Nadrágszíjhúzás vár Budapestre

Az útfelújításokra lesz pénz, másra nem valószínű – nagyjából ennyi jelenthető ki biztosan a 2007-es fővárosi költségvetésről. Az állami büdzsé tervezete már megérkezett a városházára, ahol azt mondják: Budapest komoly takarékoskodásra kényszerül.

Mint minden évben, ezúttal is vannak kritikus pontok a főváros számára az állami költségvetést tekintve – mondta lapunknak Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ), leendő gazdasági főpolgármesterhelyettes. Mivel az egyeztetések és az előzetes számítások jelenleg is zajlanak, és hivatalosan az MSZP–SZDSZkoalíció sem alakult még meg, a jövő évi budapesti büdzséről túl sok konkrétum még nem tudható. Ikvai azonban úgy fogalmazott: jelentősen takarékos lesz a főváros 2007-es költségvetése.

Bizonyosra vehető, hogy jövőre is lesz pénz az útfelújításokra. A Fővárosi Közgyűlés október végén hagyta jóvá a 2007-es programot, amely szerint mintegy 15 milliárd forintból több mint 130 utcát hoznak rendbe. Ikvai szerint a jövő évi program folytatásának biztosítéka az is, hogy idénről több mint négymilliárd forintot sikerült megtakarítani az útfelújítási keretből. A politikus szerint ennek az az oka, hogy a felújítási pályázatot csomagban írták ki, a verseny pedig leszorította az árakat.

Keményebb dió újfent a BKV helyzete. A városháza és a Pénzügyminisztérium jelenleg is egyeztet arról, melyikük mennyivel támogassa a közlekedési vállalatot. Demszky Gábor főpolgármester korábban úgy fogalmazott: szükség lesz egy „elviselhető mértékű” tarifaemelésre, ami információink szerint 10-15 százalékos drágulást jelenthet jövő januártól. Idén a BKV menetdíjbevétele 42 milliárd forint volt, jövőre 4345 milliárddal számolnak. Mivel azonban a cég éves finanszírozási igénye 110-115 milliárd forint, a városházának és a pénzügyi tárcának együtt kell kitalálnia, miből és hogyan fedezik a hiányzó hetvenmilliárd forintot.

Nyitott kérdés a 4es metró finanszírozása is. Mint arról beszámoltunk, a csaknem 350 milliárd forintba kerülő beruházás költségeinek nyolcvan százalékát EIBhitelből fedeznék, erről a főváros korábban már meg is állapodott az Európai Unió bankjával. Nem sokkal az önkormányzati választások előtt azonban a kormányzat részéről felvetették, hogy az államra eső nagyjából 250 milliárd forintos részt inkább uniós támogatással váltsák ki. Bár a városházán ezt kezdettől hevesen ellenezték, várhatóan a hónap végére igent fognak rá mondani. (A metrópénzek átütemezése nemcsak hónapokkal késlelteti a beruházást, hanem azt is jelenti, hogy a fővárosnak mélyebben kell a zsebébe nyúlnia; míg a metrótörvény szerint az állam a költségek nyolcvan százalékát fedezi, az uniótól legfeljebb hatvanszázalékos támogatás nyerhető.) A tárgyalások jelenleg arról folynak, hogy az uniós pénzekből mennyi fordítható a metróhoz kapcsolódó felszíni munkákra. Az egyik változat 60-70, míg a másik százmilliárdos költségekkel számol.

A fővárosi intézmények működtetésére is kevesebb jut majd, mint idén, ennek oka Ikvai szerint a normatívák csökkenése, valamint a konvergenciaprogram hatása. A működésre egyébként már idén is hárommilliárd forinttal jutott kevesebb, mint az előző évben.

Ikvai-Szabó Imre
Ikvai-Szabó Imre
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.