Négyen versenyeznek a Malévért
Az ajánlatok beadási határideje péntek 12 óra volt. Az ÁPV idén szeptember 7-én hirdette meg a nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladására. A Malév jegyzett tőkéje 3,5 milliárd forint, a saját tőkéje pedig a múlt év végén elérte a 6,398 milliárd forintot.
Az AirBridge Magyarország Zrt. Borisz Abramovics, az orosz KrasAir résztulajdonosának érdekeltsége, a LAL investiciju valdymas litván befektetői csoport a LAL litván nemzeti légitársaság tulajdonosa, Ofer Hava magánszemély, aki egy magyar-ír befektetői csoportot képvisel, a Sky Alliance Zrt. pedig a Malév részben aktív pilótáinak cége.
Az ÁPV véleménye szerint a Malév eredményes működése leginkább egy tőkeerős tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely biztosítja a nemzeti légitársasági jelleg kihasználását és a légiszövetségi csatlakozás révén a légi iparágban rejlő lehetőségeket. A Malév meghívást kapott a British Airways vezette oneworld légiszövetségbe, amelynek a jövő év elején lesz a teljes jogú tagja.
A privatizációs szervezet a beérkezett ajánlatokat érvényességi, üzleti, szakmai, foglalkoztatási és biztonsági szempontok szerint vizsgálja meg, és különös alapossággal végzi el a szükséges kockázati elemzéseket - áll a privatizációs szervezet közleményében. Az ÁPV ezt követően kezdi meg a tárgyalásokat a versenyben maradt befektető-jelölttel.
A közlemény szerint a privatizációs szervezet a tárgyalások folyamatáról, részeredményeiről az igazgatóság döntéséig nem ad információt a verseny tisztasága és a magyar állam üzleti érdekeinek védelme miatt. Az ÁPV a legutóbbi - sikertelen - tárgyalásos eljárást a múlt év augusztusában zárta le.
A légitársaság privatizációjára először 1992-ben tett kísérletet a privatizációs szervezet, amikor az öt milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév 35 százalékát 77 millió dollárért vásárolta meg az Alitalia olasz légitársaság és a Simest olasz állami befektetési társaság. A 35 százalékos Malév-csomag állami visszavásárlása 1999 közepén történt meg azzal a céllal, hogy megkönnyítse a légitársaság tényleges privatizációját.
A Malév második privatizációs pályázatát 2000 októberében írta ki az ÁPV Rt. a 7,6 milliárd forint jegyzett tőke 10 százalékát kitevő részvénymennyiség eladására. A pályázatra húsz légitársaságot hívtak meg, ám az ajánlatok beadásának napján, 2001. január 8-án a privatizációs szervezet bejelentette az eljárás felfüggesztését.
Harmadszor, 2004-ben a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjára kiírt privatizációs pályázaton két pályázó maradt versenyben. A kisebbségi orosz tulajdonban lévő AirBridge és a magyar magánszemélyeket tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. közül az ÁPV a kedvezőbb ajánlatot tevő AirBridge Zrt.-vel kezdte meg az egyeztetést. Az ÁPV igazgatósága döntés nélkül zárta le a kiírt, tárgyalásos privatizációs eljárást 2005 augusztusában.
A Malév fizető utasainak száma tavaly egy év alatt 4,2 százalékkal 2,968 millióra nőtt, és az értékesítés nettó árbevétele a le nem utazott jegyek értékével együtt 110,879 milliárd forintot tett ki, 0,4 százalékkal többet az előző évinél. A Malév összes bevétele a magyar számviteli szabályok szerint, nem konszolidáltan 11,1 százalékkal 137,605 milliárd forintra emelkedett, az üzemi veszteség 8,967 milliárd forint volt, adózott veszteség pedig a 2004. évi 4,906 milliárd forintról 1,272 milliárd forintra csökkent.
A társaságnak az év végén 12,842 milliárd forint hosszúlejáratú fejlesztési, és 533 millió forint rövidlejáratú hitele volt. Ezen túlmenően a Malév a mérlegben 19,207 milliárd forint hátrasorolt kötelezettséget számolt el. A társaság cash flow pozíciója az év végén 346 millió forint volt, szemben az egy évvel korábbi mínusz 3,65 milliárd forinttal.
(MTI)