Elszálltak Ferihegyről a fapados utasok

Miközben a diszkont légitársaságoknál szinte szégyennek számít a két számjegyűnél kisebb növekedés, a Ferihegyi repülőtéren hónapról hónapra csökken a fapados utasok száma.

 

 

 

 

Immár az éves statisztikákban is megjelent a ferihegyi fapados utasok számának csökkenése. A Budapest Airport pénteken nyilvánosságra hozott adatai szerint a 2005. november eleje és 2006. október vége között fél százalékkal kevesebben utaztak a diszkont légitársaságok ferihegyi járataival, mint az azt megelőző 12 hónapban, azaz 2004 novemberétől. A Budapest Airport közleménye az utcai zavargások okozta negatív reklámmal magyarázza ezt az egyre kínosabbá váló tendenciát, ám az érvelést némileg megkérdőjelezi, hogy a trend már jó ideje lefelé mutat. A diszkont légitársaságok már a tavaszi menetrend életbelépését követően minden hónapban kevesebb utast szállítottak, mint egy évvel korábban. (A félszázalékos csökkenés tehát az év/év összehasonlításra vonatkozik, a hónap/hónap statisztika 4,9 százalékos csökkenést jelez októberben.) Ráadásul ha minden így megy tovább, akkor csak idő kérdése, mikor fordul át csökkenésbe az összesített ferihegyi adatsor is. Eddig ugyanis a klasszikus légitársaságok növekedése részben ellensúlyozni tudta a fapadosok visszaszorulását, de ez nem biztos, hogy sokáig így maradhat. A következő, azaz már a novemberi eredményeket is tartalmazó statisztika egyébként sokat elárul majd a jövőről, ugyanis a légitársaságok két hete léptették életbe a téli menetrendet, abból jól látszik majd, hogy folytatódik-e a csökkenés, vagy van esély némi növekedésre is. Szintén érdekesnek ígérkezik majd a statisztikai hivatal november végén megjelenő kiadványa, amely a harmadik féléves eredményeket ismerteti, akár a légitársaságok szerinti bontásban is (a Budapest Airport csak összesített adatokat közöl).

A légitársaságok képviselői egyébként már évek óta panaszkodnak a Ferihegyi repülőtér drágaságára. A SkyEurope képviselője az Index internetes újságnak pénteken azt mondta, cége bízik a magyar piac további fejlődésében és a díjtárgyalások sikerében. A magas költségek miatt viszont ugyanakkor a SkyEurope is rá lesz kényszerítve arra, hogy más, a ferihegyinél kedvezőbb feltételeket kínáló repülőtereken növelje inkább a kapacitását. A társaság ugyan csak két hét múlva teszi közzé a november 30-ával záruló 2006-os pénzügyi év előzetes adatait, de a harmadik negyedévi adatsorok alapján a költségek még mindig jelentősen, mintegy harmadával meghaladják a bevételeket. A befektetők bizalmát jelzi azonban, hogy a társaság papírjai kezdenek magukhoz térni a bécsi tőzsdén. A 2005. szeptemberi első kibocsátáskor meghatározott 6 eurós értéket ugyan még nem érik el, de a mélypontot jelentő 1,65-ös árfolyamról a napokban már sikerült felkúszni a 2,8 euró körüli értékre.

Európa egyik legnagyobb fapados társasága közben valósággal szárnyal. A Ryanair épp a múlt héten jelentette be, hogy a szeptember végével zárult féléves időszakban 329 millió eurós, átszámítva körülbelül 86 milliárd forintos eredményt ért el. A legnagyobb riválisának számító easyJet várhatóan kedden hozza nyilvánosságra pénzügyi egyenlegét.

Zártkörűek lesznek a légi irányítók

 

Gazdasági társasággá alakulhat át a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat - így határozott az Országgyűlés. A légiforgalmi szolgálatok átalakítása egész Európában napirenden van; a társaságok jellemzően állami kézben maradnak, privatizációval eddig egyelőre csak Angliában próbálkoztak meg. Az eddigi tapasztalatok alapján a gazdasági társasági forma nagyobb rugalmasságot, a nemzetközi projektek sikeresebb végrehajtását teszi lehetővé. Közép-Európában például az egységes magaslégtéri irányításról szóló program (CEATS) végrehajtása van napirenden. Lényege, hogy a résztvevő országok a hatezer méter feletti légi forgalmat egységes irányítóközpontból irányítják majd, így a földrajzi, országhatárokhoz kötött tagoltság helyett funkcionális alapon, a forgalom igényei szerint, a jelenleginél jóval rugalmasabban lehet kezelni a légtereket. A program végrehajtásában jelenleg Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Magyarország és Szlovákia elkötelezett, Csehország, Horvátország, Olaszország és Szlovénia inkább kifarolni látszik az évek óta tervezett együttműködésből. (A. Sz.)

Elõl egy Wizz Air, a háttérben egy SkyEurope-gép
Elõl egy Wizz Air, a háttérben egy SkyEurope-gép
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.