Átutalták a ferihegyi perben megítélt kártérítést
Átutalták kedden azt a 74 millió dollárt plusz a perköltséget, amelyet választott bíróság ítélt meg a Ferihegy 2/B terminál építésében és üzemeltetésében részt vevő kanadai Airport Development Corporation (ADC) számára - közölte a Pénzügyminisztérium.
A magyar állam kötelezettségét az ítéletben megfogalmazottak szerint fizették ki - tette hozzá a Pénzügyminisztérium.
A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport privatizációjának előkészületeként tavaly hozott a kormány határozatot arról, hogy permentesen adják el a társaságot, és a folyamatban lévő perekkel kapcsolatban a magyar állam áll helyt.
Az MTI szakmai körökből származó értesülése szerint a kártérítés megfizetésével az ADC 34 százaléknyi üzletrésze visszaszáll a magyar államra, és megszűnik a BAA vagyonkezelő joga is a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft.-ben. A FUF Kft.-ben mintegy hét milliárd forintnyi (jelenlegi árfolyamon 33,9 millió dollár) készpénz van.
Az ADC azért fordult nemzetközi választott bírósághoz, mert 2001-ben a légügyi törvény módosítása nyomán egy közlekedési miniszteri rendelet 2002. január 1-jétől kizárólagos jogot adott a Budapest Airport Rt.-nek (BA) a terminál üzemeltetésre. Ezért egyoldalúan felmondták a szerződést az üzemeltetési joggal rendelkező FUF Kft.-vel. Az ADC ennek a lépésnek a jogosságát vitatta, és kártérítési pert indított. Az ügy végül a felek által kijelölt washingtoni választott bíróság elé került.
A FUF Kft.-ben az ADC részesedése 34 százalék, a többi a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) tulajdona volt, illetve a jogutód Budapest Airport vagyonkezelésébe került.
Az 1998 decemberében átadott Ferihegy 2/B utasforgalmi terminál fővállalkozója a kanadai ADC volt. A kulcsrakész beruházást 120 millió dollár fix költséggel vállalta a kanadai fél. A beruházásra és az üzemeltetésre alakult meg a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő Kft. (FUF). A finanszírozást is ez a társaság biztosította az ADC 16,765 millió dollár tőkebefizetéséből és 103 millió dollár 12 év futamidejű hitelből. A FUF a 103 millió dollár hitelt állami garanciával vette fel. A hitel 18 hónap türelmi idővel és a dollár londoni bankközi kamatlába (USD LIBOR) plusz 95 bázispont kamattal nyújtotta egy 20 bankból álló konzorcium.
A megállapodás szerint a hitel 12 éves futamideje után az ADC 34 százaléka a FUF Kft.-re szállt volna vissza, azaz állami tulajdonba került volna a kisebbségi hányad is.
A szerződés felmondása után a Budapest Airport, kormányhatározat alapján, 85 millió dollár hitelt vett fel 2002 februárjában az eredeti hitelből fennmaradó kölcsön visszafizetésére. Ez a devizában denominált hitel hét év futamidejű és kamata USD LIBOR plusz 50 bázispont.
A ferihegyi repülőteret üzemeltető, 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Aiport 75 százalék mínusz egy szavazatát, az üzemeléshez szükséges bizonyos vagyonelemeket és a 75 évre szóló üzemeltetési jogot tavaly év végén rekordáron, 464,56 milliárd forintért kapta meg a brit BAA International Ltd. Ez volt a magyar privatizáció történetében az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció.(MTI)