A Hochtief a PM jóváhagyásával venné meg Ferihegyet
A BAA tavaly privatizációs tenderen nyerte el a Budapest Airport üzemeltetési jogát 464,5 milliárd forintért. Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, egy új stratégiát dolgozott ki a BAA-ra vonatkozóan, amely a BAA egyesült királyságbeli repülőtereire összpontosít a BAA nemzetközi érdekeltségei helyett. A BAA ezért azt tervezi, hogy egy átfogóbb vagyonértékesítési stratégia részeként, értékesíti a BAA ferihegyi és egyéb nemzetközi repülőtereiben meglévő érdekeltségeit.
A ferihegyi repülőtér tulajdonosainak képviselői pénteken egyeztettek a magyar pénzügyminiszterrel szándékukról, ami szerint értékesítenék a BAA érdekeltségét a Budapest Airport részvényeit birtokló holding vállalatban.
A közlemény szerint Veres János nyilvánvalóvá tette, hogy a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005. decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket. A pénzügyminiszter szintén kikötötte, hogy a vásárlónak meg kell felelnie azoknak a szigorú előfeltételeknek, amelyeknek a privatizációs tenderen pályázó cégeknek meg kellett felelniük. Ezek közül a legfontosabb a szilárd pénzügyi háttér és a nemzetközi repülőtér üzemeltetésben szerzett tapasztalat.
A pénzügyminiszter elvárja, hogy az átmenet gördülékeny és a folyamatos legyen, hogy folytatódhassanak a jelenlegi irányítás alatt megkezdett pozitív változások és fejlesztések - áll a közleményben. A Budapest Airport tulajdonosai elkezdték a tárgyalásokat a - Hochtief AirPortot, a kanadai CDPQ nyugdíj-alapkezelőt és a német KfW pénzügyi szervezetet magában foglaló - Hochtief Konzorciummal, amely a tavalyi privatizáció második helyezettjeként megfelelt a kormány összes előfeltételének, s amely kifejezte hosszútávú elkötelezettségét Ferihegy fejlesztése mellett.
Pénteken jelentették be, hogy a BAA és a Hochtief Konzorcium együttműködési megállapodást írt alá a BAA Budapest Airportban meglévő érdekeltségének értékesítéséről. A következő hetekben további egyeztetések folynak majd az érintett felek, az ÁPV Rt. és a kormány között. A közlemény szerint a Hochtief Konzorcium biztosítja a kormányt, valamint a Budapest Airportnál dolgozó munkatársakat: mindent elkövet azért, hogy az átmeneti időszak zökkenőmentes legyen. Az MTI úgy tudja, hogy a tárgyalások sikeres befejezése esetén minden bizonnyal vagy a magyar, vagy az Európai Unió versenyhivatali engedélyét is be kell szerezni az üzlet megkötéséhez.
A Hochtief konzorciuma a Budapest Airport privatizációs pályázatán a tendergyőztes brit BAA 464,535 milliárd forint azonnali tranzakciós ajánlatához képest közel 60 milliárd forinttal kevesebbet, 406 milliárd forintot ajánlott, és ezzel a pályázaton második lett - közölte a pályázat eredményét 2005 decemberében a kiíró Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV). A BAA a 464,535 milliárd forint azonnali tranzakciós értékért megkapta a Budapest Airport Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatát, a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogát és az üzemeltetéshez szükséges kincstári tulajdonú eszközöket. A privatizációs tenderen a szintén német Fraport AG konzorciuma lett a harmadik, 350 milliárd forintos azonnali tranzakciós ajánlattal.
A BAA 2011-ig összesen 260,6 millió euró értékű fejlesztést vállalt Ferihegyen.
(MTI)