Az önbizalom nő, a kilók maradnak

A média hamis ideálképe elleni küzdelmet tűzte ki célul egy iskolai program. Lehet-e hatni a diákokra, akik példaképeiket nem a tanórákon választják ki maguknak?

A 15-17 évesek 29 százaléka szeretné valamilyen plasztikai műtét alá vetni magát, ha volna pénze és bátorsága. Az adatot közlő felmérés szerint legtöbb problémájuk a kilókkal akad a tizenéves lányoknak. Fejlődő szervezetüket könyörtelen diétáknak vetik alá. Ahogy mondják, azért, hogy megbecsüljék őket. Amikor pedig ez ötvenkilósan sem következik be, folytatják, amíg evészavarral kórházba nem kerülnek. (A két súlyos betegséget: a bulímiát - hánytatással megcélzott fogyást - és anorexiát - koplalást - minden tizedik nő a fogyás eszközének tartja.)

Meg kell felelni. Nem lehet gyengének, másnak, kevésbé jónak lenni, meghízni vagy lemaradni. A tinédzsernek a Képzelt) társadalmi elvárásokhoz kell illeszkednie, úgy kell felnőnie, hogy elfogadják. Aki elbizonytalanodik, azt a kamaszkritika vasökle utoléri, s agyoncsapja. Mert vannak az ideálok, elérhetetlen példaképek. Akik maguk sem olyanok, de elhiszik róluk.

A Dove Önbecsülési Alap a Kompánia Alapítvány szakembereinek segítségével Testbeszéd - az önbizalom megszépít iskolaprogrammal bejárja az ország iskoláit - háromezer diákot elérve -, hogy változtasson a helyzeten. A lányok a célközönség, pedig a fiúk - ha nem olyan súlyos mértékben is -, szintén a társadalmi szépséggyár áldozatai.

A rövid, egyalkalmas, háromszor 45 perces interaktív foglalkozásokon játékos feladatokkal próbálják a kortárs segítők rávezetni a diákokat a mindenkiben rejlő értékekre, és arra, hogy nem kell azonosulniuk semmilyen ideálképpel ahhoz, hogy elfogadják őket. Igyekszenek megtanítani dicsérni, kimondani a pozitívumokat egymásról, egymásnak. A mintafeladatsort az Egyesült Államokban fejlesztették ki, és Kardos Edina pszichológus adaptálta a magyar viszonyokra. A gyakorlatok leleplezik a média fotótrükkjeit, Barbi baba becsapós, aránytalan méreteit, a szépség fogalmát szélesen értelmezik.

A gyakorlatokon pedagógus nem vehet részt, mert a többnyire pszichológia szakos végzős trénerek azt remélik, így őszintébben beszélgethetnek a résztvevők. A tanárok majd később kapnak képzést arról, hogyan kell megteremteniük az elfogadó légkört az iskola falain belül. Furcsa sorrend.

Jár a programhoz egy kiegészítő kiadvány is. Ezt a fiatal lányok hazavihetik, és édesanyjukkal együtt tölthetik ki otthon. A Szép vagy! munkafüzet a szervezők szerint segíthet az anyáknak megmutatni, hogyan adhatnak jó mintát. Ha még nem késő, és ha az anya önbizalma erősebb, mint lányáé - vagy legalább ráér két diéta vagy plasztikai műtét között -, még segíthetnek is egymásnak.

Rigler Ilona gyerekpszichiáter szerint a tréning akkor lehet eredményes, ha elsöprő személyiség vezeti. Még így is biztos benne, hogy a fiatalokban a kezdeti lelkesedés nagyon hamar le fog csengeni. - Ha igazi eredményt szeretnének elérni, folyamatos terápiára lenne szükség, de legalább egy fenntartó foglalkozás pár héttel később mindenképpen fontos volna - teszi hozzá. - Azért talán a foglalkozásokon a sok gyerekből akad pár, akit éppen jókor talál meg a dolog. Problémájuk van magukkal, de nem fordultak volna szakemberhez.

Emiatt Rigler Ilona szerint megéri kipróbálni a módszert. - Másrészt - mondja -, az emberek nem mazochisták. Elhiszik azt, amiért nem kell szenvedniük: hogy úgy néznek ki jól, ahogy vannak. Az anya-lánya füzet pedig szerintem azért jött létre, hogy a gyerekeken keresztül elérjék az anyákat, és nem fordítva. Egy biztos: az egy tréningnapon kívül is szükségük van valami iránymutatásra a gyerekeknek - jegyzi még meg a szakember.

Kérdés, elég-e az önbizalom, az elfogadás és a tudatos médiafogyasztóvá nevelés életmódváltás nélkül: a chips, kóla, hamburger és a kilók erős önbizalommal biztosan boldoggá tesznek-e? Hiszen a gyerek újra belép a fogyasztó(i) társadalomba. A Dove is ezt reméli.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.