Kevés a magyar cég a nemzetközi fejlesztésben
Magyarország segélyezettből lassan donorországgá lép élő a nemzetközi fejlesztésben részt vevő intézményekben. Szakértők szerint eddig a tagságként, vagy hozzájárulásként befizetett összegek minimális részét tudták "visszanyerni" a magyar cégek. Magyarországon egyelőre nincs benne az üzleti szemléletben, hogy nemzetközi fejlesztéshez, segélyezéshez kapcsolódó pályázatokra, tenderekre figyelni kell. A rendszerváltás utáni külpolitikai szemléletváltás, és a nagy külkereskedelmi vállalatok szétesése jócskán visszavetették a lehetőségeinket, eltűnt az érdeklődés.
Pedig a segélyezés üzlet is. A világon több intézmény hirdet meg nemzetközi segélyezési, fejlesztési feladatokat, általában közbeszerzés formájában. 2008-tól az Európai Fejlesztési Alap 10. ciklusának pénzeire is pályázhatnak magyar cégek, mely az EU költségvetésén kívüli forrásként támogatja az afrikai, karibi és csendes-óceáni fejlődő országokat.
A magyar cégek inaktivitása több tényezőn múlik. Egyrészt hiányzik a megfelelő információ. Másrészt jelen kell lenni az adott térségben. A szubszaharai Afrikában csupán három magyar nagykövetség van, melyeknek 17 tiszteletbeli konzul segíti alkalmanként a munkáját. - Mi már EU-bbak vagyunk az EU-nál, a külkereskedelmünk háromnegyede EU irányultságú. Nyitni kell a fejlődő világ felé, mert a nagy piaci lehetőségek rejlenek a térségben - érvel Varga Zsuzsanna, a Pénzügyminisztérium nemzetközi kapcsolatok főosztályának helyettes vezetője.
Az ismeretlen terep ellenére megéri próbálkozni, hiszen viszonylag biztos pénzekről van szó, és lehetőség nyílik a piacszerzésre. - A pályázati pénzeket teljesítésre fizetik ki, tehát részben függetleníthetők a fejlődő ország esetleg kusza viszonyaitól - mondja a főosztályvezető-helyettes, és hozzáteszi, hogy megelőlegezéshez a hazai oldalon lehet finanszírozási forrást találni, például az Eximbankon keresztül, biztosítással pedig tovább csökkenthető a kockázat.
A szakértő szerint a nagyobb cégek indulnak nagyobb eséllyel a nemzetközi tendereken, ezért első nekifutásra reálisabbnak tűnik, ha a magyar cégek nagy befektető beszállítójaként, vagy bilaterális donorokkal együttműködve pályáznak. A cégek profilját illetően az infrastruktúrán belül bármi jöhet: közlekedés, környezetvédelem, vízgazdálkodás, egészségügy, oktatás.