Öt-nyolcmilliárdos üzlet - leginkább a kulturális szolgáltatóknak - '56-ot ünnepelni, ebből négyet az állam fedez, a többit az önkormányzatok és a lakosság adja hozzá. Az igazi ünnep azonban a háromnapos hétvége a kereskedőknek és a vendéglátósoknak.
Tíz játékfilm, 26 színházi bemutató, 63 új könyv, 350 helyi rendezvény ünnepli az 1956-os forradalom 50. évfordulóját a hivatalos ünnepségek mellett. Ezenkívül még húsz településen avatnak emlékművet, háromban emelnek Nagy Imre-mellszobrot, de Kéthly Anna mellszobrát, Mindszenty József bíboros emlékére domborművet és Bibó István-emlékszobrot is avatnak az állami ünnep alkalmából.
Az ünnepségekre a költségvetés - a Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint - összesen 3,69 milliárd forint állami támogatást osztott ki, ám az ünnepi üzlet ennél jó-val nagyobb. A központi rendezvényekre még 639,9 millió forintot költ a kormány (ezt a megbízást a Merlin Communications Kft. nyerte el), ám az Oktatási és Kulturális Minisztérium 60 milliós értékben támogatta még a 350 különféle helyi eseményt - vetélkedők, megemlékezések, helyi újság ünnepi kiadása. Az önkormányzatok maguk is költenek saját rendezvényeikre - a rendezvényszervező szakmának örömünnep az évforduló. A kevésbé ismert zenészek és a színészek számára egy vidéki félórás előadás esetében elkérhető összeg nagyjából 20 ezer forint, ám a képzett, neves zenésznél ez harmincezer forint. Az országosan ismert színész ötvenezer alatt szóba sem áll a szervezőkkel.
A művészeti élet persze legtöbbet a filmekkel kereshetett az ünnepen: az állami finanszírozású ünnepi tortából legnagyobb szeletet a tíz, ötvenhatos témájú film jelenti. Ezek összesen 1,34 milliárdjába kerültek az adófizetőknek. A tíz film nézettsége persze aligha lehet akkora, hogy az állami befektetés megtérüljön. Szerencsés esetben a most bemutatandó filmek hosszú távon 1-2 milliárd bevételt hozhatnak a moziknak. Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke szerint a tíz film közül az Andy Vajna gründolta Szabadság, Szerelemtől lehet az ünnepek alatt legalább tízszázalékos nézőszám-növekedésre számítani.
Ami a színházakat illeti, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) által lebonyolított pályázaton 26 színházi bemutató - köztük 11 budapesti, 12 vidéki és 2 határon túli nyert - ünnepi szám - kereken 56 millió forintot. Nagy András, az OSZMI igazgatója szerint egyelőre forgalomnövekedés még nem érzékelhető a színházak elővételeiben, ahol a vásárlási logika nagyjából ugyanúgy működik, mint a film esetében: egy jó produkció komoly hátszelet adhat a többi darabnak is. A Broadway jegyirodánál úgy tudták: a darabok közül az 56 csepp vér című musicalre jól fogynak a jegyek 6500 forintos áron, a többi jegy tekintetében nem éreztek kimondott forgalomnövekedést.
Nem tört ki forradalom a könyvpiacon sem - már a szó üzleti értelmében -, bár a számítások szerint: az ünnepre megjelenő 63 új könyv, melyet az oktatási tárca 20 millióval finanszírozott - illetve a kulturális alap által 71 millióval támogatott kiadványok, CD- k, illetve CD-ROM-ok egymilliárd forintos árbevételt hozhatnak a kiadóknak. Mindazonáltal Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) igazgatója szerint a könyvekből befolyó jövedelemre azért lenne nehéz pontos adatot adni, mivel a példányszámok, ahogy az árak is, a néhány száztól a komoly kivitelű, több tízezres nagyságrendig ívelnek.
Továbbra is töretlen a zászlókészítők optimizmusa: az évforduló (és a hetek óta tartó tüntetések) nyomán a piaci szereplők egyöntetűen 5-10 százalék körüli forgalomnövekedésről számoltak be, ami "ágazati" szinten 15-20 milliós többletárbevételt jelent. A gyártók kezére játszik, hogy a kültéri zászlókat évente legalább kétszer cserélni kell, ráadásul magas a lopási arány is. Az egyik cégvezető példaként említette: az ünnepekkor a fővárosi hidakra, illetve az utak fölé kifüggesztett 600 kültéri zászlóból átlagosan 60-80-nak is lába kel a nap végére - ami az ötvenhatos ünnepségek alatt csak a fővárosban legalább 280 ezer forintjába kerül az adófizetőknek.
Háromnapos ünnep - emelt bevétel
Igazi nagy üzletet '56 kapcsán egyetlen dolog jelent: a háromnapos ünnep. A szolgáltatók és a kiskereskedők emelkedett hangulatban várják az ünnepet, pontosabban: a hosszú hétvégét. Az egyik legnagyobb hazai hipermarketláncnál elmondták: ilyenkor a szokásos hétvégi bevásárlás 10-20 százalékát meghaladhatja a forgalomnövekedés, a vevők érezhetően kissé "túlbiztosítják" magukat.
A hosszú hétvége mindig piros betűs ünnepe a belföldi turizmusnak is, főként a wellness-, illetve a gyógyhoteleknek. Az általunk megkeresett szállodák mindegyikében már telt ház volt, ami jelen esetben az őszi szezonhoz képest átlagosan 30-40 százalékos forgalomnövekedést jelent. Több szálloda is speciális, október 23-i csomaggal készült a hosszú hétvégére. Az éttermeknél már jóval elmosódóbb a kép, az általunk megkeresett vendéglátósok - lényegében az étteremtől a borozóig - úgy becsülték: forgalmuk a hozzáadott harmadik nap miatt összességében 15-20 százalékkal ugrik meg, bár ez helytől függően változik. (B. Z.)
A forradalom központi emlékmûvének építése. Kenyeret ad az ünnep