Levonulnak az M0-ás építői

Felfüggesztette az M0-ás keleti szektorának építését a Közlekedési Főfelügyelet. A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-nek tegnap meg kellett kezdenie a 3-as számú főút és az M3-as autópálya közötti szakasz építésének leállítását.

A főfelügyelet a Fővárosi Bíróság néhány hete született jogerős ítélete alapján döntött, amellyel a testület hatályon kívül helyezte a 8,5 km-es szakasz jogerős építési engedélyét. Az ítélet új eljárásra kötelezte a szakhatóságot, a Közlekedési Főfelügyeletet. Minderről a NA Zrt. tájékoztatta lapunkat.

Az építkezés leállítása folyamatosan történik, s két-három hetet is igénybe vehet. A kivitelezőkkel folytatott egyeztetések, a nagy értékű munkagépek és anyagok biztonságba helyezése, az eddig elvégzett munka állagvédelme ugyanis körültekintő tervezést és szervezést igényel. A főfelügyelet tájékoztatása szerint az új engedélyezési eljárást már megkezdték, így az autópálya-társaság reményei szerint az engedélyek beszerzése után folytatódhat az építés.

A kivitelező, az Egút Zrt. és a Debmut Rt. által alkotott társulás - és alvállalkozói - így nem tudja az eredeti tervek szerint végezni a munkáját, és veszélybe kerülhet az M0-ás egész keleti szakaszának, a több mint 26 kilométeres autóútnak a finanszírozása. Ezt a pályaívet ugyanis 85 százalékban az EU fizeti, ha 2007 novemberének végéig sikerül átadni. Korábban többen vitatták, hogy egyáltalán szükség van-e erre a mintegy kilenc kilométeres, hosszú szakaszokon a terepszint alatt haladó kétszer kétsávos összekötő útra Csömörnél, hiszen Gödöllőnél másik összeköttetés is épül. A viták elmúltával végül most a szabálytalan engedélyezés miatt kerül veszélybe az uniós forrás felhasználása: ha nem tartjuk a szerződéses feltételeket, akkor a magyar költségvetésből kell kifizetni a kilenc kilométeres útszakasz 14,6 milliárd forint plusz áfás költségét, sőt a másik két szakaszét is, összességében 284 millió eurót (mintegy nyolcvanmilliárd forintot) veszítünk.

Csúszik a teljes autópálya-program is: egymást érik a halasztások. Az M6-os Érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszát például három hónap késéssel adták át az idén nyáron. Kisajátítási eljárások miatt a Görbeházát Nyíregyházával összekötő 39 kilométernyi M3-as pálya is csúszik: a közel 80 milliárdért épülő sztrádát nem most karácsonykor, hanem csak 2007 szeptemberében vehetik birtokba az autósok. Át kellett tervezni a köröshegyi völgyhidat, így azzal együtt az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közti 14 kilométeres szakaszát a jövő hónap helyett vélhetően 2007 augusztusában adják csak át. A Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 36 kilométeres szakaszt pedig eleve későbbre tervezik, mint korábban gondolták, így 2008 nyarára kötnek szerződést.

Csütörtökön már nem dolgoztak - két héten belül az összes munkagépnek el kell hagynia az építési területet
Csütörtökön már nem dolgoztak - két héten belül az összes munkagépnek el kell hagynia az építési területet
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.