A magyar utasok is kipróbálhatják az emeletes vonatot
Devecz Miklós, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletágának főigazgatója, a Nyugati pályaudvar és Göd közötti vonalon tartott sajtóbemutatón elmondta: a vasúttársaság a tesztutazások során egyrészt kíváncsi a járművek fogadtatására, másrészt felméri a szerelvények üzemeltetési lehetőségeit, amelyet egy későbbi járműbeszerzési pályáztatásnál vehet figyelembe. Hozzátette: a MÁV Zrt. felhívást tett közzé a vasúti járműgyártók körében, hogy minél hitelesebb adatokkal rendelkezzen az emeletes vonatok üzemeltetéséről, hiszen csak egy mindenre kiterjedő elemzés alapján lehet a járműbeszerzési stratégiába illeszteni az ilyen típusú szerelvényeket.
A felhívásra a Bombardier Transportation Magyarországra hozta a német vasúttársaság tulajdonában lévő, diesel vontatású emeletes vonatát, amely két betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból áll. Devecz Miklós közölte: a bemutató három hete alatt a vonat menetrendben közlekedő személy- és gyorsvonatok szerelvényei helyett szállítja majd az utasokat, többek között Budapestről Szobra, Szegedre, Monorra, Tapolcára, Győrbe, Szolnokra, Salgótarjánba, Miskolcra, Nyíregyházára, és Debrecenbe.
Jens Henke, a Bombardier Transportation európai részlegének értékesítési igazgatója elmondta, hogy az emeletes vonatokat Németországban, Izraelben, Dániában, Luxemburgban és Hollandiában is használják, csak a német vasúttársaság vonalain összesen több mint 1.400 emeletes jármű van forgalomban. Egy emeletes vagon ára felszereltségtől, rendelési mennyiségtől függően, mintegy 1 millió euró.
A berlini székhelyű Bombardier Transportationnak 97.000 sínen közlekedő járműve fut világszerte, és hatvannál több országban van képviselete. Eddig több mint 6 ezer emeletes kocsit gyártott a társaság. Az anyacég, a kanadai székhelyű Bombardier Inc. 2005-ben 14,7 milliárd amerikai dollár árbevételt ért el, részvényeit a torontói tőzsdén jegyzik. Magyarországon a Bombardier Transportation-t Dunakeszi üzeme és egy mátranováki gyár képviseli, ahol több mint 1.000 munkatársat foglalkoztat.
A MÁV ZRt. és a Bombardier 2006. március 22-én aláírta a kerülő tíz Talent típusú motorvonat szállításáról szóló 44 millió eurós szerződést, melyeket az év végéig szállítja le a gyártó, és a Budapest-Hatvan vasútvonalon használja majd a vasúttársaság. A Bombardier ugyanakkor elvesztette a MÁV 30+30 villamos motorvonat beszerzésére és karbantartására 2005-ben kiírt 130 milliárd forint összköltségű közbeszerzési pályázatot.
(MTI)