Nem engedik pazarolni az iskolákat
Az óvodai nevelés, illetve az iskolai oktatás alap-hozzájárulása 2007 szeptemberétől "2 550 000 forint/teljesítménymutató/ év" lesz - olvasható a költségvetési törvény tervezetében. A "teljesítménymutatót" egy képlet alapján számolják majd ki. Az adott évfolyam-csoport tanulólétszámát elosztják az adott évfolyamra a közoktatási törvényben meghatározott csoport-átlaglétszámmal, majd megszorozzák a "tanítási együtthatóval", vagyis a diákok és a pedagógusok kötelező óraszámának hányadosával.
Mindez így elsőre talán kissé bonyolultnak tűnik, ám Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet tudományos tanácsadója szerint ezzel a számítási modellel jelentősen leegyszerűsödik a közoktatás finanszírozása. Jelenleg a tanulók létszáma után járó alapnormatíva mellett - a különféle feladatok ellátására - számtalan kiegészítő normatíva jár az iskolafenntartóknak. Ez Halász Gábor szerint kiskapuk sokaságát kínálja, és ellenőrizhetetlenné teszi a pénzek fölhasználását.
Az új finanszírozási modell szintén a tanulók létszámát veszi a támogatás alapjául, de emellett figyelembe veszi azt is, hogy oktatásukhoz hány pedagógusra van szükség, azaz kalkulál a várható bérigénnyel - magyarázza az oktatáskutató. Vagyis, ha emelik a pedagógusok bérét, akkor az oktatási támogatásnak is emelkednie kell. A kizárólag a diáklétszám alapján kiszámolt támogatás 60-90 százaléka ugyanis eddig a bérekre ment el, így költségvetési támogatás nélkül alig jutott pénz intézményfenntartásra.
Az új finanszírozási modell nem enged pazarolni: ugyanakkora támogatást kap az önkormányzat akkor is, ha tíz, vagy ha csupán egyetlen csoportba oszt be száz diákot - említ egy extrém példát Halász Gábor, aki szerint ez "határozottan jó hír". A tényleges osztálylétszámok egyébként alig maradnak alatta a közoktatási törvényben előírtaknak: alsó tagozaton az előírás átlagosan 21 fő, az OECD adatai szerint 20,2 a valós szám, felső tagozaton átlagosan 23-an járhatnak egy csoportba, az OECD szerint valójában csak 21,5 diák jár.
Az oktatáskutató - modellszámítások híján - azt nem tudta pontosan megmondani, mely iskolatípusoknak kedvez majd ez a modell. Hipotézise alapján azonban a kistelepülési felső tagozatok önálló megtartása ebben a rendszerben még nehezebb lesz, az alsó tagozatokra viszont nem lesz hatással. Halász Gábor mindent összevetve jó iránynak tartja az új finanszírozási modellt. - Itt azonban nem szabad megállni - szögezte le -, az oktatás hatékonyságát ugyanis továbbra sem ösztönzi semmi.
A felsőoktatás többet, a közoktatás kevesebbet kap
Az idei 397,5 milliárd forintról csaknem 402 milliárd forintra nő 2007-ben az oktatási és kulturális tárca költségvetési támogatása. Ezen belül az oktatási célú kiadások az idei 286 milliárd forintos kerethez képest 303 milliárdra emelkednek - közölte tegnap az Oktatási és Kulturális Minisztérium.
A felsőoktatási keret 18 milliárd forinttal nő, a közoktatás viszont több mint két százalékkal kevesebb - 488,9 milliárd forint helyett 477,62 milliárd forint - támogatást kap jövőre. A tárca indoklása szerint ennek az az oka, hogy tovább csökken a diákok száma. Az általános iskolákban például az idei 749 300 után jövőre csak 731 100 diák tanul majd.
A minisztérium szerint a 2007. évi költségvetés megfelelő keretet ad a reformok folytatásához, mivel ösztönzi az oktatási célú kistérségi társulások működését, amivel elérhető, hogy a csökkenő gyerekszám ellenére se kelljen bezárni egyetlen kistelepülési iskolát sem. A többcélú kistérségi társulásokon keresztül az oktatásra fordítható normatív összeg 10 milliárd forintra emelkedik. A közoktatás finanszírozásának átalakítása, a "teljesítménymutató" alkalmazása pedig lehetővé teszi, hogy a közoktatás valamennyi intézményében egységes elvek alapján számolják ki, hogy a feladatok elvégzése mennyibe kerül.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete kifogásolta, hogy a tárca nem egyeztetett velük a közoktatás finanszírozásának átalakításáról. A tárca ígérete szerint jövő kedden tárgyalnak majd, így tegnap szét is küldött a szakmai és az érdek-képviseleti szervezeteknek egy részletes tájékoztatót a terveiről. (V. A. D.)