Elvesztette a reptérpert a magyar állam
Pert vesztett a magyar állam a Ferihegyi repülőtér 2B terminálját felépítő kanadai befektetővel szemben, emiatt a költségvetésnek árfolyamtól függően 17-18 milliárd forint kártérítést és perköltséget kell kifizetnie 30 napon belül a kanadai Airport Development Corporation (ADC) nevű cégnek, amelyet még a Fidesz-kormány tett ki a repülőtérről. Bár az ügyre többnyire "a washingtoni perként" szokás hivatkozni, a tárgyalás valójában Londonban zajlott; a választott bíróság kedden hirdette ki ítéletét.
A 2B terminál építésére és üzemeltetésére még 1993 végén írtak ki nemzetközi pályázatot; mivel az akkor is pénzszűkében lévő kormány nem vállalkozott az egyre sürgetőbb beruházás finanszírozására, ezért külső befektető bevonása mellett döntött. Eredményt 1994 nyarán hirdettek, a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő Kft. (FUF) megalapításáról azonban csak két évvel később, 1996-ban döntött a kormány. A cégben a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságnak (LRI) 66, az ADC-nek 34 százalékos tulajdonrésze volt, de a pénzt valójában a kanadaiak teremtették elő, kisebb részben (17 millió dollár) tagi kölcsön, nagyobb részben hitel formájában. Az építkezés 1997 tavaszán kezdődött, a megnyitót 1998 decemberében tartották. A szerződés alapján FUF Kft. 2010-ig üzemeltethette volna a 2B-t.
A Fidesz-kormány közlekedési minisztere, Fónagy János egy 2001. december 20-án kelt rendeletével azonban megszüntette a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot, és Ferihegy üzemeltetését 2002. január elsejétől a néhány hónappal korábban alapított Budapest Airportra bízta, a FUF Kft.-t pedig szinte szó szerint egyik napról a másikra kitették a repülőtérről.
A Budapest Airport (mely az LRI megszűnésével harmadrészben tulajdonosa lett a FUF-nak) még 2002 elején visszafizette az építkezésre felvett hitelt a bankoknak – az Orbán-kormány ezzel a maga részéről lezártnak tekintette az ügyet.
A kanadai befektető – amelyet egyébként a magyar származású Danczkay Béla képviselt – azonban nem nyugodott bele a döntésbe: 2003-ban nemzetközi bírósághoz fordult, és a mostani ítélettel meg is nyerte a pert. Danczkay ezt azonban nem érhette meg, mivel tavaly év végén autóbalesetben meghalt.
Lapunk több forrásból is úgy értesült, hogy a befektető körülbelül két évvel ezelőttig – a most megítélt 74 millió dollár valamivel több mint feléért – hajlott volna a peren kívüli egyezségre, ám a Medgyessy-kormány politikailag vállalhatatlannak ítélte a megegyezést, így az végül nem jött létre.
A mostani helyzetet tovább bonyolítja, hogy a magyar állam 2005 végén 464,5 milliárd forintért eladta a Budapest Airport részvényeinek 75 százalékát a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének, az angol BAA-nak, utóbbi így közvetve résztulajdonosává vált a FUF Kft.-nek is. A tavaly december végén kötött vagyonátadási szerződés alapján azonban ettől függetlenül a magyar államnak kell helyt állnia a teljes követelésért. Az idei büdzsé százmilliárd forintos „titkos” tartalékának egy részét kifejezetten erre a célra tették félre.