Ismét új tulajdonosa lehet a Budapest Airportnak
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) csak akkor hagyja jóvá a Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadának továbbértékesítését, ha az új vevő a jelenlegi tulajdonossal megkötött minden szerződéses kötelezettséget átvállal, mondta Macher Ákos, az ÁPV megbízott vezérigazgatója, gazdasági vezérigazgató-helyettes szeptemberben.
A Budapest Airportot tavaly decemberben vette meg a brit BAA repülőtér-üzemeltető, majd a BAA-t magát idén júniusban a Ferrovial felvásárolta. A tavalyi pályázaton a Hochtief konzorciuma volt a második helyezett. Az eredményhirdetés után a Hochtief beperelte az ÁPV-t, de később visszavonta a keresetét.
Július közepén távozott a Budapest Airportot közvetlenül birtokló brit BAA, a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének vezérigazgatója, Mike Clasper, aki Ferihegy felvásárlását irányította, viszont szinte az utolsó pillanatig élesen ellenállt a BAA-t felvásárló spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport akvizíciós kísérleteinek.
A leköszönt Mike Clasper volt a Budapest Airport tavaly decemberi, 1,3 milliárd fontos felvásárlásának legelkötelezettebb szószólója a brit cégnél, és nem kis részben a magyarországi akvizíció értéknövelő hatásával érvelve győzködte hosszú heteken át a BAA részvényeseit a piac által is igen alacsonynak tartott, első néhány Ferrovial-ajánlat elutasításának szükségességéről.
A BAA még májusban is egy 31 oldalas összeállítást küldött ki a részvényeseknek arról, hogy miért nem szabad elfogadni az akkori Ferrovial-ajánlatot. A májusi összeállítás a BAA befektetői értékeinek felsorolásában előkelő helyen és sokszor említette a Budapest Airportot. A dokumentum a ferihegyi repülőteret - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmát lebonyolító londoni repülőtérre utalva - "Magyarország Heathrow-jának" nevezte, és azt írta: a Budapest Airport megszerzésével a BAA Londonon kívüli, illetve külföldi repülőtér-üzemeltető üzletága méret alapján megháromszorozódott.
A BAA által a részvényeseknek májusban kiküldött összeállítás szerint a ferihegyi repülőtér éves utasforgalma 2011-ig 48 százalékkal, 2020-ig pedig a jelenlegi 8,2 millióról több mint a kétszeresével 19,4 millióra fog növekedni.
A Ferrovial júniusban végül meredeken megemelt, a megajánlott 15,25 pennys osztalékkal együtt részvényenként bruttó 9,5025 fontos ajánlatot tett, amelyet a BAA vezetése a több heti ellenállást feladva elfogadásra ajánlott a BAA-részvényeseknek. Az első ajánlat 8,10 fontra szólt. A legnagyobb spanyol építőipari vállalat, a Grupo Ferrovial 237,3 millió eurós adózott eredményt ért el az első félévben, 19,7 százalékkal többet a tavalyi első félévi 198,2 milliónál.
Az eredményt a spanyolországi lakáspiac fellendülésén kívül főleg a felvásárlások támogatták. A tavalyi első félévhez képest a Ferrovial csoportmérlege az amerikai, texasi Webber építővállalattal, a svájci Swissport repülőtéri szolgáltatóval és más beszerzésekkel bővült, továbbá koncessziókat szerzett amerikai fizetős autópályákra. Kalandos félévet zárt a Ferrovial: négyhavi ádáz ellenállás után a BAA vezetése megadta magát, és június elején elfogadásra ajánlotta a részvényeseknek a Ferrovial javított, 10,3 milliárd fontos felvásárlási ajánlatát.
Így, több áttételen keresztül, közvetve a Ferrovial érdekeltségébe került a ferihegyi Budapest Airport is, amelynek 75 százalékát mínusz egy szavazatát a BAA decemberben vette meg az ÁPV-től 1,362 milliárd fontért. Ez az összeg iparági elemzők szerint világrekord volt az ágazatban, amennyiben a Budapest Airportot a tavalyi pénzforgalmi többletének (EBITDA) mintegy harmincszorosára értékelte. Így számolva a Ferrovial 23-szoros árat fizetett a BAA-ért, miközben az elmúlt évek iparági világátlaga 15-16-szoros volt.
A Ferrovialnál még júniusban közölték, hogy a BAA nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarják tartani, és a brit repülőterekre fognak összpontosítani, de megvizsgálják a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fognak finanszírozni.
A Standard Ú PoorÍs hitelminősítő a Budapest Airport megvásárlása után rontotta a BAA besorolásait azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett ferihegyi befektetés. Júniusban, a Ferrovial-ügylettel összefüggésben, a Standard Ú PoorÍs tovább rontotta a BAA osztályzatait.
Ám a Budapest Airport privatizációs szerződése szerint a Budapest Airportból 50 százalék plusz egy szavazat tulajdonrésznek a "jelen vevő" közvetlen tulajdonában kell maradnia. Az ÁPV, a BAA International Holdings Ltd. és annak magyarországi leányvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. által aláírt szerződés 2011-ig csak azt teszi lehetővé, hogy az ÁPV előzetes értesítése után a BAA kapcsolt vállalkozásának átadja a részvénycsomagot, de ez nem sértheti a magyar állam érdekeit.
A Ferrovial tavaly megvásárolta a svájci repülőtéri földi kiszolgáló társaságot, a Swissport Internationalt az addigi tulajdonostól, a brit Candover Investments Plc befektetőcsoporttól, 646 millió euróért adóssággal együtt. A Swissport International negyven országban 170 repülőtéren dolgozik. A felvásárlással a Ferrovial "a világ legnagyobb szolgáltatója lett ebben a szakmában", a spanyol cég tavalyi közleménye szerint.
(MTI)