Brüsszel bekeményít az éghajlatváltozás megelőzése érdekében
Az első ilyen döntések várhatóan már e hónap végén megszületnek - tette hozzá brüsszeli sajtótájékoztatóján.
Megismételte, hogy olyan terveket kértek a tagországoktól, amelyek kellő mértékű csökkentést irányoznak elő, miután a tavalyi adatok szerint a tagországok nagyobb mértékben osztottak ki kibocsátási kvótákat, mint amennyire szükség volt a nagy szennyezők gördülékeny működésének érdekében.
Dimasz megerősítette ugyanakkor, hogy a bizottság fenntartja a kvótacserét is magában foglalkozó stratégiáját és nagy reményeket fűz annak klímavédelmi hatásaihoz.
A közelmúltbeli és mostani adatok alapján állítja össze az Európai Bizottság jövőre a 2012-ig tartó ötéves előirányzatát a kibocsátásokkal kapcsolatban. Dimasz azt is megerősítette, hogy a következő évtizedtől Brüsszel már a légi közlekedést is szeretné bevonni a rendszerbe, hiszen az a legnagyobb szennyezők közé tartozik, ugyanakkor a kvótacsere jelenleg mindenekelőtt ipari cégekre terjed ki.
A csökkentés érdekében igyekszik hatni az EU-szervekre több tagország kormányzata és nemzetközi környezetvédelmi szervezetek is. A múlt havi informális EU-csúcstalálkozón Tony Blair brit és Jan Peter Balkenende holland kormányfő arra figyelmeztette kollégáit, hogy az uniónak sürgősen lépnie kell a klímavédelem terén, különben helyrehozhatatlan károk érhetik. Csütörtökön 50 közgazdász és a Természetvédelmi Világalap (WWF) is a kvóták kurtítását kérte az illetékesektől, kiemelve, hogy a jelenlegi keretek túl nagyvonalúak.
Év eleje óta jelentősen csökkent a cserére ajánlott széndioxid-kibocsátási kvóta ára az európai piacon, miután az Európai Unió tagországainak visszajelzései azt mutatták, hogy a nemzeti iparvállalatok nem merítették ki a tavaly számukra kiszabott kvótákat. Ezen a piacon a szabálysértő cégek kvótát vásárolhatnak az előírtnál kevésbé szennyezőktől. A rendszer a jelenlegi 25 tagországban összesen potenciálisan mintegy 12 ezer céget érint.
(MTI)