Önkormányzati reform: pénzzel préselnek

A pedagógusszám és az igazgatási létszám jelentősebb csökkenéséhez, viszont a mainál jóval kevesebb visszaélésre lehetőséget adó szociális rendszerhez vezethet az államreform bizottságban készült, az önkormányzati reformról szóló tervek megvalósítása.

Amint az eddig is sejthető volt, az önkormányzati reform egyrészt a közoktatási, másrészt a helyhatóságokat érintő igazgatási területeken kezdődhet meg 2007-ben - derül ki egy lapunk birtokába került munkaanyagból. Az államreform bizottságban készült anyag a középtávú terveket - így a jövő évi büdzsét - illetően is az Országgyűlés feles többségével átvihető törvénymódosítási lehetőségekből indul ki. Ezek egyaránt érintik az önkormányzatokat, a regionális intézményrendszert és a kistérségi szintű társulásokat.

Utóbbiakat már számos, a jövő évi költségvetési tervek között szereplő tétel is ösztönözné a megújult működésre. Egyes feladatok kistérségi szintre terelésében nagy szerepe lehet a normatív támogatások átszabásának: csökken az alapnormatívák száma és öszszege is, az így adódó többletforrás pedig a kistérségi és mikrotérségi intézményfenntartáshoz kötődik majd. A feladatellátás átalakítását jelzi, hogy 2008-tól a települési jegyzői feladatok 60 százaléka a kistérségi központ településjegyzői hatáskörébe megy át. Ez többek között az igazgatási kiadások lefaragásában is jelentős előrelépést hozhat, ösztönzőleg hat ugyanis az ezer alatti lélekszámú települések körjegyzőséghez való csatlakozására - utóbbiaknál pedig a támogatás emelkedése valószínűsíthető.

Komolyabb megtakarítást a közoktatásban a finanszírozott pedagógusi helyek, vagyis a szükséges kapacitás jövő évi meghatározása hozhat, a szociális ellátórendszert pedig inkább középtávon igazítják majd a lakosságszámhoz rendelt szükségletekhez. Utóbbi meghatározását nagyban segíti majd a jövőre létrehozandó országos nyilvántartás.

Kétharmados szavazati többséghez kapcsolódó jogalkotási lehetőségek híján az önkéntes regionális feladatellátás erősítésével élhet a kormányzat. Ennek kapcsán egyrészt alulról, a települési és megyei szintről, másrészt a központi kormányzattól vándorolhatnak át, például az útépítéssel és -fenntartással, a közlekedéssel, a Volán-társaságok beszerzéseivel, a közmunkával és foglalkoztatással, egyes egészségügyi ellátásokkal kapcsolatos feladatok és források a regionális döntéshozói szintre. Ezen pénzeknek egy része már a 2007-es költségvetésben is külön, a régiókra vonatkozó, az egyes régiókra lebontott fejezetben szerepel majd. E fejezet elköltéséért pedig az önkormányzatokat és a területfejlesztést felügyelő miniszter lesz a felelős, a döntésekbe bevonva többek között a regionális fejlesztési tanácsokat, a megyei közgyűlések elnökeit, a megyei jogú városok polgármestereit, a kistérségi társulások elnökeit.

A regionális társulások ösztönzésében persze az uniós forrásoknak is kiemelt szerep jut, a másik, vagyis a számos feladattól "megszabadított" megyék oldalán pedig többek között az igazgatási kiadások csökkentésével lehet számolni. A megyei normatív támogatások összege 2007-ben várhatóan hétmilliárd forinttal lesz kevesebb, mint 2006-ban - olyan jogcímek szűnnek meg például, mint a települési hulladék közszolgáltatás fejlesztése, az állatkerti támogatás vagy a sportpályák felújítása.

A tervezett reform lényeges eleme a gazdálkodási fegyelem erősítése egyrészt a hitelfelvételi gyakorlat feltételeinek szigorítása, másrészt a válságköltségvetésből finanszírozható közszolgáltatások körének szűkítése révén - utóbbi részben a kikerülő feladatok kistérségi szintre terelését segítené elő. Fontos változás, hogy szigorú feltételekhez kötnék az önhiki (önhibájukon kívül hátrányos helyzetű önkormányzatok támogatása) igénybevételét. A jogosult települések lélekszáma ugyan az eddigi 500 helyett 100 fő is lehet, ám pénz csak akkor jár, ha körjegyzőséghez tartozik a település, 2008-tól pedig általában csak akkor, ha a kistérségi szinten támogatott feladatot nem egyénileg, hanem a társulás keretében látja el.

Emellett komoly változások lennének a számviteli és gazdálkodási ellenőrzést illetően is: az uniós támogatásoknál nagyobb szerep jut majd az Államkincstárnak, a könyvvizsgálatot pedig az Állami Számvevőszék felügyeli majd. S hogy ezek tapasztalatai ne maradjanak haszontalanok, növelik az önkormányzati vezetők felelősségét, magyarán szankcionálhatóak lesznek döntéseik miatt.

Lényeges kérdés az évek óta napirenden lévő, ugyanakkor változatlanul hagyott önkormányzati finanszírozási rendszer átalakítása. A tervezet szerint a cél az, hogy a helyi adórendszer változtatásával növeljék az önkormányzatok helyi bevételeinek arányát, ugyanakkor az országos egységes ingatlanadó mellett nem lesz arra lehetőség, hogy - részben politikai megfontolásból - jelentős bevételi tételekről lemondjanak, vagyis ne vessék ki az adót a helyhatóságok. Az ingatlanadót 2008-tól vezeti be a kormány, az a munkaanyagból sem derül ki egyértelműen, hogy ez csak a lakáscélú, avagy a céges ingatlanokra is vonatkozik-e majd - a pénzügyi tárca utóbbi megnyilvánulásai alapján viszont elképzelhető, hogy csak a lakáscélú ingatlanokra. Az iparűzési adóteher emellett csökkenhetne - vagy a mérték vagy az adóalap módosítása révén. Az államreform bizottság azt nem zárja ki a dokumentumban, hogy a későbbiekben megszűnjön az adónem, esetleg más helyi adók emelkedése mellett. Azt leszögezi a munkaanyag, hogy az értékalapú ingatlanadó bevezetése előtt célszerű még 2007-ben lebonyolítani az adóalapok bevallását. Az adóadminisztráció pedig - hasonlóan néhány egyéb igazgatási tevékenységhez - kistérségi szintre kerülne.

A tervek tehát az eddig kommunikált regionális és kistérségi feladatellátás felé terelő irányba mutatnak - kétharmados törvények megszavazása híján többnyire a feladatok újraszabása és az ezekhez társított költségvetési összegek átcsoportosítása, csökkentése révén. Komolyabb megtakarítás középtávon a közoktatási rendszerben, az igazgatási kiadásoknál, valamint regionális szinten a kórházi ellátásnál jelentkezhet a munkaanyag szerint.

A reform megvalósíthatóságával kapcsolatban komoly kérdés viszont - s erre maga a munkaanyag is kitér -, hogy az nagyban függ a települési önkormányzatok lépéseitől, hogy a források és feladatok áthelyezése okozta problémát racionalizálással, valós átalakítással, vagy a hiány, illetve hitelfelvétel növelésével próbálják megoldani (igaz, utóbbit is erősebben korlátoznák, mint ma). Lényeges továbbá, hogy valóban erősödjön a pénzügyi fegyelem, ami egyébként az Állami Számvevőszék tapasztalatai szerint ma is jelentős kívánnivalókat hagy maga után, ám a rendszeres ellenőrzések hatására érzékelhető a fejlődés. A munkaanyag nyilván nem említi, ám nem lehet megfeledkezni az önkormányzati választások eredményéről sem, amely révén egyfajta "társbérlet" alakult ki a koalíciós kormány és a nagyrészt ellenzéki vezetésű önkormányzatok között. Ez - mint azt a Lamperth Mónika által a regionális tanácsok összetételéről mondottak kapcsán kialakult botrány is mutatja - komoly kockázatot jelenthet.

Oktatás: nem lehet megúszni elbocsátás nélkül

A közoktatásban a pedagógusok óraszám emelését (ez heti 22-ről 24-re nőtt) az elismert pedagógusi státus bevezetése jelentené a legnagyobb változást az államreform bizottság javaslata szerint. A költségvetés 2007 szeptemberétől, hároméves átmeneti rendszerben csak a javasolt képlet alapján adódó pedagóguslétszámot finanszírozza majd, vagyis megszűnne az elmúlt években kialakult gyakorlat: hiába csökken a közoktatás támogatása, a kiesést nem a feles kapacitás, vagyis a pedagóguslétszám csökkentésével orvosolják a helyhatóságok. A létszámot pedig az adott évfolyamcsoport összes tanulólétszáma, az átlagos csoportméret, a heti foglalkozási időkeret és a kötelező óraszám alapján határoznák meg. Az új szabályozás felmenő rendszerben teljes körűen az első óvodai csoportokat, az 1., az 5. és a 9. osztályos évfolyamokat érintené, így ezeknél a megtakarítás egésze jelentkezne, a többi évfolyamon pedig hároméves csúszással - amit a költségvetés pótlólagos forrással finanszírozna.

Tovább szigorítaná ezt a rendszert, hogy némileg ismét átszabnák a pedagógusok óraelszámolását: kikerülne a kötelező órák közül a pedagógiai dokumentumok készítésére és a tanulói felügyeletre szánt idő. Utóbbi feladatot pedig a tervek szerint lehetőleg több iskola együtt látná el (ahol ezt a kapacitások és igények szükségessé teszik), ezt a napközis és tanulószobai foglalkozásokra szánt időkeret csökkenésével ösztönözné a kormány.

Emellett pontosítanák az önkormányzatok közoktatással kapcsolatos feladatainak meghatározását is. A felnőtt oktatásban például csak az általános műveltséget adó évfolyamokra, és a szakképzésben pedig csak az első képzésre maradna meg az ingyenesség, a felnőttképzés térítéses részénél és a második szakképzésnél minimális térítési díj várható a munkaanyag szerint. Átalakul a nevelési tanácsadói és a pályaválasztási tanácsadói rendszer is - utóbbi átkerülhet a munkaerő-piaci tanácsadást végző szervhez (vagyis a munkaügyi központokhoz) is. A tanulás és magatartási rendellenességgel küzdő gyerekek után megszűnik a külön támogatás. Szigorodna továbbá jövőre, vagyis a rászorultsághoz kötnék az ingyenes tankönyvellátást és az ingyenes vagy támogatott étkeztetést. A kistérségi közoktatási társulások létrejöttét pedig olyan negatív ösztönzőkkel segítenék, mint a bejáró és a kistelepülési normatíva megszüntetése - az így felszabaduló pénz a kistérségi szervezetekhez kerülne.

Szociális háló: munkára ösztönöz

A szociális rendszer átalakításában a fő csapásirány a feladatmeghatározás pontosítása, minőségi és mennyiségi standardok bevezetése, valamint a mai negatív, vagyis a munkavállalástól elterelő tényezők kiplántálása a rendszerből. A szociális segélyezést így már 2007-ben is úgy alakítanák át, hogy az a munkavégzésre ösztönözzön. Kiterjesztenék a kedvezményezettek együttműködési kötelezettségét, aki közmunkát vállal, a szociális ellátásának csak egy részét (nyilván a közmunka díjával csökkentett) kapná meg, de az is elképzelhető, hogy a segélyösszeg gyermekre jutó részét természetbeni ellátás formájában adná az önkormányzat. Némileg átalakítanák (összevonásokkal, az igénybevételi szabályok pontosításával, csökkentéssel) a szociális normatív támogatások rendszerét. Ez - a pedagóguslétszámhoz hasonlóan - a kapacitásszabályozást készítené elő, de az átcsoportosítással bizonyos összegeket a kistérségi szintre terelnének át.

A vég kezdete, vagy a kezdet vége?
A vég kezdete, vagy a kezdet vége?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.