Az FBI ismeri az utasokat
Az egyezmény azért vált hirtelen sürgőssé, mert az Európai Bíróság - amely májusban tartalmilag nem kifogásolta ugyan az adatok kiszolgáltatását - szeptember 30-ig adott határidőt a jogi hiányosságok pótlására. Az elmúlt hat napban a légitársaságok egyébként ugyanúgy továbbították a kért információkat, így a tengerentúli járatok indítását semmi nem hátráltatta.
Az Egyesült Államok három évvel ezelőtt, a szeptember 11-i terrortámadások nyomán fogalmazta meg elvárását a légitársaságokkal szemben az utasadatok átadására. A mostani egyezmény szigorúbb a korábbi verziónál, ugyanis a fogadó amerikai hatóság továbbadhatja az adatlistát az FBI-nak. Annyiban viszont továbbra is az európai igényeket tükrözi, hogy egyes kényes adatok - például az, hogy kér-e az utas a zsidó vagy az iszlám vallási előírások szerinti ételt, illetve mozgáskorlátozott-e - nincsenek az összesen harmincnégy információt tartalmazó listán. Ugyanakkor ismertté válik, hogy a különböző törzsutas- programban hová, mennyit utaztunk, s hogyan, kinek, mennyit, melyik utazási irodában fizettünk. Brüsszelben sem titok, hogy az Európai Bíróság előidézte joghézagot Michael Chertoff amerikai belbiztonsági miniszter a feltételek szigorítására igyekezett felhasználni - részben sikerrel.
A megállapodást mindkét részről a terrorizmusellenes küzdelemmel indokolják. Az Európai Bizottság maga is kedvet kapott hozzá, hogy hasonló egyezményt fogadtasson el a huszonötökön belül.
Harmincnégy adat mindenkiről
Az átadásra kerülő harmincnégy adat között a következők szerepelnek: az utas, illetve a vele utazók neve, címe, a foglalás időpontja. A számlafizetéssel kapcsolatos minden információ, ideértve a hitelkártyaszámot és a számlázási címet, az útvonalra vonatkozó minden adat, az esetleges útvonal-módosítással. Az utas elérhetősége (telefon, email), részt vesz-e bármilyen törzsutas-programban (ha igen, mennyit és hová utazott korábban), az utazási iroda, az ottani ügyintéző neve, valamint a csomagokra vonatkozó információ. (Sz. L. L.)