A moszkvai Krétakör előadás: az Amerikát és az ultranacionalistákat kipellengérező jelenetek mentek át
"Az oroszok számára az Amerika-ellenesség valamiféle egészséges nacionalizmust is magába rejthet, a nagy Oroszországnak valamiféle tiszteletét és szeretetét" - latolgatta Shilling Árpád rendező az MTI kérdésére azzal a jelenettel kapcsolatban, amelyben a társulat az iraki Abu Graib börtön kiszolgáltatott foglyainak nemiségéből csúfot űző katonanő "obszcén történetét vetette össze az amerikai világuralmi állapottal", SMS-hírként utalva George Bush elnök 2004-es újraválasztására.
"Az oroszok alighanem csak egy irányban érzékelik ezt az ellenállást, míg nekünk (magyaroknak) mindenből elegünk van, ami nagy és ami bennünket bekebelezett, vagy be fog kebelezni" - vélte a rendező.
A zömmel fiatalokból álló orosz közönség élénken reagált azokra a jelenetekre is, amelyek az ultranacionalista, újnáci, antiszemita, oroszellenes, EU-ellenes és általában idegengyűlölő magyar szélsőjobboldaliakat pellengérezték ki, többek között lemeztelenítve az aranyérméhez foggal-körömmel ragaszkodó, vizeletmegtagadó atlétát.
Oroszországban elharapózott a rasszista indítékú erőszak, a színes bőrű külföldi diákok megölésétől, a zsinagógában véghezvitt késelésen át a kaukázusi és közép-ázsiai jövevények elűzéséig, s a Grúziával kiéleződött konfliktust a Kreml a kaszinókban, a vásártereken és a bevándorlási politikában való "rendteremtésre" használja fel - mutattak rá moszkvai megfigyelők.
Schilling kétféle hatást érzékelt az orosz közönségben. Mint mondta, egyrészt működött az elemi hatás, működtek azok a színházi jelenetek, amelyek a zsigerekre próbálnak hatni. Másrészt a politikai jeleneteknél úgy érezte, hogy "a közönséget kettő, de még inkább három felé vágják: van, aki érti vagy érteni véli és egyetért ezzel a gondolkodással, van, aki esetleg érti és ellenáll, és lehet egy olyan rész is, amely nem is érti".
Mindenesetre egy német anyanyelvű színész az előadás végén kiábrándítja azokat a nézőket, akik valamiféle morális állásfoglalást éreztek ki belőle: "igazából csak hatáskeltés volt a cél, mindenáron". Ezzel saját magunknak fintort mutatva zártuk le az előadást - jegyezte meg Schilling.
A Tyerritorija modern művészeti fesztivál (www.territoryfest.ru), amely egyébként stílszerűen egy moszkvai metróállomáson nyílt meg szombat éjjel, s a föld alatt is zárul tíz nap múlva, a színházon kívül felöleli a filmet, táncot, zenét és költészetet is, invitálva mindazokat, akiket érdekel az új és szokatlan.
(MTI)