Nem engedik pazarolni az iskolákat

Jelentősen leegyszerűsödik a közoktatás finanszírozása jövő szeptembertől. A különféle feladatok ellátásáért juttatott normatívák rendszerét fölváltja egy olyan számítási modell, amely az iskolai csoportok és az oktatásukhoz szükséges pedagógusok számát veszi figyelembe.

Az óvodai nevelés, illetve az iskolai oktatás alap-hozzájárulása 2007 szeptemberétől "2 550 000 forint/teljesítménymutató/ év" lesz - olvasható a költségvetési törvény tervezetében. A "teljesítménymutatót" egy képlet alapján számolják majd ki. Az adott évfolyam-csoport tanulólétszámát elosztják az adott évfolyamra a közoktatási törvényben meghatározott csoport-átlaglétszámmal, majd megszorozzák a "tanítási együtthatóval", vagyis a diákok és a pedagógusok kötelező óraszámának hányadosával.

Mindez így elsőre talán kissé bonyolultnak tűnik, ám Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet tudományos tanácsadója szerint ezzel a számítási modellel jelentősen leegyszerűsödik a közoktatás finanszírozása. Jelenleg a tanulók létszáma után járó alapnormatíva mellett - a különféle feladatok ellátására - számtalan kiegészítő normatíva jár az iskolafenntartóknak. Ez Halász Gábor szerint kiskapuk sokaságát kínálja, és ellenőrizhetetlenné teszi a pénzek fölhasználását.

Az új finanszírozási modell szintén a tanulók létszámát veszi a támogatás alapjául, de emellett figyelembe veszi azt is, hogy oktatásukhoz hány pedagógusra van szükség, azaz kalkulál a várható bérigénnyel - magyarázza az oktatáskutató. Vagyis, ha emelik a pedagógusok bérét, akkor az oktatási támogatásnak is emelkednie kell. A kizárólag a diáklétszám alapján kiszámolt támogatás 60-90 százaléka ugyanis eddig a bérekre ment el, így költségvetési támogatás nélkül alig jutott pénz intézményfenntartásra.

Az új finanszírozási modell nem enged pazarolni: ugyanakkora támogatást kap az önkormányzat akkor is, ha tíz, vagy ha csupán egyetlen csoportba oszt be száz diákot - említ egy extrém példát Halász Gábor, aki szerint ez "határozottan jó hír". A tényleges osztálylétszámok egyébként alig maradnak alatta a közoktatási törvényben előírtaknak: alsó tagozaton az előírás átlagosan 21 fő, az OECD adatai szerint 20,2 a valós szám, felső tagozaton átlagosan 23-an járhatnak egy csoportba, az OECD szerint valójában csak 21,5 diák jár.

Az oktatáskutató - modellszámítások híján - azt nem tudta pontosan megmondani, mely iskolatípusoknak kedvez majd ez a modell. Hipotézise alapján azonban a kistelepülési felső tagozatok önálló megtartása ebben a rendszerben még nehezebb lesz, az alsó tagozatokra viszont nem lesz hatással. Halász Gábor mindent összevetve jó iránynak tartja az új finanszírozási modellt. - Itt azonban nem szabad megállni - szögezte le -, az oktatás hatékonyságát ugyanis továbbra sem ösztönzi semmi.

A felsőoktatás többet, a közoktatás kevesebbet kap

Az idei 397,5 milliárd forintról csaknem 402 milliárd forintra nő 2007-ben az oktatási és kulturális tárca költségvetési támogatása. Ezen belül az oktatási célú kiadások az idei 286 milliárd forintos kerethez képest 303 milliárdra emelkednek - közölte tegnap az Oktatási és Kulturális Minisztérium.

A felsőoktatási keret 18 milliárd forinttal nő, a közoktatás viszont több mint két százalékkal kevesebb - 488,9 milliárd forint helyett 477,62 milliárd forint - támogatást kap jövőre. A tárca indoklása szerint ennek az az oka, hogy tovább csökken a diákok száma. Az általános iskolákban például az idei 749 300 után jövőre csak 731 100 diák tanul majd.

A minisztérium szerint a 2007. évi költségvetés megfelelő keretet ad a reformok folytatásához, mivel ösztönzi az oktatási célú kistérségi társulások működését, amivel elérhető, hogy a csökkenő gyerekszám ellenére se kelljen bezárni egyetlen kistelepülési iskolát sem. A többcélú kistérségi társulásokon keresztül az oktatásra fordítható normatív összeg 10 milliárd forintra emelkedik. A közoktatás finanszírozásának átalakítása, a "teljesítménymutató" alkalmazása pedig lehetővé teszi, hogy a közoktatás valamennyi intézményében egységes elvek alapján számolják ki, hogy a feladatok elvégzése mennyibe kerül.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete kifogásolta, hogy a tárca nem egyeztetett velük a közoktatás finanszírozásának átalakításáról. A tárca ígérete szerint jövő kedden tárgyalnak majd, így tegnap szét is küldött a szakmai és az érdek-képviseleti szervezeteknek egy részletes tájékoztatót a terveiről. (V. A. D.)

Mindegy lesz, hány csoportba osztják be a gyerekeket
Mindegy lesz, hány csoportba osztják be a gyerekeket
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.