Te nézed az enyémet, én a tiedet

A csapból is a videomegosztó portálok folynak. Még tart a döbbenet, hogy a Google 1,67 milliárd dollárért vásárolta meg az irányzatindító YouTube-ot. Gazdasági elemzők vitáznak azon, hogy újabb "dotkomlufi" közeleg-e, melyben messze értékükön felül kelnek el a Web 2.0 (közösségitartalom-) cégek. Jaj lesz nekik és vásárlóiknak, ha a lufi ismét kipukkad! De egyelőre ennek semmi jele. Milliók és milliók rendszeres kedvtelésévé vált a videomegosztó portálok látogatása, miközben már a tévé nézettsége is csökken. Csoda, ha a hirdetők tömegesen vonulnak a táplálék - a figyelő szemgolyók, befolyásolható vásárlók - után?

A videomegosztó portálok jókor jelentkeztek. A fejlettebb országokban megszokottá, elfogadottá vált a digitálisfényképező-forradalom következtében keletkező fényképtömeg internetes közzététele. Könynyebb a képeket az ott általánossá vált, széles sávú kapcsolat segítségével feltenni egy erre szakosodott webhelyre, és így megmutatni az érdekelteknek, mint CD-re írni, és vendégeskedés keretében, a klasszikus albumnézegetés digitalizált változata révén felkínálni.

A videók számára már kész volt a modell és az infrastruktúra. Továbbá milliószám kerültek (kerülnek!) használatba a videofelvételre is alkalmas mobiltelefonok. Nagy hír volt nemrég, hogy a Fox (az egyik legnagyobb médiatársaság) mobiltelefonnal tudósított a magasházba csapódott repülőgépről. A kihalás felé közeledve a miniDV-kamerák egyre olcsóbbak.

A lényeg: sokkal több videó keletkezik, mint korábban.

Kedvelt népszórakozás a viccek gyűjtése és továbbküldése. A képeslapküldő webhelyek slágerei a karikatúraanimációk. Mindkettő a videomegosztó portálok előképe, ahogy a kandikamera-show is az. Immár több olyan generáció nőtt fel, amely többet lát képernyőt, mint papírt, és azon jobb hatékonysággal fogadja be a képeket, mint a betűt.

Az ifjú hirdetők mostanában tanulták meg a kommunikációs szakokon a "gerillamarketing" és "vírusmarketing" kifejezéseket (feltehetően verbális tréningek során, mert ezek hosszú szavak). Élveztek, esetleg szerveztek is "flash-mob"-okat: interneten és/vagy SMS-sel szervezett, polgárpukkasztó, kis tömegmegmozdulásokat, melyek során megtapasztalták a fenti hosszú szavak jelentésének hatékonyságát.

Minden együtt van tehát.

Az alulról jött igény, és a hirdetők szervezett szándéka a technológiák és szokások kedvező konstellációjában szárba szökkentette ezt az új, internetes szórakozási formát. Amúgy is kedveljük a poénos rövidfilmeket (ilyenek voltak az esti mesék gyermekkorunkban), hát most ott a YouTube, a Google a Video, az Eyespot, a MySpace, a Jumpcut, az Ourmedia, a Vsocial, a Videoegg, a Grouper - ha tudunk angolul, és a Videa (T-Online), ha kevésbé. Csak kattintani kell, mi magunk válogathatunk a műsorban, amelyet nem szakít meg a reklám, mert a műsor nagy része maga az. Miután a darabokhoz megjegyzéseket lehet írni, megtudhatjuk, másnak mi jutott eszébe róla, és nem mellesleg az alkotó is pontosan felmérheti a hatást - anélkül, hogy termet, vetítő és vendéglátó személyzetet, gondosan válogatott hallgatóságot bérelne.

Elég jól körvonalaztuk, hogy a videós portálokon magánvideók óriási tömegét, profi reklámklipek próba- vagy éles változatait, valamint vicces jeleneteket találhatunk? Jelenség szinten folytatásos minisorozatok is léteznek - mintegy kiváltva az egyelőre nem túl népszerű mobiltelefonos tévézést. Nem említettük a kicsit és nagyon pornó jellegű darabokat. Azt sem, hogy egyelőre a videomegosztó portálokon látható tartalmakat mintegy 320×240 képponton kell élveznünk, sokszoros újrakódolás, kicsinyítés eredményeképpen ugrálós, "kockás", magyarán jellemzően gyatra minőségben.

A videomegosztó portálok jókor jelentkeztek
A videomegosztó portálok jókor jelentkeztek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.