volt pénze. Azt is tudta, hogy igazán nagy galériás aligha lesz, mert ahhoz, hogy a presztízsvásárlókat - a nagy nevekre vadászó újgazdagokat - magához vonzza, soha nem lesz elég tőkéje. Ő a kismesterek galériása lehet, számolva azzal, hogy a megcélzott vásárlóközönség a legnehezebb klientúra: az igényes értelmiségiek, akik alkalmanként legföljebb pár százezer forint elköltését engedhetik meg maguknak, azt viszont nagyon megfontolják, hogy mire vagy kire adják ki ezt a pénzt. Ahhoz azonban, hogy valakinek neve legyen ebben a szakmában, időről időre fel kell magára hívnia a figyelmet, nem elég, ha a képei között gubbasztva várja a vevőket. Felelevenítette hát a KUT - Képzőművészek Új Társasága - két háború közötti tárlatsorozatát, amelyet a korabeli kritika nemegyszer fanyalogva fogadott, de tagjainak jó része - Barcsai Jenő, Dési Huber István vagy Kmetty János - mára klaszszikussá vált.

Nemrég nyílt meg a Merítés a Kut-ból című sorozat tizedik kiállítása, és - nem kis elégtétellel említi - ennek köszönheti a magyar újságírók műgyűjtő szakosztályának "Ezüst Mókus" díját. - Szó nincs arról, hogy a tárlatrendezés üzlet lenne - oszlat el egy tévhitet, csak a biztosítás, amit a többségében kölcsönkapott képekre kötni kell, egy vagyon. De egy-egy ilyen alkalom tényleg ünnep, és ünnepekre szükség van.

Bizonyára ezért is száll be olyan lelkesen akár a Falk Miksa utcai fesztiválba, akár a Műgyűjtők éjszakájába, ami most november 16-án lesz újra. Ilyenkor sátrat állít, műsorokat ad parányi, utcai galériája előtt, amelyre - élettársa segítségével - 2001-ben sikerült szert tennie. Programsorozatban gondolkozik "Daléria" címmel, amelyen zenével párosítja a műalkotásokat. A közelgő rendezvényen pedig az idén 85 éves Kaján Tibor rajzai adják a fő attrakciót.

Az ünnepnapokhoz persze túl kell élni a hétköznapokat. Ami nem mindig egyszerű. - Ügyesen kell lavírozni a jégtáblák közt - jellemzi a normál ügymenetet, aminek része, hogy tisztességes ember nem marad el az alkalmazottja bérével, és pontosan fizeti a számláit. Pedig néha hét számra egyetlen vevő sincs. Ami nem jelenti azt, hogy ne térnének be az üzletbe. Csak vásárolni nincs olyan gyakran pénzük. Amikor viszont már szinte reménytelennek tűnik a helyzet, akkor történik egy kisebb csoda: például befogadják egy aukcióra valamelyik eladásra szánt darabot. - Ennek sajátos pszichológiája van, az aukción akár háromszoros áron is elkel az a festmény, amit hónapokig hiába kínáltam jóval olcsóbban.

A jövőtől sem vár sokkal többet, mint azt, hogy kicsit görcsmentesebben élhesse meg a mindennapokat, és közben azért tartani tudja a színvonalat. Meg mit is kíván még? Talán azt, hogy a padon - amit nyáron szokott kirakni az üzlet elé - mindennap pihenjen meg, úgy, mint eddig, egy-egy értelmes, érdekes vendég vagy jó barát.

A tulajdonos parányi galériájában
A tulajdonos parányi galériájában
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.