Mit nyerhet a helyi holdudvar?
A most jobboldali vezetésűvé vált megyék és megyei jogú városok költségvetése több mint 560 milliárd forint. Ennek elosztása minden bizonnyal változtat majd a pártokhoz közel álló vállalkozások lehetőségein.
Sok, elsősorban önkormányzati megrendelésekből élő, pártokhoz közel álló vállalkozó várta izgatottan a választások eredményét. Attól ugyanis jó néhányuk egzisztenciája függ, hogy például ki szerzi meg az önkormányzati beruházások kivitelezését, vagy ki vesz részt a tervezésben. Az Index című internetes lap közlése szerint a most jobboldali vezetés alá került megyék és megyei jogú városok idei költségvetése összesen 560,7 milliárd forint, így a már korábban is fideszes irányítású települések és megyék forrásaival együtt - az összesen 1014,82 milliárd, azaz több mint egybillió forintnyi önkormányzati pénzből - 737 milliárd elosztására gyakorolhat meghatározó befolyást a jobboldal.
Az önkormányzatok a jól és pontosan fizető partnerek közé tartoznak. "Mindig hiánytalanul és időben megkaptam a pénzemet" - mondja az egyik alföldi városban élő építési vállalkozó, aki néhány napja bizonytalanságban él, miután fogalma sincs, mire számíthat a továbbiakban. A település korábbi szocialista polgármesterét, akit jól ismert, fideszes váltotta. Ő pedig attól tart, hogy a vállalkozók körében is váltásra - pontosabban: holdudvarváltásra - lehet számítani. Prognózisa szerint a városházi megrendelések, szerződések, tartós megbízások továbbra is kapósak maradnak, csak most már egy másik - feltételezhetően az 1998 és 2002 között helyzetbe hozott, de később szélárnyékba szorult - kör számára.
Kecskeméten például sokan biztosra veszik, hogy az előző ciklus sok vihart kavart ingatlanának számító Malom-center építői a közeljövőben nem kapnak megbízásokat a városban. Úgy tűnik, az építőipar az egyik legsérülékenyebb ágazat ilyen szempontból, hiszen Szalay Ferenc, Szolnok most megválasztott fideszes polgármestere például azzal érvelt tudósítónknak: nem helyes, hogy ugyanaz az egy-két építőipari cég osztozzon az összes városi munkán, a kört szélesíteni kell. Habis László - aki Egerben a helyi lokálpatrióta egyesület jelöltjeként váltotta a székben Nagy Imre MSZP-s polgármestert - egyfajta pozitív diszkriminációt ígért a helyi vállalkozóknak. Szavai szerint a helyi kis- és közepes cégeknek lehetőséget kell adni, hogy konzorciumba tömörülve minél nagyobb arányban tudják jelentős beruházások kivitelezését elnyerni.
Azok a vállalkozók, akik az egyes pártok "gazdasági holdudvarához" kötődtek, s nem az általuk favorizált jelölt lett a befutó, most bajban lesznek. Különösen akkor, ha a kampány idején nyíltan elkötelezték magukat egy-egy polgármesterjelölt mellett - például szerepeltek a kiadványában, annak megjelenését netán anyagilag is támogatták, s részt vettek a kampányrendezvényeken -, most örülhetnek vagy épp szomorkodhatnak a kockázatos szerepvállalás miatt. Már persze akkor, ha - sportnyelven szólva - nem jött be az előzetes tippjük.
Persze akadtak olyan vállalkozók, akik eleve óvatosak voltak, nem álltak oda egyik vagy a másik jelölt mögé, épp annak érdekében, hogy megőrizzék "politikai tisztaságukat". Győrött például, ahol a korábbi szocialista hegemónia után a Fidesz jelöltje fölényesen győzött, hat polgármesterjelöltnek sikerült összegyűjtenie az ajánlószelvényeket. Így a lehetséges támogatók nem tudták könnyen kiszámolni, ki lesz a győztes. Néhány vállalat vezetője a szóbeszéd szerint több vasat is tartott a tűzben: állítólag volt olyan cég, amely mindegyiküket támogatta. Előfordult, hogy valamelyik vállalatvezető az egyik nap az egyik jelölttel tartott közös tájékoztatót, másnap a másik jelölt pártelnökének a nagygyűlésén tapsolt. Olyan cégtulajdonosról is hallani, aki már a kampány idején pártolt át máshoz a korábban általa támogatott politikustól. A multinacionális cégek azonban a legtöbb helyen nem kötelezték el magukat senki mellett - a legnagyobb beruházások főként ezekhez a cégekhez, illetve az uniós pályázatokhoz kötődnek, a jelentősebb fejlesztések esetében a pályázatok elbírálásakor a minőség és az ár számít.
Számos győztes polgármester valódi gazdasági holdudvara ma még nem látható a városokban - az átadás-átvétel előbb a politikai osztozkodással kezdődik. Már szinte mindenütt elindult a csata az alpolgármesteri posztokért, felügyelőbizottsági tagságért, önkormányzati állásokért. Ám a zsírosabb falatokért, a beruházások, fejlesztések elnyeréséért egyelőre a színfalak mögött zajlik a csata - lehet, hogy ennek eredményei csak hónapok múlva láthatók. Akkor, amikor sokak számára zsebbe vágóan is eldől: ki mit nyert és mit veszített a polgármesterváltáson.