Zuhan a színvonal Ferihegyen

Csökken a szolgáltatások színvonala a budapesti nemzetközi repülőtéren - állítja a Ferihegyen üzemelő légitársaságok bizottságnak elnöke. A Budapest Airport kommunikációs vezetője szerint korábban az adófizetők pénzét pazarolták, ezt azonban egy magántulajdonos már nem engedheti meg magának.

Zuhanórepülésbe mentek át az utaselégedettségi mutatók, és egyelőre semmi jel nem mutat a trend megfordulására - állítja a Ferihegyen működő légitársaságokat tömörítő bizottság (AOC - Airline Operating Comitee) vezetője. Lichtenberger Tamás szerint az utasok folyamatosan panaszkodnak az áldatlan állapotok miatt, de többnyire olyan folyamatokról van szó, amelyeket a légi fuvarozók nem tudnak befolyásolni. Például, ha egy utas elveszti a poggyászát, akkor a légitársaságot szidja, noha a pogygyászkezelést a reptér egy alvállalkozója végzi. Ráadásul, bár Ferihegy régiós szinten Béccsel és Prágával versenyez, Budapesten mégis monopóliumnak számít, hiszen nincs alternatív repülőtér, ahová át lehetne költözni, ha a szolgáltatás minősége romlik vagy túl sokat kérnek érte.

Lichtenberger elismeri: a repülőtér életében 15 év alatt nem történt annyi változás, mint az elmúlt fél évben. Januárban az angol vezetés egyik tagja találkozóra hívta, és megkérdezték, miként tudnának a korábbinál jobb szolgáltatást nyújtani. A szakember szerint ilyesmire az elmúlt 23 évben, mióta Ferihegyen dolgozik, még nem volt példa. Mára azonban megváltozott a helyzet: a megbeszélések egyre inkább azt a célt szolgálják, hogy a Budapest Airport vezetői saját érdekeiket közvetítsék, a légitársaságok szempontjai pedig háttérbe szorultak.

A fordulat az angol BAA, tehát a Budapest Airport többségi tulajdonosának felvásárlása után következett be, minthogy ezt követően a budapesti menedzsment elvesztette magabiztosságát, céltudatosságát. Ettől persze még nem állhat meg az élet - állítja Lichtenberger, aki főállásban a Lufthansa állomásvezetője. Előfordult például, hogy egy két-három órás csúcsidőszakban 51 check-in pultra lett volna szükség a meglévő 30 helyett a 2B terminálon, a 2500 utast pedig mindössze egy utasbiztonsági ellenőrző kapun keresztül engedték a tranzitterületre. Előfordult, hogy az átszálló utasok sora miatt a hazaérkezők egyszerűen nem jutottak el az útlevél-ellenőrzésig.

A szakember szerint ilyen színvonalromlás mellett nem lehet Bécstől és Prágától "elszívni" utasokat, márpedig a 2B indulási szintjén elbontották az információs pultot, az utasok így az éppen arra járókat "kapják el", ha valamit kérdezni szeretnének. Lichtenberger ugyanilyen rossz döntésnek tartja az üzleti utasoknak kialakított váróhelyiség bezárását is. Mint mondja, a tendencia sajnos az, hogy a repülőtér üzemeltetője rövid távú pénzügyi érdekei miatt feláldozza a hosszú távú előnyöket, például a jó hírnevét.

A légitársaságok gyakran fogalmaznak meg kritikákat a szolgáltatások színvonalával kapcsolatban - közölte lapunkkal a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Steve Hardwick ugyanakkor elismerte, az utasok biztonsági ellenőrzésével kapcsolatos bírálatok egy része jogos. Átmenetileg ugyanis lelassult a beszállás előtti átvizsgálás, mivel a közelmúltbeli ellenőrzéseken feltárt hiányosságok nyomán új eljárásokat vezettek be. Míg korábban "kézi csipogóval" ellenőrizték azokat az utasokat, akiknél bejelzett a detektoros kapu, ma már alapos kézi motozást végeznek, ez pedig több időt és ember munkáját veszi igénybe. Így valóban előfordult, hogy mindössze egy ellenőrző ponton juthattak az utasok a tranzitba, mára azonban sikerült új szakembereket kiképezni, így két-három kapu is nyitva áll.

A Budapest Airport a BAA-nál megszokott standardok szerint, havi rendszerességgel maga is végez utaselégedettségi méréseket, ezek alapján Ferihegy jól teljesít bármely más BAA-reptérrel összehasonlítva - állítja a kommunikációs vezető. Lapunk felvetésére, miszerint a reptéri helyiségek - például a mosdók - korábban tisztábbak voltak, Hardwick azt mondta: a szolgáltatás minőségéből nem engednek, azonban létszámcsökkentésre szükség volt. Budapesten korábban több takarító dolgozott, mint a négyszer nagyobb forgalmú londoni Gatwicken. A Budapest Airport korábban az adófizetők pénzét pazarolta, ezt egy magántulajdonos nem engedheti meg magának - jelentette ki Hardwick. A VIP-várót is azért szüntették meg, mert nem volt rá igény: az üzleti utasok inkább a légitársaságok tranzitváróit használták. Az igazgató meggyőződése szerint az indulási oldal információs pultjára sincs szükség, mivel leginkább az érkező utasok érdeklődnek szállás-, taxi-, és gépkocsibérlési lehetőségekről.

l A Wizz Air elköltözik Ferihegyről, ha nem lesz olcsóbb a repülőtér - közölte Váradi József vezérigazgató. Szerinte a reptéri díjak utasonként átlagosan négyezer forintos többletköltséget jelentenek. Váradi a debreceni, a győr-péri vagy a székesfehérvár-börgöndi repteret említette lehetséges új Wizz Air-bázisként. Az elköltözésről szóló döntést ugyanakkor nehezítheti, hogy Debrecen és Győr távol esik a fővárostól, ráadásul utóbbi reptere egyelőre csak kisebb gépek fogadására alkalmas, Székesfehérváron pedig még teljesen hiányzik az infrastruktúra. A fapadosok hasonló kijelentéseit ugyanakkor illik komolyan venni; a Wizz az amszterdami Schipholt hagyta ott szeptember közepén, gépei azóta az onnan 130 kilométerre lévő Eindhovenben szállnak le. (A. Sz.)

Biztonsági ellenõrzésre váró utasok kígyózó sora a Ferihegyi repülõtéren
Biztonsági ellenõrzésre váró utasok kígyózó sora a Ferihegyi repülõtéren
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.