Visszajár a regadó

Mintegy 80 ezer autótulajdonost érint az Európai Bíróság tegnapi döntése, miszerint nem egyeztethető össze az uniós joggal a regisztrációs adó 2005. december 31-ig hatályban volt változata.

Ez ugyanis negatívan diszkriminálta a külföldről - vagyis más uniós tagállamokból - behozott használt gépjárműveket, ezek esetében ugyanis figyelmen kívül hagyta a szabályozó az értékcsökkenést. Vagyis azonos mértékű regisztrációs adót írt elő a tízéves és az új autókra is. Az ítélet szerint evvel hátrányosan megkülönböztette a magyar állam a külföldről behozott használt gépkocsikat azokkal a Magyarországon korábban nyilvántartásba vett hasonló gépjárművekkel szemben, amelyekre már korábban kivetették az adót. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a magyar állampolgároknak jobban megérte belföldön vásárolni használt autót, mint azt egy másik uniós tagállamból behozni.

A döntés azt a 80 ezer autó- tulajdonos érinti, akik 2004. május 1-je és 2005. december 31-e között hoztak be az országba külföldi használt autót, illetve fizettek ezután regisztrációs adót. Vissza nyilván nem a teljes összeget, annak csak egy részét kaphatják, még pedig annak megfelelően, hogy milyen idős volt a gépjármű az adó befizetésekor. Azt kell kiszámolni, hogy egy új autóhoz képest mennyivel kellett volna kevesebbet fizetni a használt után, vagyis minél régebbi volt a kocsi a behozatalkor, annál több jár vissza.

Tényleges visszafizetéssel viszont csak azok számolhatnak, aki az adóterhet nem hárították tovább - szögezte le Veres János pénzügyminiszter. Úgy tudjuk azonban, hogy azok is visszakaphatják pénzüket, akik kereskedőn keresztül vettek használt autót, vagyis a regisztrációs adót a vételárban fizették meg. Hogy pénzükhöz milyen - vélhetőleg áttételes - módon juthatnak hozzá, az majd a készülő jogszabályból derül ki.

A szaktárca nyolcmilliárdos kifizetéssel számol, azt egyelőre nem tudni, hogy az eljárás módját rendeletben vagy törvényi szinten szabályozzák-e, de mindenképpen még az őszszel pontot akarnak tenni az ügy végére. Annyi bizonyos, hogy a jogosultaknak nem kell külön pereskedni, eljárást indítani, hogy pénzüknél legyenek - az uniós ügymenet erre még lehetőséget adna a minisztériumnak. A visszaigénylési és -fizetési eljárásokat valószínűleg a születő jogszabály alapján még az idén meg lehet majd indítani, így aki gyors, akár az év vége előtt visszakaphatja az összeget - mondta lapunknak Kőszegi Márk, a minisztérium sajtóosztályának vezetője. A jelenlegi jogszabály egyébként 3 és 66 százalék közötti mértékben ad lehetőséget a regisztrációsadó-teher csökkentésére a gépkocsi életkorának megfelelően. Az persze lehet, hogy a PM ettől eltérő avultatási mutatót alkalmaz majd.

A bíróság döntése egyébként alátámasztja az Európai Bizottság azon törekvését, miszerint 2016-tól teljesen meg kellene szüntetni az EU-tagállamokban a regisztrációs adót, illetve átvezetni ezt a terhelést a gépjárműadóba (Magyarországon a volt súlyadóba). Az új rendszerben a jelenleginél erősebben érvényesülnének a környezetvédelmi szempontok is a bizottság szándéka szerint. A tagállamok részéről egyelőre nem talál egyöntetűen kedvező fogadtatásra a kezdeményezés, hiszen egyfajta adóbevételről kellene lemondani így.

Gépjármû-ügyintézés egy okmányirodában
Gépjármû-ügyintézés egy okmányirodában
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.