ACNielsen: 6,2 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem

Az ACNielsen piackutató felmérése szerint Magyarországon az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom 2005 október eleje és 2006 szeptember vége között 6,2 százalékkal nőtt - mondta Szalóky Tóth Judit, a cég ügyvezető igazgatója.

Az ACNielsen 90 élelmiszerkategória kiskereskedelmi értékesítését vizsgálja folyamatosan, ezek együttes éves forgalma a mért időszakban 1.084 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 1.020 milliárddal.

A legnagyobb forgalomnövekedést a piackutatók az energiaitaloknál mérték, ezek forgalma egy év alatt 76 százalékkal emelkedett. A 10 leginkább fogyasztott tradicionális élelmiszer közül a listát a húskészítmények vezetik, ezek átlagos forgalomnövekedése 8 százalékos volt a 2005 október-2006 szeptembere közötti időszakban. A sajtoknál a forgalomemelkedés 10 százalékos volt, míg a gyümölcslevek eladása 9 százalékkal, az ásványvizeké 8 százalékkal, a gyümölcsjoghurtoké 5 százalékkal, a hűtött szeletes édességeké pedig 6 százalékkal emelkedett.  

A kiskereskedelmi-élelmiszerforgalomból leginkább a szupermarketek és a magyar tulajdonban lévő áruházláncok részesedtek. Előbbiek forgalma 2005 augusztus eleje és 2006 július vége között elérte a 28,3 százalékot. Ez 0,7 százalékkal haladta meg az előző 12 havi értéket. A magyar tulajdonban lévő láncok forgalma 2005 augusztusa és 2006 júliusa között 28,7 százalékot tett ki az összforgalmon belül, ami 1,5 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom leginkább a diszkontokban és a magyar tulajdonú élelmiszer áruházláncokban növekedett a mért időszakban 1,5-1,5 százalékkal. Jelentős forgalomvesztést könyvelhettek el ugyanakkor az önállóan működő kisboltok az előző évi 20,2 százalékos forgalmi részesedésük 16,5 százalékra mérséklődött, ami 3,7 százalékos csökkenést jelent.

Szalóky Tóth Judit tájékoztatott arról is, hogy a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, amit az is mutat, hogy az áruk árával 17 százalékuk pontosan tisztában van, míg 39 százalékuk el tudja helyezni azokat egy ársávban és az áremelkedést vagy árcsökkenést észleli.  

Az árérzékenységet támasztja alá az úgynevezett promóciós érzékenység is, mivel a vásárlók 12 százaléka általában úgy választ árut, hogy megnézi, melyik akciós éppen. A vásárlók 12 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. További 47 százalék pedig általában keresi az akciókat. Az ügyvezető igazgató mindehhez hozzátette: a vásárláskor fontos még  az egészség és a kényelmi szempont figyelembevétele is. A piackutatók felmérése azt mutatta, hogy   élelmiszer-kiskereskedelemben leginkább az olcsó áruk és az úgynevezett prémiumtermékek forgalma emelkedett.

Az MTI kérdésére válaszolva Szalóky Tóth Judit közölte: 2007-ben várhatóan mérséklődik majd az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom növekedése a különböző kiigazító intézkedések hatására. Azt azonban nem merte megbecsülni, hogy a csökkenés mennyi lehet. Jelezte ugyanakkor azt: az emberek mintegy fele véli úgy, hogy a megszorítások hatására kevesebbet fogyaszt majd a jövő évben. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.