Új kérők is jelentkeztek a Malévért
Négy befektető nyújtott be ajánlatot a Malév állami részvénycsomagjára, az információs csomagot rajtuk kívül még hárman vásárolták meg - közölte a privatizációs szervezet (ÁPV Zrt.). Az ajánlattevők: a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge, a litván flyLAL légitársaságban érdekelt LAL investiciju valdymas, Ofer Hava, az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Home Center vezérigazgatója, valamint a többségében maléves pilóták által alapított Sky Alliance.
Az ÁPV az ajánlatokat először érvényességi, üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontok szerint vizsgálja meg, elvégezve a szükséges kockázati elemzéseket, majd ezt követően kezdődik a tárgyalásos szakasz. Úgy tudjuk, hogy a megbeszélések akár már november második felében megkezdődhetnek. Az ÁPV szerint a társaság eredményes működése leginkább egy tőkeerős tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely biztosítani tudja a nemzeti légitársasági jelleg kihasználását és a oneworld légiszövetséghez való csatlakozásban rejlő lehetőségeket.
Az ajánlattevők listáján a legnagyobb meglepetés a litván LAL investiciju valdymas, mely a litván flyLAL légitársaság tulajdonosa. A cég honlapja szerint a légitársaságot egy éve privatizálták, augusztusban 50 ezer utast szállított, az év első hat hónapjában 18,5 millió litas (körülbelül 1,4 milliárd forint) veszteséget könyvelt el, de a vezérigazgató a kedvező júliusi és augusztusi eredmények alapján a második fél évre már nyereséges működést ígér.
A Sky Alliance-t sejtésünkkel szemben nemcsak a titokszobában fellelhető maléves üzleti adatok érdekelték, hanem konkrét ajánlattal is előállt. Úgy tudjuk, két éven belüli konszolidációt és 2012-re egy jól prosperáló, régiós szinten komoly szereplőnek számító nemzeti légitársaságot ígér. A Sky Alliance számításai szerint a Malév a reformokat követően képes kifizetni teljes adósságállományát.
A Borisz Abramovics nevével fémjelzett AirBridge már próbálkozott a korábbi pályázatokon is: Abramovics a hat szibériai légitársaság szövetségeként működő AiRUnion tulajdonosa is. A társaság elképzelése szerint a Malévvel kötnék össze az orosz és az európai piacokat, ezzel a Ferihegyi repülőtér átszállóforgalma is jelentősen növekedhetne.
A negyedik jelentkező, a budapesti lakásberuházásokkal foglalkozó Home Center Zrt. vezérigazgatója, Ofer Hava mögött álló ír-magyar befektetői csoport tegnap közleményben tudatta: céljuk magas színvonalú szakmai tudás bevonása, stabil pénzügyi háttér megteremtése, valamint a magyar légitársaság hosszú távú, sikeres működésének biztosítása. Szépséghiba, hogy a csoport szakmai vezetője korábban adócsalás gyanújába keveredet. Tom Mulcahyt a tegnap kiadott közlemény az európai pénzpiacok vezető intézményeinél és a repülési iparban kiemelkedő kapcsolatokkal rendelkező szakértőként jellemzi, ám például a Washington Times 2004. május 30-i kiadása ennél jóval kritikusabban fogalmaz róla. Az interneten is fellelhető írás szerint Tom Mulcahy azt követően mondott le az ír Aer Lingus légitársaság elnöki posztjáról, miután kiderült róla, hogy még az Allied Irish Banks vezetőjeként 1989 és 1998 között offshore pénzügyi alapokba utalt pénzeket adóelkerülési célból. Tom Mulcahy egy tavaly vele készült interjúban azt állította, hogy a vizsgálatok során sikerült tisztáznia magát; az Aer Lingustól való távozását pedig azzal indokolta, hogy az akkor még állami tulajdonú vállalatnak abban az időben épp elég baja volt még nélküle is, azzal pedig tisztában volt, hogy rövid időn belül nem sikerül bebizonyítania ártatlanságát. Azt egyébként a nemzetközi sajtó is elismeri, hogy Tom Mulcahy komoly érdemeket szerzett az Aer Lingus átalakításában.