A kereskedők nem félnek a megszorításoktól

Négy jó után két rossz évre készülnek a kereskedők - meglehetős bizakodással. A hipermarketek ugyanúgy forgalmuk bővülését várják, ahogyan a magyar beszerzési társaságok.

A jövő év a visszaesés, 2008 a stagnálás éve lesz a hazai kiskereskedelemben - jósolja az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, aki szerint 2009-től várható újra a fogyasztás növekedése. Vámos György szerint a megszorító intézkedések hatására a teljes hazai kiskereskedelemi forgalom legfeljebb 5 százalékkal eshet vissza az ideihez képest. Hozzáteszi azonban: az eltelt négy évben több mint 30 százalékkal nőtt hazánkban a kiskereskedelmi forgalom. Vagyis: 2007-ben a fogyasztás így is jó 25 százalékkal fogja meghaladni a 2002-es szintet.

Kérdés persze, hogy az egyes termékkategóriákat miként érintik a megszorítások. Különbségek már az áfa szeptemberi emelésénél is látszottak. A GfK Hungária például átlagosan egy ezreléknyi fogyasztás-csökkenést prognosztizált a napi fogyasztási cikkeknél 2006 végéig, ám voltak olyan termékek, ahol ez a mutató a két számjegyet is elérte - jellemzően a tartós fogyasztási cikkeknél. Értelemszerűen az élelmiszereknél igencsak mérsékelt visszaeséssel számoltak - ám ezt befolyásolja a forint árfolyamának alakulása is. Miután a hazai élelmiszerkínálat 25-30 százaléka import alapanyagból vagy külföldön készül, a magyar valuta gyengülése újabb árfelhajtó tényező lehet, ami további fogyasztás-visszaeséshez vezethet.

Mindez azonban nem igazán látszik meg a nagy kereskedelmi láncok tervein. Vámos György szerint elvben elképzelhető, hogy a cégek átütemezzék a fejlesztéseiket, hiszen sok esetben a fejlesztés költségeit a régióbeli leányvállalatnak magának kell megtermelnie. Ám a két gyenge esztendő valószínűleg senkinek se szegi terjeszkedési kedvét.

James McCann a Tesco Magyarország vezérigazgatója például a Világgazdaságnak már jelezte: jövőre is az ideihez és a tavalyihoz hasonló, 15 százalékos árbevétel-növekedésre számítanak. A megszorító csomag hatásait beépítették a 2007-es üzleti tervükbe, "számolva azzal, hogy mind a vásárlóknak, mind az alkalmazottainak kevesebb pénze lesz". Az esetleges bevételkiesést a cég a beszállítókkal való "szorosabb együttműködéssel" kívánja orvosolni.

Hasonló hangnemben, optimista felütéssel fogalmazott az Auchan vezetése. Az biztosnak tűnik, hogy a megszorítások nem lesznek hatással a 2007-re tervezett új áruháznyitásra. Itt bevételkiesésre nem, csak a fogyasztás átrendeződésre számítanak. A cég szóvivője, Guillemot Katalin elmondta: elsősorban a legolcsóbb, "elsőáras" termékkategóriában számítanak az eladás növekedésére, illetve arra, hogy a vevők általánosságban is "kicsit a megszokott árak alatt fognak vásárolni." Giullemot ugyanakkor úgy vélte: az árérzékeny hazai fogyasztók egyértelműen az olcsóbb bolttípusokat, azaz a diszkontokat és a hipermarketeket részesítik majd előnyben. Az Auchannál arra számítanak, hogy a nagyobb forgalom akár kompenzálhatja is a megszorítások miatt emelkedő fenntartási költségeket. Utóbbiról egyébként a multik nem közöltek pontos adatot. Murányi László a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgató-helyettese viszont azt mondta: a megszorító csomag hatásaként 2007-re csoportszinten 3,5 milliárdos plusz költségre számítanak. Ezt a Coop költségcsökkentéssel, elsősorban logisztikai fejlesztéssel, esetlegesen létszámcsökkentéssel tudja majd ellensúlyozni. Mindazonáltal Murányi László is optimista: a jelenleg 700 kis és középvállalkozást tömörítő Coop csoport tartani tudja az eddigi évek bővülési trendjét - mondja. Szerinte a "költségvetési stabilizáció" elsősorban a stabil beszállítói háttérrel nem mindig rendelkező független kisboltokat érintheti hátrányosan. Azt várja: emiatt többen is belépnek a franchise hálózatba. Szerinte a megszorítások és a piaci verseny hatására az integráció a "nagyok" szintjén is érvényesül, így a jövőben nem zárná ki a három nagy hazai lánc a Coop, a CBA és a Real közötti fokozott együttműködést sem.

Vámos György óvott attól, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le abból a tényből, hogy a kisboltok részesedése visszaesik a napi fogyasztási cikkek piacán. Az eltelt három-négy évben ugyanis ezeknek az üzleteknek alig 10 százaléka volt kénytelen lehúzni a rolót. Az eltelt 10-15 évben a főtitkár szerint kialakult egy élelmes kiskereskedői réteg, amely ha kicsiben is, de jól tud lavírozni a láncok farvizén.

A hipermarketek, és különösen a diszkontok számíthatnak forgalombõvülésre
A hipermarketek, és különösen a diszkontok számíthatnak forgalombõvülésre
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.