Egy nagyobb csónakból és néhány hídelemből összeeszkábált vízi határátkelőt zárnak be október végén az Ipoly folyón.
A párját ritkító alkalmatosság Őrhalom és a Szlovákiához tartozó Ipolyvarbó között az itt hat-hét méter széles folyón biztosította az átkelést úgy, hogy a csónak nem vízi járműként, hanem hídként szolgált. A schengeni (mind távolibbnak tűnő) csatlakozásig az államhatárt Magyarország és Szlovákia között is csak a kijelölt határátkelőhelyeken lehetátlépni. A tiltott határátlépés szabálysértés, amit figyelmeztetéssel, tízezer forintig terjedő helyszíni bírsággal vagy szabálysértési eljárásban ki szabott, akár százezer forintos bírsággal is büntethetnek. Ezek a szigorú szabályok a határfolyónak számító Ipoly mentén a nyáron kissé enyhültek: június közepétől ugyanis mintegy kéttucat új, ideiglenes átkelési pont nyílt a magyar-szlovák országhatáron. A rendelkezés célja elsődlegesen az volt, hogy lehetővé tegyék a turisztikai kapcsolatok élénkülését a két ország között az idegenforgalmi szezon időszakában.
Az egyik ilyen határátkelő a közvetlenül a folyó mentén fekvő szlovákiai Ipolyvarbó és a tőle mintegy másfél-két kilométerre lévő Nógrád megyei Őrhalom között létesült. Korábban itt állt egy híd, ezt azonban az ötvenes években lebontották, hogy megszűnjön a két ország között az ellenőrizetlen kapcsolat. A határátkelés lehetővé tételekor a helyiek örömükben pár nap alatt új hidat ácsoltak. Az őrhalmiak azon jártak az ipolyvarbói kocsmába, a túloldaliak az őrhalmi focimeccsekre - mindaddig, amíg a határőrök nem közölték, hogy ezt a hidat is el kell bontani. A rendelet szerint ugyanis itt - jóllehet csak térdig ér a víz - egyedül a vízi átkelés szabályai szerint, vagyis csónakkal lehetséges az áthaladás. Az ipolyvarbóiak ekkor szereztek egy nagy alumíniumcsónakot, rögzítették az egymástól hat-hét méterre lévő két part között és néhány hídelem felhasználásával azon jártak és járnak most is át. Iskolaidőben a diákok tanulni Balassagyarmatra, focizni az őrhalmi csapatba, vagy rokon látogatásra, megspórolva egyharminc kilométeres kitérőt.
Gyerekek is szép számmal járnak át a szlovákiai településről, a 13 éves Lengyel Kinga például a balassagyarmati
Szent Imre Általános Iskola és Gimnáziumba. Ő előbb őrhalmi rokonaihoz ugrik be, náluk hagyja a biciklijét, majd innen busszal tíz perc alatt az iskolájához ér. Geregai Szabolcs, Tolnai Tamás többekkel hetente háromszor edzésre jár az őrhalmi iskolába.
A frissen jött lehetőségnek azonban a jövő év áprilisáig, a következő idegenforgalmi szezonig vége szakad, holott - mint látható - az érintettek számára más szempontból is fontos ez az átkelő. Dúzs József dandártábornok, a Balassagyarmati Határőr Igazgatóság parancsnoka elmondta: csak a schengeni határ keleti kiépülésével nyílhat meg teljesen a magyar-szlovák határ. Ezért az előírásoknak megfelelően október 31-én lezárják a határt. A helyiek viszont kérvényezni fogják, hogy legalább mindenszentek és halottak napjára maradjon meg a jelenlegi helyzet, hogy a rokonok átmehessenek halottaikhoz a másik településen lévő temetőbe.
Kanyó János, Őrhalom polgármestere szerint elsősorban az ipolyvarbóiaknak lenne fontos, hogy egész évben átjöhessenek. Abból a faluból ugyanis zsáktelepülés lett az országhatár oda kerülésével és az Ipoly-híd lebontásával. Ha továbbcsökkenne a túloldalon a gyereklétszám, az ott maradó tanulók oktatásában is tudnának segíteni. Mindemellett az őrhalmiak a turisztikai elgondolásaikhoz is partnereket találhatnak a varbóiakban. A csónakos átkelés nem lehet tartós megoldás. A terv az, hogy a folyó menti ártéri, néhol ingoványos területen kisebb hidak és egy jó út épülne. Szlovákiában ehhez már nyertek némi pénzt egy pályázaton. Az őrhalmiak pedig a napok
ban egyeztetnek az állami útkezelővel a tervezésről.