Kijöttek a remízből a Combinók
Mától tíz Combino jár a Nagykörúton abból a húszból, ami már Budapestre érkezett. Két hét szünet után szombaton hajnalban hat szerelvényt engedett ki a BKV a remízből, ahová a politikai utcai zavargások elől menekítették a drága járműveket. Azért csak ennyi állhatott forgalomba a hétvégére, mert "nem történt még meg a járművezetők körében a módszertani átadás" - tudtuk meg a társaság ügyeletén. Ez annyit tesz, hogy szombat hajnalig összesen hat szerelvényre volt olyan átképzett villamosvezető, akinek kellő gyakorlata is van a korszerű gépezet kezelésében. Ahogy az elméletben átképzettek közül egyre többen szereznek megfelelő rutint, úgy emelkedik a forgalomba küldhető járművek száma is. A BKV korábban úgy tervezte, nyár végéig száz villamosvezető kap megfelelő oktatást. Az elméleti képzéssel nincs is gond, ám megfelelő gyakorlatot csak töredékük szerezhetett eddig. Erre többnyire a már ismert, korábban gyakori műszaki probléma a magyarázat. A gyakori meghibásodások miatt ugyanis alig volt jármű, amely folyamatosan közlekedett volna, vagyis alkalmas lehetett a villamosvezetők forgalmi gyakorlatának megszerzésére is. Mára már - ígérik - lesz annyi gyakorlott villamosvezetője a BKV-nak, hogy tíz szerelvény szállíthasson utasokat.
A sárga óriás hernyók egyébként mostantól teljes értékűnek számítanak, vagyis hajnaltól késő estig kint lesznek a forgalomban. Korábban ugyanis a BKV a gyártó - Siemens - javaslatára csak a csendesebb órákban, főként este üzemeltette az új villamosokat, hogy így védjék a vandáloktól, akik többször kárt tettek a drága kocsikban.
Már a Combinók kezdeti beüzemelése sem volt zavartalan, számos műszaki hiba kísérte a nyilvános próbaüzemet. A szerelvényeket ugyanis kezdettől utasokkal tesztelték, s a gyakori műszaki gondok és leállások nagy port kavartak a fővárosiak körében, elsősorban politikai körökben. A műszaki hibák feltárására vizsgálatot indított Demszky Gábor, főpolgármester.
Az eljárás azonban, amely a Combinókhoz szükséges nagykörúti átalakítások során bekövetkezett üzemzavarok felelősét firtatta volna , elhalni látszik; a Műszaki Egyetem ugyan már augusztusban elkészült a "Nagykörúti villamos felsővezeték műszaki felülvizsgálata" című dokumentummal, az elmúlt egy hónapban az ügyben gyakorlatilag semmi sem történt. A Műegyetem szerint a nyári, körúti üzemzavarokért elsősorban a kapkodás volt okolható, de nem végzett megfelelő munkát sem a fővállalkozó Siemens, sem a kivitelező alvállalkozó Ten-T Rt., sem a műszaki ellenőr Metróber. A műegyetemi vizsgálati anyag szerint egyébként nyáron két hónap alatt harminc üzemzavar következett be; ezek során volt olyan, amikor törtek az áramszedők, kábelek szakadtak, a Margit hídon két felsővezeték-tartó oszlop pedig kidőlt.
A BKV felügyelőbizottsága az anyag elkészülte után úgy döntött: a vizsgálati jelentés további kiegészítésekre szorul, ezeket egy héten belül végezzék el. Úgy tudjuk, a felügyelő-bizottság az említett kiegészítésekről azóta sem tárgyalt. A felelősséggel kapcsolatos kérdést a Fővárosi Közgyűlés eddig sem tárgyalta, és úgy tudjuk, egyhamar nem is fogja.